دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / کاربرد اسپلینت بینی بعد از جراحی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

کاربرد اسپلینت بینی بعد از جراحی

 بعد از انجام جراحی زیبایی بینی برای حفظ بیشتر شکل و ظاهر بینی از اسپلینت و یا گچ بینی استفاده می کنند که می تواند در کاهش تورم و حفظ موقعیت استخوان ها بعد از جراحی بینی کاربرد بسیاری داشته باشد . در واقع استفاده از گچ بینی بعد از جراحی بینی برای بیمار امری الزامی می باشد .پرکاربرد ترین نوع ،اسپلینت خارجی می باشد که می تواند در نتیجه جراحی بینی نقش به سزایی داشته باشد . در روز های اول پس از عمل ، بینی آسیب پذیر می باشد و استفاده از اسپلینت بینی می تواند آن را از هرگونه آسیبی حفظ کند . در این مقاله دکتر ماریا مرادی ، بهترین جراح بینی تهران به بررسی کاربرد این ابزار میپردازد.

کاربرد-اسپلینت-در-جراحی-زیبایی-بینی

بعد از چه پروسه هایی از اسپلینت استفاده می شود ؟

  • جراحی بینی
  • سپتوپلاستی
  • ترمیم شکستگی بینی
  • جراحی سینوس

هدف از استفاده از اسپلینت بینی خارجی چه می باشد ؟

  • کاهش تورم و کبودی بعد از جراحی بینی : اسپیلنت خارجی با وارد کردن فشار به بینی سبب کاهش ورم بینی می شود. اسپلینت در پوشانندگی غضروف به وسیله پوست بینی موثر می باشد و نتیجه حاصله دقیق تر خواهد بود. در صورتی که بیمار از اسپلینت استفاده نکند در بین غضروف و پوست بینی فضای خالی ایجاد می شود وهمین فضای خالی می تواند زمینه ساز بروز بافت های هم بند و هماتوم شوند . در صورت تشکیل این بافت ها نتیجه جراحی بینی دچار تغییراتی می گردد .
  • محافظت از ظاهر بینی : در طول جراحی بینی ، بهترین جراح بینی تهران با تغیر شکل استخوان ها و غضروف ، ظاهر بینی را بهبود می بخشد . استفاده از گچ بینی در حفظ این ظاهر بسیار موثر می باشند .
  • حفاظت از آسیب به بینی : اسپلنت به عنوان یک محافظ بعد از جراحی بینی برای بیمار قلمداد می شود . لازم به ذکر است که این بیان دلیل بر این نیست که بیمار می تواند به راحتی در تمام فعالیت های خطرناک شرکت کند.

اهداف استفاده از اسپلینت داخلی بینی

اسپلینت های داخلی در مواردی کاربرد دارند که بیمار در سپتوم خود دچار انحراف باند .

  • ترمیم بافت بینی به التیام بر روی غضروف : اسپلینت بینی یا همان گچ بینی داخلی پس از جراحی زیبایی بینی استفاده می شود تا بتواند پوشش داخلی بینی را روی بدنه داخلی بینی که شامل استخوان ها و غضروف می باشد بهبود بخشد.
  • نگه داشتنن تیغه بینی : در مواردی که نیاز به اثبات تیغه بینی باشد نوع داخلی بسیار کمک کننده می باشد.
  • کم شدن خونریزی : با وارد کردن فشار بر بینی که اسپلینت سبب آن است ،می توان به مقدار قابل توجهی از میزان خونریزی بینی کاست.

نحوه عملکرد اسپلینت های دماغ به چه صورت است ؟

این ابزار بعد از عمل بینی به این دلیل مورد استفاده قرار می گیرند که فرم و سایز بینی ، سوراخ های آن و سپتوم تغییر کرده است. این ابزار از ظاهر جدید دماغ ، تا زمانی که بافت های حساس آن به طور کامل بهبود پیدا کنند ، محافظت می کند. همچنین در صورتی که صورت و بینی شما به صورت اتفاقی با مانعی برخورد کند ، اسپلینت از شدت ضربه وارد شده جلوگیری می نماید.

انواع اسپلینت

انتخاب نوع اسپلینت بینی بر حسب کاربرد آن بعد از عمل و نوع جراحی انجام شده در بینی بیماران مختلف ، از میان یکی از انواع  داخلی یا خارجی انجام می شود. اسپلینت های داخلی در داخل سوراخ های بینی قرار داده می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که مشکلی را برای تنفس فرد ایجاد نمی کنند.

اسپلینت خارجی که به صورت یک قالب بر روی سطح خارجی بینی با استفاده از چسب مخصوص پزشکی یا بانداژ محکم می شود ، با هدف کمک به چارچوب بینی برای سازگار شدن با شکل جدید و نیز بعنوان یک هشدار دهنده خوب برای ممانعت از ورود هر گونه آسیب یا ضربه احتمالی به بینی ، انجام می شود.

چگونه از اسپلینت خارجی یا گچ بینی مراقبت کنیم؟

گچ بینی یا اسپلینت بینی خارجی ، نقش یک آتل را ایفا می کند که علاوه بر محافظت از بینی در طول دوره بهبود ، از جابجا شدن چارچوب تازه شکل داده شده به این اندام جلوگیری کرده و بعد از تکمیل فرایند جراحی بینی ، بر روی آن قرار داده شده و حدوداً یک هفته بعد از عمل ، برداشته می شود. در طول دوره قرار داشتن گچ بر روی بینی ، باید مراقب باشید تا گچ بینی خیس نشود ، چون جذب رطوبت باعث شل شدن آن شده و پوست دماغ را دچار خارش یا سوزش می کند.

قبل از مراجعه به پزشک در تاریخ مقرر شده برای برداشتن اسپلینت خارجی که معمولاً یک هفته بعد از رینوپلاستی می باشد ، به شما توصیه می شود قبل از مراجعه ، حمام کنید و اجازه بدهید تا آب به طور کامل بر روی گچ بینی جریان پیدا کند ، به طوریکه اسپلینت بینی تان به خوبی خیس شود. هدف از این کار ، کمک به شل شدن و سهولت در جدا شدن آن می باشد.

به هیچ عنوان اسپلینت را دستکاری نکنید. بعد از برداشته شدن آن و کشیده شدن بخیه ها ، شما می توانید نتیجه جراحی بینی خود را مشاهده کنید. البته ، هنوز بینی شما متورم است و آنچه شاهد آن هستید ، نتیجه نهایی جراحی بینی شما نیست.

آیا استفاده از اسپلینت بینی ، عوارض به همراه دارد؟

استفاده از اسپلینت داخلی و خارجی در بینی ، اغلب عارضه ای را به همراه ندارد. تنها عارضه آن را می توان درد مختصر تجربه شده توسط بیمار در زمان خارج کردن اسپلینت داخلی  مورد اشاره قرار داد که البته پبهترین جراح بینی تهران با استفاده از تکنیک های خاص ، می تواند سطح تجربه درد در این مرحله را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

آیا بازه زمانی قرار دادن اسپلینت ، در همه بیماران ثابت است؟

متناسب با نوع جراحی بینی و دامنه گستردگی آن ، بازه زمانی استفاده از نوع داخلی و خارجی ، متفاوت می باشد. اسپلینت های داخلی و خارجی در حالت نرمال ، در یک دامنه زمانی 7 الی 10 روزه از بینی خارج می شوند ولی زمان دقیق برداشته شدن آنها به صلاحدید پزشک وابسته است.

آیا می توان گچ بینی را لمس کرد؟

در طول دوره زمانی قرار داشتن گچ بر روی بینی ، نباید بینی را لمس کنید. این دوره حساس ترین دوره در فرایند بهبود بوده و بیمار باید بسیار مراقب بینی خود باشد تا کوچک ترین ضربه ای به آن وارد نشود و بینی بتواند با چارچوب جدید خود سازگار شده و شکل گیرد. پس از برداشته شدن گچ بینی نیز با توجه به اینکه بافت های بینی هنوز حساس هستند باید مراقب باشیم تا در زمان لمس کردن بینی برای چسب زدن یا تمیز کردن ، کاملاً با ملایمت رفتار کرده و بینی را تحت فشار قرار ندهیم.

آیا وجود اسپلینت بینی داخلی تنفس را دچار مشکل می کند ؟

اسپلینت های داخلی دارای لوله های توخالی هستند که بعد از قرارگیری درون دماغ ، نفس کشیدن را آسان تر می کنند. نتها مخاط جمع شده می تواند موجب دشوار شدن عمل تنفس شود. از طرفی وجود اسپلینت داخل بینی ممکن است کمی برای فد آزار دهنده باشد. در هر صورت این موارد موقت بوده و پس از خارج سازی آن ، این مسائل نیز برطرف می شوند.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =