دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / ورزش بعد از عمل بینی
مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

ورزش بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی، کی می‌توانم ورزش کنم؟ دغدغه بسیاری از افراد بعد از جراحی بینی ، زمان مناسب برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی است. بالاخره ورزش کردن فواید زیادی برای سلامتی داره و دوری از اون می‌تواند سخت باشد. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدیم که بعد از عمل بینی چه زمانی می‌توانیم ورزش را شروع کنیم؟ و چه نکاتی رو باید در نظر داشته باشیم. پس با ما همراه باشید تا با خیال راحت به فعالیت‌های ورزشی خود بازگردید.

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر مرادی

ورزش بعد از عمل بینی رو چه زمانی شروع کنیم؟

بعد از عمل بینی، یک ذره باید صبر کنید تا بتوانید دوباره ورزش کنید. حداقل تا 10 روز اول باید استراحت کامل داشته باشید و از هرگونه فعالیت ورزشی خودداری کنید. در این دوره، بدن شما در حال بهبودی است و ورزش کردن می‌تواند به بخیه‌ها فشار آورده و باعث خونریزی، تورم و یا جابجایی آن ها شود. بعد از 10 روز اول، می‌توانید کم کم فعالیت‌های ورزشی سبک مثل پیاده‌روی را شروع کنید. حدود 4 تا 6 هفته بعد از عمل، اجازه دارید ورزش‌های با شدت متوسط مثل دویدن و شنا رو انجام بدهید. تقریبا 3 ماه بعد از عمل، می‌توانید به انجام ورزش‌های سنگین مثل بدنسازی و ورزش‌های رزمی بازگردید. البته یادتان باشد که این فقط یه برنامه کلی بوده و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. برای اینکه بفهمید دقیقاً چه زمانی می‌توانید ورزش را شروع کنید، حتماً با جراح خودت مشورت نمایید.

اگر به دنبال جراح بینی خوب در شهر تهران هستید تا در جهت عمل بینی و جوانب مختلف آن به درستی راهنمایی شوید، پیشنهاد میشود مطالب ” بهترین جراح بینی ” را بخوانید.

نکاتی در مورد ورزش بعد از عمل بینی

یک سوال متداول در بین افرادی که قصد جراحی زیبایی بینی دارند این است که چه مدت بعد از عمل می توانم ورزش را از سر بگیرم؟ در ادامه توضیحاتی راجع به ورزش بعد از عمل بینی داده ایم که می توانند پاسخ گوی این پرسش باشند:

  •  هفته اول : طبق گفته دکتر عمل بینی خوب در تهران ، بیماران محدود به پیاده روی با سرعت کم هستند. مراقب باشید فشار خون خود را بالا نبرید زیرا می تواند باعث بروز اپیستاکسی ، تورم و تغییر بینی شود.
  • هفته دوم : بیمار می تواند با تمرکز بر وزنه ها ، بصورت محدود ورزش بعد از عمل بینی را آغاز کند. بیماران باید 25٪ از وزن معمولی تمرین خود و 25٪ تکرار تمرین خود را انجام دهند. فعالیت قلبی و عروقی باید در این مرحله محدود باشد.
  • هفته سوم : هم اکنون می توان وزنه برداری را تا 50٪ از وزن های معمولی تمرین افزایش داد و 50٪ تکرارها را زیاد کرد. فعالیت قلبی عروقی می تواند با سرعت 50٪ از سر گرفته شود که ضربان قلب در آن محدود باشد. در این مرحله بیماران باید از تکان دادن بینی خودداری کنند و از دویدن خودداری کنند.
  • هفته چهارم : هم اکنون می توان وزنه برداری را به 75٪ وزن معمولی و تمرین را تا 75٪ تکرارها افزایش داد. در صورت اجازه تورم ، بیماران می توانند وارونگی را در یوگا مانند سگ رو به پایین شروع کرده و پیشرفت کنند.فعالیت قلبی و عروقی می تواند تا 75 درصد از تمرینات معمولی افزایش یابد. در این مرحله بیماران باید به تورم توجه کنند تا ببینند بینی بعد از انجام کار متورم می شود یا خیر. در صورت مشاهده تورم تا هفته بعد از انجام این فعالیت ها خودداری کند.
  • هفته پنجم : هم اکنون وزنه برداری می تواند با وزن طبیعی و تکرار در مراحل قبل از عمل ادامه یابد، هم چنین به بیشتر فعالیت ها در یوگا ادامه دهند. فعالیتهای ورزشی مانند دویدن را می توان شروع کرد.
  • هفته ششم به بعد : بیماران باید میزان تورم را با میزان فعالیت بدن مرتبط کنند. ورزش بعد از عمل بینی باعث افزایش جریان خون به بینی می شود ، اما همچنین با تشویق تشکیل جریان خروجی وریدی و تخلیه لنفاوی ، باعث رفع برخی تورم ها شده و به طور معمول میزان تورم را متعادل می کند. ورزش های تماسی باید حداقل به مدت 6 ماه اجتناب شود.

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر مرادی

شنا کردن بعد از عمل جراحی بینی

در مورد ورزش بعد از عمل بینی باید گفت که شما باید از رفتن به استخر و شنا کردن تا زمانی که پزشک تان اجازه آن را صادر نکرده است، خودداری کنید. همچنین باید تا زمان بهبود کامل زخم ها دست نگه دارید. می توانید در خصوص مدت زمانی که طول می کشد تا زخم ها به بهبودی کامل برسند، از بهترین جراح بینی تهران سوال کنید. بعلاوه، رفتن به استخر در صورتی مجاز است که هیچ دردی را در ناحیه درمان احساس نکنید. اگر هنوز احساس درد می کنید، این بدان معنی است که بینی شما هنوز به زمان، برای بهبود نیاز داشته و باید از تحریک آن خودداری کنید. وقتی هنوز بخیه ها کشیده نشده اند، شرایط برای رفتن به استخر مساعد نیست. بینی شما هنوز بهبود پیدا نکرده و شرایط برای ابتلا به عفونت مساعد است. پس مراقب باشید. عفونت خطری است که در صورت بروز، می تواند به طور کل نتیجه عمل بینی شما را مختل کند.

بدنسازی بعد از جراحی زیبایی بینی

یکی از سوالاتی که داوطلبین بدنساز جراحی زیبایی بینی از پزشک خود می پرسند این است که چه زمان می توانند ورزش بدنسازی خود را دوباره از سر بگیرند. با توجه به اینکه سطح فشار وارده به بدن در ورزش های مختلف، متفاوت است و از طرفی، دامنه گستردگی انواع جراحی های بینی نیز با یکدیگر فرق دارند، بنابراین، پزشک با توجه به شرایط بدن هر بیمار، و میزان پیشرفت روند بهبود، زمان شروع و از سر گیری ورزش بعد از عمل بینی، از جمله بدنسازی را توصیه می کند. دستورالعمل کلی این است که نخست فعالیت های بدنی خود را با فعالیت های سبک شروع کنید و کم کم با پیشرفت روند بهبود، سطح فعالیت را افزایش دهید. بهترین مرجع برای کسب اطلاعات در خصوص زمان از سر گیری ورزش بدنسازی، جراح بینی شما می باشد.

استفاده از مکمل های ورزشی بعد از جراحی دماغ

یکی دیگر از سوالات رایج ورزشکاران، خصوصاً ورزشکاران حرفه ای که تحت این عمل قرار گرفته اند، این است که آیا می توانند بعد از عمل جراحی مکمل های ورزشی مصرف کنند یا خیر. پزشک در پاسخ به سوال این داوطلبین اظهار می دارد که مکمل های ورزشی اختلالی در نتیجه جراحی بوجود نمی آورند. مصرف مکمل های ورزشی، 48 ساعت بعد از جراحی ، بلامانع است. ولی به طور کلی، بهتر است تا 7 روز بعد از جراحی تان دست نگه داشته و در طول این مدت مکمل یا ویتامین های مرتبط با آن را مصرف نکنید.

اگر زودتر از زمان مقرر شده ، بعد از جراحی بینی ورزش کنیم ، چه مشکلاتی پیش می آید ؟

شاید فکر کنید که بینی کاملا از دیگر نواحی بدن مستقل بوده و تحت فشار قرار گرفتن قسمت های دیگر ، تاثیری بر روی ان ندارد. اما شایان ذکر است که شما وقتی خود را تحت فشار قرار می دهید ، علاوه بر بدن ، صورت و اجزای آن هم تحت تاثیر قرار می گیرند. بنابراین با خود نگویید که من قرار است دمبل ورزشی را با دست بلند کنم پس اثری روی بینی ندارد.

زمانی که به فعالیت های ورزشی مشغول می شوید ، ضربان قلب و به دنبال ان فشار خون بالا می رود. حال اگر قبل از ترمیم و بهبودی کامل بینی ، پس از عمل ورزش کردن را شروع کنید ، به سبب وقوع موارد گفته شده ، ممکن است خون دماغی و کبودی نمود یافته و در خوشبینانه ترین حات تنها ورم تشدید شود. البته شدت گرفتن ورم باعث می شوند بینی دیرتر بهبود پدیا کند و به عبارتی دوره نقاهت عمل بینی کند می شود. کند شدن ریکاوری نیز احتمال وقوع عوارض مثل عفونت بعد از عمل را بالا می برد.

علاوه بر موارد فوق ، احتمال اینکه بینی در حین ورزش آسیب ببیند ، زیاد است ؛ خصوصاً در ورزش های تیمی و توپی. در هفته های ابتدایی ، دماغ هنوز شکل نگرفته و به اصطلاح جا نیفتاده است. همچنین در دوران نقاهت ، بافت های بینی آسیب پذیرتر هستند. بنابراین حتی یک ضربه ساده می تواند موجب تغییر شکل آن شود و ظاهری کج و قوز دار را برای آن بوجود آورد.

با توجه به موارد فوق ، متوجه شدید که ورزش کردن به خودی خود خوب است اما ورزش بعد از عمل بینی ، پیش از حاصل شدن بهبودی مطلوب، می تواند برای شما مشکل ساز شود. بنابراین طبق توصیه بهترین جراح بینی تهران عمل کنید و هر زمان ایشان پس از بررسی روند بهبودی تان اجازه داد ، ورزش را آغاز کنید

وزنه برداری بعد از رینوپلاستی

تا چند هفته بعد از اتمام این پروسه نباید سراغ این فعالیت بروید. وزنه برداری ورزشی است که نیاز به قدرت زیادی دارد و انجام آن می تواند روی نتیجه این عمل تاثیر منفی بگذارد. چون این فعالیت فشار زیادی را به برخی عضلات خاص وارد می کند، بنابراین احتمال دارد زخم ها باز شوند و یا درد شدیدی در صورت و ناحیه اطراف بینی احساس شود. حتی در برخی موارد ممکن است نوک بینی دچار افتادگی شود. از مراقبت های مربوط به ورزش بعد از جراحی بینی و برای امتناع از این عارضه می توانید از محافظ غضروف استفاده کنید، اما همانطور که پیش تر ذکر شد، پیشنهاد می شود تا چند ماه به طور کل ورزش را کنار بگذارید تا روند بهبودی بدون مشکل و اختلال طی شود. بدن سازان و وزنه برداران می توانند سه ماه پس از این عمل دوباره به روتین قبلی خود برگردند.

فوتبال بعد از رینوپلاستی

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر مرادی

 

امروزه این عمل نه تنها میان زنان بلکه میان مردان نیز از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. فوتبال یکی از ورزش های محبوب میان مردان است. بدترین اتفاقی که می تواند طی مسابقه رخ دهد، برخورد بازیکنان به یکدیگر است. به همین خاطر یکی از نگرانی های آقایان این است که می توانند فوتبال بازی کنند یا خیر.

این ورزش نیاز به قدرت زیادی دارد. به علاوه تقریبا هیچ راهی نیست که بتوان جلوی برخوردهای شدید و تماس بازیکنان با یکدیگر را گرفت. این موقعیت ها ریسک آسیب دیدن بینی را تا حد قابل توجهی بالا می برند. احتمال کج شدن تیغه یکی از این خطرات ورزش بعد از عمل بینی است و باید هرطور شده از آن دوری کرد. به همین دلیل، نباید تا سه ماه بعد از جراحی زیبایی بینی، به این ورزش روی آورد. زمانی که دماغ به طور کامل بهبود یافت، دوباره می توانید فوتبال را شروع کنید.

ورزش بینی بعد از عمل

تا اینجا درباره ورزش سایر بخش های بدن بعد از عمل بینی، زمان از سر گیری فعالیت های ورزشی مختلف و نیز محدودیت هایی که در دوره بهبود با فعالیت های مربوط به ورزش کردن روبرو هستیم اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. اکنون دوباره به سراغ خود بینی می رویم تا ببینیم که داستان ورزش دادن خود بینی چیست. برخی پزشکان در دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بعد از عمل بینی، ورزش بعد از جراحی بینی را توصیه می کنند. این ورزش بر حسب نیازهای بینی، نوع پوست، نوع جراحی انجام شده و لحاظ نمودن برخی فاکتورهای دیگر توصیه می شود.

 

ورزش بعد از جراحی بینی

 

در زمان ورزش دادن بینی، از انگشت شست تان استفاده کنید و از کناره های بینی به سمت مرکز فشار ملایمی وارد کنید. این کار تنها باید در یک سوم بالایی بینی یعنی جاییکه استخوان بینی در آن قرار گرفته است انجام شود. این فشار نباید از بالای پل بینی به سمت پایین بینی وارد شود. فشار دادن روی پل بینی به شکلی نامناسب و با شدت بالا می تواند باعث تغییر موقعیت استخوان ها شده و موجب شود که استخوان ها در موقعیت نامناسبی بهبود پیدا کنند.

در برخی موارد نیز به بیمار آموزش داده می شود تا به طور همزمان از هر دو طرف بینی به کناره های آن فشار وارد کند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد ورزش بینی مورد نیاز است، هر دو تا سه هفته یکبار انجام آن را توصیه خواهد کرد.

فشار باید در حدی وارد شود که تنها درجه مختصری از درد در ناحیه تحت ورزش، احساس شود. این ورزش بهتر است به مدت 6-8 هفته بعد از برداشته شدن گچ بینی، 20-30 بار در روز و هر بار تنها به مدت یک دقیقه انجام شود. بعد از گذر این دوره 6-8 هفته ای، استخوان ها معمولاً به اندازه ای بهبود پیدا می کنند که با شکل و موقعیت جدید خود سازگار می شوند و بینی به شکل و کانتور مطلوب دست پیدا می کند.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =