شکستگی بینی

از کجا بفهمیم بینی مان شکسته؟ هنگام شکستگی بینی چه باید کرد؟ آیا خونریزی نشانه شکستگی بینی است؟

یکی از شایع ترین شکستگی ها در صورت شکستگی بینی می باشد. به دلیل اینکه بینی در خط وسط و مرکز صورت وجود دارد این عضو از صورت بیشتر در معرض ضربه قرار دارد. شکستگی بینی ممکن است در اثر ضربه هایی به بینی و صورت ایجاد می شود.

شکستگی بینی

علل شکستگی بینی

• شکستگی در اثر آسیب های ناشی از ورزش که یکی از علل مهم و شایع شکستگی بینی
  • شکستگی در اثر زمین خوردن در کودکان در اثر باز یو ورزش و افراد مسن به علت کهولت سن
  • شکستگی در اثر نزاع و درگیری های شخصی و تصادفات و سقوط از ارتفاع

شکستگی بینی در آقایون شایع تر و در کودرکان بسیار مهم تر است. مهم تر از خود شکستگی در کودکان عارضه آن مهم است و آن عارضه هماتوم سپتوم نام دارد به این معنی که خون در تیغه وسط بینی جمع می شود و باعث افتادگی بینی می شود.

انواع مختلف شکستگی بینی با توجه به ضربه وارده به بینی

براساس شدت و جهت ضربه وارد شده به بینی:

• ضربه به بخش استخوانی
  • ضربه به بخش غضروفی
  • ضربه به هر دو قسمت غضروف و استخوان

نحوه تشخیص شکستگی بینی

بهترین و دقیق ترین روش تشخیص شکستگی های بینی، معاینه فیزیکی توسط پزشک است. پزشک متخصص مربوطه با لمس بینی می تواند انحراف کجی و خارج شدن شکل بینی از حالت نرمال و مشاهده علائم شکستگی مانند تورم، خون مردگی های زیر چشم و دور بینی و حتی انحراف ظاهر بینی و در درجه دوم برای اثبات شکستگی های بینی، بیمار را برای رادیولوژی آماده کند.

شکستگی در بزرگسالان باعث جابجایی تیغه بینی و در کودکان به دلیل اینکه ماهیت بینی آنها غضروفی است و بافت نرمی دارد ممکن است در ابتدا علائمی وجود نداشته باشد و به مرور زمان، تیغه بینی که در خط وسط قرار دارد به مرور کج می شود.

برای انجام هرگونه کار زیبایی بهتر است به یک متخصص خوب مراجعه نمایید تا بهترین روش و بهترین کیفیت برای شما انجام شود در این صورت عوارض ناشی از تزریق برای شما بسیار کمتر خواهد بود . جهت دریافت مشاوره از دکتر مرادی با شماره 88783973 تماس حاصل نمایید .

علائم شکستگی بینی

یک ماه بعد از شکستگی بینی زمانی که تورم بینی کم شد، انحراف بینی مشخص می شود و اگر فرد در این مدت به پزشک مراجعه نکند، دچار گرفتگی بینی می شود زیرا ممکن است به دلیل خونریزی داخلی تیغه بینی خون داخل تیغه بینی جمع شود و این باعث می شود تا غضروف بیمار خورده شود و زمانی که غضروف خورده شد پشت بینی بیمار فرو رفته می شود و این عارضه باید توسط جراح ترمیم شود. همچنین ممکن است شکستگی همراه با پارگی شریان های بینی باشد و بیمار به سمت شوک برود که باید به صورت اورژانسی بستری شود و خونریزی کنترل شود.

عارضه دیگری که نادرتر است ممکنه در اثر ضربه اتفاق می افتد باز شدن مایع مغزی به داخل بینی بیمار می باشد و این عارضه باید هر چه سریعتر تشخیص داده شود تا بیمار به عفونت مغزی دچار نشود.

درمان شکستگی

شکستگی بینی باید ماکسیمم بین 10 الی 14 روز و یا حداکثر دو هفته درمان شود و اگر در این مدت درمان نشود استخوان در محل نامناسب خود جوش می خورد و باید با عمل جراحی زیبایی، بینی اصلاح شود. اگر شکستگی خفیف باشد و جابجایی تیغه بینی اتفاق افتاده باشد جا اندازی بسته صورت می گیرد. به این صورت که وسیله ای داخل بینی می شود و قسمت استخوانی که فرو رفته ترمیم می شود، در اکثر موارد این درمان درمان کاملی می باشد. در مواردی که ضربه شدیدتر است نیاز به باز کردن بینی است و نیاز به جراحی باز است.

یازده + هفت =