دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / مراقبت های بعد از جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

مراقبت های بعد از جراحی بینی

آیا با مراقبت های بعد از جراحی بینی آشنایی دارید و می دانید از چه لحاظ حائز اهمیت هستند ؟ شاید فکر کنید پروسه جراحی بینی با مرخص شدن از بیمارستان یا کلینیک زیبایی دیگر به پایان رسیده اما اینگونه نیست. دوره نقاهت عمل بینی بخشی از پروسه به حساب می آید که کسب نتیجه نیز به آن وابسته است. جراحی بینی یا رینوپلاستی معمولاً برای اصلاح ظاهر یا رفع مشکلات فانکشنال بینی انجام می شود. طی جراحی رینوپلاستی ، غضروف و استخوان های بینی اصلاح شده و یا بافت و غضروف به آن اضافه می شود تا جذابیت بینی بهبود یابد. همچنین جراحی زیبایی بینی برای ترمیم شکستگی های بینی انجام می شود. عمل بینی معمولاً در یک مرکز جراحی سرپایی تحت بیهوشی انجام می شود و داشتن همراه برای اولین روز بعد از عمل لازم است. انجام چندین مراجعه به مطب برای مراقبت از بینی و بررسی نتیجه عمل ضروری است . در ادامه این مقاله  دکتر ماریا مرادی ، بهترین جراح بینی تهران نکات مهمی در مورد مراقبت های بعد از جراحی بینی ارائه میدهند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • در طول شب ، اندکی خون از بینی شما ترشح می کند. این حالت کاملاً طبیعی است و نشانه یک خونریزی شدید نمی باشد. این ترشح خون به همراه برخی مایعات دیگر ، واکنش طبیعی بدن به جراحی است.بینی بلافاصله بعد از جراحی به دلیل این ترشح خون ، مسدود می شود.در صورت آغشته شدن گاز استریل قرار داده شده در زیر بینی برای جذب ترشحات خون آلود ، می توانید آن را تعویض کرده و گاز استریل دیگری را به جای آن قرار دهید.
  •  در هنگام استراحت سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. با بالا نگه داشتن سر ، تورم به حداقل می رسد.
  • تورم و کبودی بینی ، لب فوقانی ، گونه ها یا اطراف چشم برای چند روز پس از عمل یک اتفاق طبیعی است. این کبودی ها به تدریج طی 7 تا 10 روز بعد از عمل از بین می رود. استفاده از یخ روی صورت برای به حداقل رساندن این مشکلات کمک خواهد کرد.
  • یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی بینی مربوط به مصرف دارو می باشد. به مدت 3 هفته بعد از عمل ، آسپرین ، داروهای حاوی آسپرین یا داروهای ضد التهابی مصرف نکنید.
  • بهتر است بعد از بهبودی از بی حسی ، یک رژیم سبک داشته باشید
  • گاهی اوقات بیماران بلافاصله پس از عمل یک یا دو بار استفراغ می کنند. در صورت تداوم ، ممکن است داروهایی برای رفع مشکل تجویز شود. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که یک رژیم غذایی خوب با استراحت کافی باعث بهبودی می شود.
  • آنتی بیوتیک ها بعد از عمل تجویز می شوند. مهم است که تمام قرص های تجویز شده توسط بهترین جراح بینی تهران را کامل مصرف کنید. نوعی از داروی مسکن نیز تجویز می شود که در صورت نیاز میتوانید مصرف کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی به شکل جدول زمانبندی شده :

  • تا سه هفته اول بعد از جراحی ، به هیچ عنوان اجسام سنگین بلند نکنید.
  • تا سه هفته اول بعد از جراحی ، هیچگونه ورزش سنگینی انجام ندهید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی رینوپلاستی ، از مصرف داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی زیبایی بینی ، وارد رابطه جنسی شدید نشوید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی ، دوش آب داغ یا حمام آب داغ نگیرید. با آب لرم حمام کرده یا دوش بگیرید.

روز دوم تا هفتم

در طول این دوره ، احساس می کنید سرما خورده اید. تورم در طول هفته اول تشدید می شود و دوباره بهبود می یابد. در طول 5 روز اول بعد از جراحی که کبودی در زیر چشم ها و گاهی گونه ها نمایان است ، از آرنیکا برای کمک به کاهش دادن سطح کبودی استفاده کنید. استفاده از کمپرس یخ به عنوان یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی ، برای کمک به کاهش دادن سطح تورم و کبودی ، توصیه می شود. در ناحیه نوک بینی ، سوراخ های بینی و لب بالا ، احساس بی حسی خواهید داشت. این حالت نیز کاملاً طبیعی بوده و با بازیابی اعصابی که در طول پروسیجر آسیب دیده اند ، حالت بی حسی به مرور از بین می رود.

روز هفتم تا چهاردهم

در اولین جلسه ملاقات با دکتر عمل بینی بعد از جراحی ، حدوداً در روز هفتم ، پزشک گچ بینی شما را بر می دارد. اگر برای اجرای فرایند از ناحیه دنده شما غضروف گرفته شده باشد ، در طول این جلسه ملاقات ، پانسمان روی دنده نیز تعویض می شود. در زمان برداشته شدن گچ بینی ، ناگهان احساس می کنید نفس کشیدن برایتان راحت شده است. اگر عمل بینی با هدف زیبایی انجام شده باشد ، در این جلسه شاهد رونمایی از بینی جدیدتان خواهید بود. دقت کنید که بینی هنوز تورم دارد و حدوداً 90 درصد از این تورم در طول یک دوره 3 ماهه ، از بین خواهد رفت.

جلسات فالوآپ بعدی

جلسه ملاقات بعدی شما با پزشک ، حدوداً 8 هفته بعد از جراحی است. در صورت نیاز ، جلسات دیگری در ماه سوم ، ششم و یک سال بعد از جراحی ، برگزار خواهد شد. اگر دغدغه ای در خصوص بینی تان ذهن تان را مشغول کرده است ، با پزشک تماس بگیرید.

شستشوی بینی

شستشوی بینی ، یکی از توصیه های بهترین جراح بینی در تهران برای رعایت بهداشت و مراقبت های بعد از جراحی بینی است. مقداری آب را بجوشانید و اجازه بدهید تا خنک شود. ابزاری در بازار وجود دارد که مخصوص شستشو دادن بینی است. در صورت عدم تهیه این محصول می توانید از یک سرنگ بدون سوزن استفاده کنید. سرنگ را در نزدیکی سوراخ بینی قرار داده و آب را وارد سوراخ بینی کنید. در مقابل سینک بایستید تا لباس ها و اطراف تان کثیف نشود. مواد زیادی از سوراخ های بینی شما تخلیه می شود. این امر کاملاً طبیعی است. شستشو را در هر دو سوراخ بینی انجام دهید. حداقل 4 بار در روز این کار را انجام دهید. یکی از داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است ، پماد می باشد. پس از شستشوی بینی ، بر روی برش کوچک زیر ستونچه بینی ، لایه ای از پماد تجویز شده را قرار دهید. به مدت دو هفته ، شب و روز بر روی برش ، پماد بگذارید.

کارهای ممنوع پس از جراحی بینی

برای اینکه دوران نقاهت بعد از جراحی بینی را به بهترین نحو پشت سر بگذارید و به نتایج دلخواه خود برسید، لازم است از انجام برخی فعالیت ها و مصرف برخی مواد خودداری کنید. در اینجا به تعدادی از کارهای ممنوع پس از جراحی بینی اشاره می کنیم:

فعالیت های فیزیکی:

  • انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن به مدت طولانی ممنوع است.
  • تا دو هفته از رانندگی خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های ورزشی مانند شنا، دویدن و فوتبال تا 4 هفته خودداری کنید.

مصرف مواد:

  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی تا 2 هفته خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن تا 1 هفته خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

مراقبت های بینی:

  • تا 2 هفته از فین کردن خودداری کنید.
  • از دست زدن به بینی و بخیه ها خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • از عینک آفتابی بدون فریم استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهای داغ و نوشیدنی های گرم خودداری کنید.

فین کردن بعد از جراحی بینی

با توجه به اینکه در طول هفته های اول بعد از جراحی احساس گرفتگی بینی وجود دارد ، گاهی به فین کردن ترغیب می شوید. در طول چهار هفته اول بعد از جراحی این اقدام اکیداً ممنوع می باشد. فین کردن ، فشار زیادی را به بینی وارد می کند و برای رگ هایی که هنوز حساس  آسیب پذیر هستند ، بسیار خطرناک است.

آیا مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی و گوشتی متفاوت است ؟

با توجه به متفاوت بودن ساختارهای بینی ، یعنی گوشتی و استخوانی بودن آن ها ، شاید برایتان سوال باشد که آیا تفاوتی در مراقبت بعد از جراحی بینی استخوانی و گوشتی هم وجود دارد ؟ عموما دستورالعمل مراقبتی پس از رینوپلاستی ، برای همه افراد یکسان است ؛ بدی معنا که مثلا به همه گفته می شود غذاهای شور نخورید یا برای مدتی سمت سیگار نروید. نکته متفاوت در روند مراقبتی بعد از جراحی بینی گوشتی و استخوانی ، می تواند مدت زمان پرداختن به دستورالعمل باشد. عموما بینی های گوشتی پس از عمل برای بهبودی کامل ، در قیاس با بینی های استخوانی به زمان بیشتری نیازمند هستند. بنابراین افرادی که جراحی بینی گوشتی انجام داده اند ، معمولا برای مدت بیشتری باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را انجام دهند.

تا چند روز بعد از عمل بینی باید سر بالا باشد؟

به طور کلی، تا دو هفته بعد از عمل بینی باید سر خود را بالا نگه دارید. اما این زمان می تواند بسته به نظر جراح و شرایط شما متفاوت باشد.

دلایل بالا نگه داشتن سر بعد از عمل بینی:

  • کاهش تورم: بالا نگه داشتن سر به کاهش تورم و کبودی بعد از عمل کمک می کند.
  • جلوگیری از خونریزی: بالا نگه داشتن سر به جلوگیری از خونریزی بعد از عمل کمک می کند.
  • کاهش درد: بالا نگه داشتن سر به کاهش درد بعد از عمل کمک می کند.
  • جلوگیری از افتادگی نوک بینی: بالا نگه داشتن سر به جلوگیری از افتادگی نوک بینی کمک می کند.

تغذیه بعد از عمل بینی

شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که بعد از عمل بینی چی بخوریم که به بهبود سریع تر ما کمک کند. در جلسات مشاوره و فالو آپ ، یک دکتر خوب عمل بینی در تهران ، موارد مربوطه را به شما توضیح می دهد که در ادامه برای شما این نکات را توضیح داده ایم. همانطور که گفتیم تغذیه یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی بینی به حساب می آید؛ چرا که علاوه بر تسریع روند بهبودی ، از بروز عارضه های احتمالی نیز جلوگیری می کند. معمولا پس از عمل بینی ، به این دلیل که تحت نوعی بیهوشی به انجام رسیده است ، هضم برخی از مواد غذایی برای بدن دشوار می شود. به همین خاطر است که شمار بسیاری از بیماران پس از عمل بینی به یبوست دچار می شود. البته با پیروی از یک برنامه غذایی درست می توان این مشکل را به آسانی حل کرد.

در همین راستا بهتر است به مصرف غذاهایی بپردازید که میکس شده اند یا بافت نرمی دارند. بدین ترتیب سیستم گوارش برای هضم غذا دار مشکل نمی شود و یبوست وقوع نمی یابد. مثلا می توانید در وعده های غذایی خود از تخم مرغ ، پوره سیب زمینی ، سوپ مرغ و دیگر غذاهای مشابه استفاده کنید. گروه دیگر از خوراکی هایی که به آسان شدن دوره ریکاوری کمک می کنند ، مواد غذایی هستند که سرشار از فیبر هستند. مثل میوه ، سبزیجات و انواعی از غلات.

همچنین خوب است که مواد پروتئینی را وارد برنامه غذایی خود کنید. پروتئین ها به ترمیم و بهبود برش و جراحت های عمل کمک بسیاری می کنند. گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و ماست از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین هستند. علاوه بر پروتئین ویتامین A نیز که در خوراکی هایی مثل هویج ، پرتقال و اسفناج یافت می شود ، در بهبود سریع تر زخم های جراحی بسیار تاثیر گذار است.

استراحت بعد از عمل بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی که هر متقاضی باید از آن مطلع باشد ، نحوه خوابیدن و استراحت بعد از عمل بینی است. در وهله می خواهیم بدانیم که چرا استراحت کردن بعد از رینوپلاستی امر مهمی است ؟ پس از جراحی بینی ، هر بیمار باید با دقت از خوب و بینی جدیدش مراقبت کند. همچنین انتظار می رود که ایشان شاهد ورم و کبودی هایی در اطراف ناحیه جراحی شده باشند. به طور معمول رفع این اثرات 2 الی 4 هفته زمان می برد که در این بازه به بیمار توصیه می شود به میزان کافی استراحت داشته باشد تا بدن بتواند انرژی لازم برای بهبودی را بدست اورد.

بعد از عمل زیبایی بینی چگونه استراحت کنیم ؟

برای خوابیدن و استراحت پس از عمل بینی بهتر است بدانید تا چند هفته نباید بر روی پهلو یا شکم تان بخوابید. زیرا در این حالت صورت و بینی تحت فشار قرار می گیرند و احتمال ورم . خونریزی بالاتر می رود. طریقه خوابیدن پس از رینوپلاستی بدین نحو توصیه شده است که از چند بالش استفاده کرده و با قرار دادن آن ها زیر سر خود ، سر را از بدن بالاتر قرار دهید. در این حالت هم تنفس راحت تر خواهد بود و هم این که احتمال تکان خورد و خوابیدن بر روی صورت کمتر می شود.

تاثیر پیاده روی بعد از عمل جراحی بینی

یکی از توصیه های جراح در راستای مراقبت های بعد از جراحی بینی ، پیاده روی است. در 24 ساعت ابتدایی به سبب آن که همچنان اثرات دارو بیهوشی کما بیش پا برجاست ، بهتر است استراحت کنید. اما بعد از آن ، وقتی که علائمی مثل سرگیجه و خواب آلودگی برطرف گردید ، بایستی کمی بدن خود را به حرکت وا دارید. نیزی نیست حتما ورزش یا فعالیت فیزیکی سنگینی انجام دهید ، همان پیاده روی سبک حتی در محیط خانه می تواند مفید باشد.

قدم زدن و راه رفتن باعث می شود که خون در بدن گردش پیدا کند. با گردش مطلوب خون ، ریسک تشکیل لخته های خونی که یکی از عوارض احتمالی است بسیار اندک میشود. همچنین وقتی خون به خوبی جریان پیدا کند ، مواد مغذی را به بافت ها می رساند و روند ترمیم آن ها را سرعت می بخشد. مزیت دیگر پیاده روی بعد از جراحی بینی کاهش پیدا کردن ورم است.

نکته : ورم یکی از اثرات معمول بعد از جراحی بینی است که پس از رفع آن ، فرم جدید دماغ مشخص خواهد شد. با پیاده روی 10 الی 15 دقیقه ای در طول روز می تواند به رفع سریع تر ان کمک کنید.

با گرفتگی بینی در دوره بهبود راینوپلاستی چه کنیم؟

بعد از جراحی، رگ های داخل بینی متورم می شود به همین دلیل در طول هفته اول بعد از عمل احساس گرفتگی در بینی خواهید داشت. متاسفانه، هیچ دارویی برای کاهش این گرفتگی وجود ندارد. شما باید یک هفته تا ده روز صبر کنید تا بعد از برداشته شدن گچ بینی، با استفاده از اسپری های سالین و شستشوی بینی و نیز فروکش بخش عمده ورم در بینی، احساس بهتری به دست آورید.

چگونه ورم بعد از عمل بینی را کاهش دهیم؟

ورم واکنش نرمال بدن به جراحی است. تا یک هفته بعد از عمل، ورم شدید صورت و بینی را تجربه خواهید کرد ولی بخش عمده آن در طول 7 روز اول فروکش می کند. در این میان، شما می توانید دستورالعمل ها و توصیه های پزشک را برای کمک به فروکش سریع تر ورم اجرا کنید:

  • در حین خوابیدن یا استراحت کردن، در حالت لم داده قرار بگیرید. این پوزیشن باعث می شود  خون و مایعات به سمت پایین حرکت کرده و در صورت تجمع پیدا نکند.
  • از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. اگر کودک دارید از اطرافیان کمک بخواهید تا یک هفته مراقب او باشند.
  • از حضور در محل های پر تراکم خودداری کرده و برای چند هفته تنها بخوابید تا بینی شما در معرض ضربه غیر قابل پیش بینی قرار نگیرد.
  • با آب داغ دوش نگیرید و به هیچ وجه حوله را روی صورت نکشید.
  • برای کمک به کاهش ورم، روی گونه ها و چشم ها کمپرس سرد قرار دهید. مراقب باشید کمپرس به بینی فشاری وارد نکند.
  • از برنزه کردن پوست و صورت در طول دوره ریکاوری خودداری کنید.
  • هر شش ساعت یک بار، بینی را با محلول سالین شستشو دهید. همانطور که پیشتر در بخش شستشوی بینی شرح داده شده، این راهکار می تواند به کاهش دادن ورم، خونریزی و گرفتگی بینی کمک قابل ملاحظه ای کند.
دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
انواع مدل بینی

انواع مدل بینی

تنوع شکل های بینی در میان افراد مختلف، یک موضوع گسترده و جذاب می باشد. بنابراین، وقتی فردی برای قرار گرفتن تحت جراحی بینی یا رینوپلاستی تصمیم گیری می کند،...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 14 =