دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / پولیپ گوشتی بینی
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

پولیپ گوشتی بینی

قبل از پرداختن به موضوع پولیپ گوشتی بینی لازم است تا تا پولیپ بینی را باهم بررسی کنیم . پولیپ بینی در واقع توده ای از جنس بافت های خوش خیم غیر سرطانی می باشند که از غشاء مخاطی بینی و سینوس ها به طور کاملا غیر عادی رشد کرده اند ،که با پر کردن فضای مجرا های بینی باعث بروز مشکلات تنفسی در فرد می گردند .ادامه مقاله دکتر ماریا مرادی حتما مطالعه کنید.

پولیپ-گوشتی-بینی

عواملی همچون آلرژی و عفونت ها را می توان از عوامل بروز پولیپ دانست .

اما پولیپ گوشتی بینی اصطلاحی است غیر علمی که نوعی اشتباه تشخیصی است.

اما موضوعی که بسیار شایع است بزرگی شاخک های داخل بینی می باشد ،در هر طرف بینی سه شاخک قرار دارد که به ترتیب به ان ها شاخک تحتانی،شاخک میانی و شاخک داخلی نام دارند .

در بین آن ها بزرگی پولیپ تحتانی امری کاملا شایع می باشد که حتی توسط خود فرد نیز قابل دیدن می باشد . در نتیجه به دلیل ظاهری که دارد امکان دارد با پولیپ اشتباه گرفته شود .از طرف دیگر چون در حالت عادی و به ویژه در صورت التهاب شاخک به رنگ قرمز می باشد گاهی اشتباها به آن پولیپ گوشتی گفته می شود . اما در حالی که آن شاخک تحتانی بینی می باشد که دارای اندام استخوانی شکل می باشد و همچنین از مخاط تنفسی نسبتا ضخیمی پوشیده شده است .

از مهم ترین علل بزرگی این شاخک ها بیماری های آلرژیک و موارد جبرانی به دنبال انحراف تیغه میانی بینی می باشد.

اگر فرد دچار آلرژی باشد که معمولا این آلرژی همراه با آبریزش بینی می باشد ،شاخک های بینی  رنگ بنش و یا رنگ پریده می شوند .

در موارد جبرانی به خاطر انحراف تیغه بینی به سمت مقابل و باز بودن غیر عادی یک حفره بینی ، شاخک تحتانی با بزرگ شدن جبرانی خود حجم فضای تنفسی را متعادل می کند .

روش های درمان

برای درمان شاخک های تحتانی دو راه وجود دارد:

اگر کل شاخک و قسمت های استخوانی بینی بزرگ باشند ،باید با کمک جراحی قسمتی از شاخک را برداشت.

ولی در صورتیکه تنها مخاط نسج نرم آن بزرگ باشد می توان با روش های دیگر نظیر رادیو فرکوئنسی ،می توانیم حجم آن راکم تر کنیم .

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است...

بیشتر بخوانید
اسپلینت بینی

اسپلینت بینی

اسپلینت بینی ، ابزاری هستند که برای کمک به بینی در حفظ شکل جدید خود، بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلینت های بینی، از حرکت و جابجا شدن...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =