مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است که هوای وارده به داخل بینی را گرم و مرطوب می کند که این عمل وظیفه شاخک های بینی است که باعث می شوند هوای سرد و خش وارد ریه ها نشود. بینی همچنین معبری است به دلیل وجود سلول های بویایی در این ناحیه باعث می شود، بیمار حس بویایی و چشایی مناسب را هم داشته باشد. بینی به دلیل اینکه دقیقا در مرکز صورت قرار دارد باعث می شود مهم ترین جزء صورت از نظر زیبایی به حساب آید. بیماری که تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرد ممکن است مانند هر جراحی دیگری دچار عارضه شود.

 

عوارض عمل بینی

 

برای انجام هرگونه کار زیبایی بهتر است به یک متخصص خوب مراجعه نمایید تا از بهترین روش و بهترین کیفیت برای شما انجام شود. جهت دریافت مشاوره از دکتر ماریا مرادی بهترین جراح بینی می توانید با شماره 88783973 و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.

عوارض عمل بینی

عمل جراحی بینی نیز شامل عوارض زیادی می باشد که شامل دو دسته کلی می باشند:

عوارض عملکردی بعد از جراحی بینی

  • مهم ترین عوارض عملکردی مشکلات تنفسی می باشد که به دنبال جراحی بینی برای بیمار ایجاد می شود مشکلات تنفسی می باشد. به دنبال عدم اصلاح انحراف تیغه یا سپتوم میانی بینی بیمار باشد یا وقتی بینی کوچک می شود و انحراف اصلاح نمی شود فضا تنگ تر می شود و بیمار مشکلات تنفسی پیدا می کند.
  • عارضه دیگری که به دنبال بزرگتری شاخک هایی که در دیواره جانبی بینی قرار دارد مشکلات تنفسی ایجاد می شود که اگر بهترین جراح بینی تهران بزرگی شاخک های بینی را اصلاح نکند و فقط بینی را کوچک کند باعث می شود این مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد شود.
  • یکی دیگر از عوارض عمل بینی که ممکن است وقوع پیدا کند ، کوچک کردن بیش از حد بینی است که متاسفانه این موضوع برای بیمار چالش برانگیز می باشد و می تواند مشکلات تنفسی دراز مدتی را برای بیمار به همراه داشته باشد. دومین موردی که علاوه بر مشکلات تنفسی جزء عوارض عملکردی به حساب می آید خونریزی بعد از عمل می باشد. خونریزی بعد از عمل به علت زخم ها و مخاط هایی که به طور کامل ترمیم نشده اند ایجاد می شود. این خونریزی ممکن است طبیعی باشد اما به مرور زمان باید به حداقل خود برسد و بعد از چند ماه قطع شود. اگر عروق روی تیغه میانی و یا شاخک های بینی بیمار وجود داشته باشد که بعد از عمل اکسپوز شوند و توسط جراح سوزانده نشود به مرور زمان می تواند این مشکل را برای بیمار ایجاد کند و یا اگر به یک سری از عروق در جراحی آسیب زده شود می تواند در دراز مدت برای بیمار مشکل خونریزی را ایجاد کند.
  • از دیگر عوارض عمل بینی ، سوراخ شدگی تیغه  است که ممکن است از لبه های آن خونریزی کند که اگر این مشکل بعد از دو یا سه ماه بعد از جراحی طول بکشد حتما باید بررسی شود.
  • اگر هنگام اصلاح سپتوم یا تیغه میانی بیمار مخاط و غضروف باهم برداشته شود و کامل اصلاح نشود باعث می شود سوراخی روی تیغه بینی ایجاد شود باعث ایجاد مشکلاتی مانند خونریزی مشکلا تنفسی یا سوت کشیدن بینی برای بیمار ایجاد شود.
  • آبسه تیغه میانی بینی: اگر این آبسه زود تشخیص داده نشود باعث ایجاد عوارض زیادی هم از جهت تنفسی و هم از جهت ظاهری برای بینی بیمار ایجاد می شود.

عوارض زیبایی بعد از جراحی بینی

به طور کلی 8 تا 15 درصد از جراحی ها ممکن است به جراحی ترمیمی یا جراحی مجدد منجر شود. اما مشکلاتی بعد از جراحی بینی از نظر ظاهری می تواند ایجاد شود، که منجر به انجام عمل مجدد می شود. از جمله عوارض عمل بینی این است که جراح یک سری ایرادات را به طور کامل اصلاح نمی کند مانند قوزی که روی بینی بیمار وجود دارد و این قوز به طور کامل اصلاح نمی شود یا اسکلت بینی بیمار به اندازه کافی استحکام پیدا نمی کند و بعد از جراحی ممکن است افتادگی پیدا کند و یا انحرافی که به طور کامل اصلاح نمی شود. این موارد در جراحی بینی ثانویه  قابل اصلاح می باشد. اما گاهی مواردی هم ممکن است در اثر برداشت بیش از حد بافت بینی، بخشی از بینی بیمار فرورفته باشد که به یک بازسازی دارد و جراح باید غضروف از قسمت های مختلف مانند پشت گوش بردارد.

تراش دادن بیش از حد بینی : اگر حین جراحی مقار زیادی استخوان و غضروف براشته شود بینی بیش از حد دچار تراش شدگی می گردد . این نوع بینی به دلیل کوچک بودن بیش از حد غیرطبیعی جلو می کند . در هنگام برخورد با این بینی بعد از جراحی ، نیاز به جراحی ترمیم بینی وجود دارد .  در جراحی بینی ترمیمی از پیوند غضروف برای رفع آن استفاده می شود .

بینی منقاری : بینی منقاری ، بزرگ بودن بالا نوک بینی است که از دیگر نشانه های آشکار کننده به شمار می رود که ممکن است یک یا جند سال پس از جراحی مشخص شود و برای اصلاح آن نیاز به عمل مجدد بینی باشد . تورم طولای پس از راینوپلاستی می تواند شبیه این مورد به نظر برسد .

نوک بینی بیش از حد بالا : بینی خوکی و یا بیش از حد بالا یکی از انواع بینی مصنوعی است که می تواند به عوارض عمل بینی. این نوع بینی ها را باید با استفاده از جراحی ترمیم بینی روش های بالا ترمیم کرده تا جلوه زیبا داشته باشند .

نوک بینی فرو رفته : در این حالت ممکن است نوک بینی بیش از حد فرو رفته به نظر رسد یا دچار کلاپیس شود .

بینی مستقیم : بینی خیلی راست ممکن است از نیمرخ غیر طبیعی جلوه نماید . بینی های طبیعی نسبتا صاف می باشند ولی معمخولا شیب کمی دارند .  البته بلرای مشخص شدن نتیجه کل بینی ، اید صبر داشته تا تورم به طور کامل از بین برود .

زمان مناسب ترمیم بینی ، جلوگیری از بروز عوارض عمل بینی

حداقل باید 12 تا 18 ماه از جراحی اولیه بینی باید گذشته باشد زیرا در این مدت بینی باید ریکاوری شود و عوارض هولناکی که ممکن است روی پوست بیمار مانند نکروز پوست ایجاد شود، برطرف شود. اما اگر زمان بیشتری از جراحی اولیه بینی گذشته باشد و پوست ریکاوری شده باشد احتمال بروز این عوارض کمتر است. در این مدت بینی باید فرم گیری کامل خود را پیدا کند. اگر بیماران بعد از جراحی دچار مشکل و یا عارضه ای شدند به هیچ وجه عجول نباشند و حداقل یک تا دو سال به بینی فرصت بدهند تا بینی فرم گیری کامل خود را پیدا کند.

عوارض جانبی رایج در جراحی بینی

برخی از رایج ترین عوارض عمل بینی شامل موارد زیر می باشد:

  • خونریزی
  • بی حسی در ناحیه اطراف بینی
  • ایجاد سوراخ در تیغه بینی
  • بر جای ماندن جای زخم

رینوپلاستی با دو رویکرد جراحی زیبایی بینی به روش باز و بسته قابل اجرا می باشد. تفاوت عمده بین این دو رویکرد، عدم ایجاد برش بیرونی در رینوپلاستی بسته و عدم ایجاد اسکار می باشد. بنابراین اسکار بعنوان یکی از عوارض جراحی بینی با رویکرد بسته، محسوب نمی شود، ولی در صورت عدم به کار گیری ظرافت توسط بهترین جراح بینی تهران، در ایجاد برش در رویکرد باز، ممکن است در موارد بسیار نادر، جای زخم در ستونچه بین دو سوراخ بینی ایجاد شود، که البته در صورت اجرای روند به دست یک جراح ماهر، و قرار دادن محل برش در یک موقعیت استراتژیک، جای زخمی بر جای نخواهد ماند.

عوارض عمل بینی مرتبط با عملکرد بینی

جراحی در بسیاری موارد، برای بهبود دادن تنفس در بیماران انجام می شود. البته، رینوپلاستی می تواند برش متقاطع مجاری عبور هوا در بینی را کاهش داده و در نتیجه مشکلاتی را در تنفس ایجاد نماید. برخی بیماران از مشکلات تنفسی بعد از جراحی گلایه می کنند. این مشکلات تنفسی می تواند جدید بوده یا بازمانده انحراف سپتوم یا تخریب مجاری بینی باشد. جدا شدن غضروف های بخش فوقانی از سپتوم نیز می تواند برخی باعث بروز برخی مشکلات در مجاری تنفسی شود.

عوارض عمل بینی مرتبط با بافت های نرم و پوست بینی

تورم یکی از عوارض جانبی نرمال بعد از رینوپلاستی می باشد، ولی علاوه بر آن برخی عوارض جانبی مرتبط با پوست و بافت نرم نیز دور از انتظار نیست که به شرح زیر می باشد:

  • هماتوم
  • نکروز پوست

این عوارض جانبی می تواند منجر به بروز درد، فیبروز و بی حسی شود. در برخی موارد، بیمار دچار کیست یا گرانولوم زیر پوستی می شود. بی حسی در بینی ( بخصوص در نوک آن ) رایج می باشد. این بی حسی می تواند در اثر آسیب دیدگی عصب در طول روند، اتفاق بیافتد. بازیابی حس بینی در طول 12 ماه بعد از جراحی، بسیار رایج است.

عفونت و دیگر عوارض جانبی سیستمیک

عفونت یکی از عوارض عمل بینی بسیار نادر می باشد که در کمتر از 1 درصد از بیماران ممکن است رخ دهد. این عفونت می تواند باعث قرمز شدن و ایجاد درد ملایم در بینی شود که البته با مصرف آنتی بیوتیک ها، فروکش خواهد کرد.

خونریزی بعد از جراحی بینی

خونریزی از بینی بعد از روند جراحی، کاملاً طبیعی می باشد. البته در صورت تجربه خونریزی شدید، موضوع باید به پزشک اطلاع داده شود. شما می توانید از کیسه های یخ برای کنترل این مشکل، استفاده کنید.

عوارض عمل بینی مرتبط با بیهوشی

برخی بیماران واکنش های منفی نسبت به داروهای بیهوشی مورد استفاده در طول روند، نشان می دهند. این واکنش ها معمولاً شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در گلو و حالت سرگیجه می باشد. خطرات مرتبط با داروهای بیهوشی بعد از جراحی نیز بسیار نادر بوده و پزشک قبل از روند، آزمایشاتی را جهت تضمین قرار داشتن بدن در شرایط مناسب برای پیشگیری از بروز واکنش های منفی به بیهوشی، تجویز می کند.

عوارض جانبی جراحی ترمیمی بینی

عمل بینی ترمیمی که یک روند جراحی بعد از روند اولیه رینوپلاستی می باشد، برای ترمیم ایرادات و مشکلات ایجاد شده از روند اولیه، انجام می پذیرد. این جراحی، به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن بافت ها و ساختارهای بینی در روند اولیه رینوپلاستی، پیچیده تر و چالش برانگیز تر می باشد. مانند جراحی اولیه، عوارض عمل بینی ترمیمی عبارتند از تورم، خونریزی، بر جای ماندن بافت اسکار یا آسیب ناشی از تابش نور خورشید. البته تمام موارد فوق، با سپردن عمل بینی به دست یک جراح با تجربه و ماهر، به حداقل رسانده می شود.

نکروز بعد از رینوپلاستی

نکروز، بافت آسیب دیده ای که در پی انجام چندین جراحی بیمار می تواند دچار آن شود. یک دکتر عمل بینی خوب در تهران سعی می کند بافت نکروز را با بافت نرمال بدن نرمال جایگزین کرده و از بخش های دیگر بدن از قبیل غضروف گوش یا غضروف دنده استفاده می شود. در برخی موارد، اگر بخش عمده ای از بینی از دست رفته باشد، جراح آن را با پروتز جایگزین می کند. تغییر در رنگ و تیرگی پوست، به معنی نکروز نمی باشد. گاهی این مشکل در اثر آنمی ایجاد می شود و موقتی بوده و بافت نکروز به تدریج ترمیم می شود. به طور کلی انتظار تا زمان تعیین دامنه نکروز و احتمال تحت فشار قرار گرفتن عروق، الزامی می باشد. این فشار باید در جراحی ترمیمی از روی عروق برداشته شود.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
انواع مدل بینی

انواع مدل بینی

تنوع شکل های بینی در میان افراد مختلف، یک موضوع گسترده و جذاب می باشد. بنابراین، وقتی فردی برای قرار گرفتن تحت جراحی بینی یا رینوپلاستی تصمیم گیری می کند،...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 13 =