مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

شکستگی بینی

با توجه به قرارداشتن بینی در مرکز صورت و برجسته بودن این اندام، یکی از اعضایی در آناتومی بدن انسان می باشد که احتمال شکستگی در آن بسیار بالا می باشد و اکثر افراد در طول عمر خود، دچار شکستگی بینی می شوند. شکستگی بینی می تواند در نتیجه برخورد یک ضربه شدید، تصادفات خودرو، زمین خوردن، یا آسیب دیدن در فعالیت های ورزشی رخ دهد. ورزش هایی که عمدتاً عامل بروز شکستگی های بینی محسوب می شوند، شامل هاکی، بوکس، بسکتبال، اسکی، و کشتی می باشند، در این مقاله دکتر ماریا مرادی توضیحات جامعی درباره شکستگی بینی و درمان آن همراه با جراحی بینی داده است، پس با ما همراه باشید.

مشخصه های اصلی شکستگی بینی عبارتند از:

  • کبودی یا سیاه شدن دور چشم ها
  • خونریزی
  • عفونت های سینوسی
  • درد در ناحیه صورت
  • تورم
  • کج شدن و انحراف بینی
  • مشکلات حاد تنفسی

مراجعه به پزشک یکی از اقدامات لازم الاجرا به محض مظنون بودن به شکستگی بینی می باشد. کوتاهی در انجام چنین اقدامی می تواند باعث بروز مشکلات پزشکی جدی از قبیل تغییر شکل یافتن بینی و بدشکل شدن آن گردد.

در صورتی که استخوان های بینی از موقعیت نرمال خود خارج شده باشند و کمتر از چهارده روز از وارد آمدن آسیب به بینی گذشته باشد، جراح بینی صورت شما دکتر ماریا مرادی می تواند بلافاصله این شکستگی را درمان نماید.

در نظر گرفتن جانب احتیاط در این دوره اولیه، بهترین اقدام برای تضمین بهره مندی از یک دوره ریکاوری کامل برای بینی هم از نظر زیبایی و هم از لحاظ عملکردی می باشد.

در غیر اینصورت، بیمار باید چند ماه منتظر بماند تا شکستگی به طور کامل بهبود یابد تا بتواند تحت یک جراحی جامع ار قبیل سپتورینوپلاستی برای ترمیمی بینی شکسته خود قرار گیرد.

تشخیص شکستگی بینی

در طول فرایند تشخیص شکستگی بینی، پزشک به آرامی و ملایمت بخش خارجی بینی شما و نواحی اطراف آن را می فشارد. او به مجاری داخل بینی شما نگاه انداخته و علائم دیگر شکستگی استخوان های بینی را شناسایی می کند. در طول آزمایش فیزیکی، پزشک معمولاً از اسپری های بینی یا تزریق های موضعی برای کاهش احساس درد در بینی شما استفاده می کند

مطالعات تصویر برداری و اشعه X معمولاً برای تشخیص شکستگی بینی، الزامی می باشد. البته، پزشک در صورت شدید بودن آسیب دیدگی و در شرایطی که آزمایش فیزیکی کامل، برای دستیابی به تشخیص صحیح کفایت نکرده و پزشک به آسیب دیدگی های دیگری نیز مشکوک باشد، سی تی اسکن را تجویز می نماید.

انتخاب جراح بینی برای ترمیم شکستگی بینی

از آنجاییکه شکستگی بینی می تواند بخش های متعددی از بینی از قبیل سپتوم، پل بینی و غضروف نوک بینی را تحت تاثیر قرار دهد، ترمیم شکستگی بینی یکی از پیچیده ترین و پر زحمت ترین روندهایی است که یک جراح ماهر در پیشرفته ترین تکنیک های زیبایی، ترمیمی و فانکشنال، می تواند آن را به مرحله اجرا در آورد.

دکتر ماریا مرادی، با در اختیار داشتن تجربه وسیع در جراحی ترمیمی پلاستیک صورت، بخش عمده ای از عمر شغلی خود را به انجام جراحی بر سر تخت های اتاق عمل سپری کرده و با در اختیاز داشتن تخصصی ویژه در جراحی بینی، رضایت از نتیجه جراحی را برای بیماران خود به ارمغان آورده است.

در طول جلسه مشاوره اولیه، جراح شما دکتر ماریا مرادی، ماهیت و پیامدهای شکستگی را تعیین می نماید. او اطلاعات پزشکی شما از قبیل جراحی های قبلی و داروهایی که در حال حاضر، مصرف می نمایید را جمع آوری نموده و با شما در خصوص اهداف تان برای انجام این روند، به گفتگو می پردازد. اگر تغییرات زیبایی، مد نظر و مطلوب تان باشد، جراح شما  طرح درمان را بر اساس جراحی رینوپلاستی ترسیم نموده و علاوه بر آن ترمیم شکستگی بینی را نیز به طرح ترسیمی، اضافه می کند. از نظر بسیاری از بیماران، این موقعیت، بهترین زمان برای دستیابی به یک تغییر شکل مطلوب در بینی می باشد که مدت ها در آرزوی داشتن آن بوده اند.

گزینه های درمان

جا انداختن دستی

اگر شکستگی باعث از جا در آمدن استخوان ها و غضروف بینی شده باشد، پزشک به صورت دستی، آنها را جا می اندازد. این کار باید در طول 14 روز از زمان بروز حادثه در بینی و ترجیحاً زودتر انجام شود.

در طول این روند:

پزشک برای تسکین درد، بهصورت درون وریدی یا اسپری بینی، دارو های مسکنی را مورد استفاده قرار می دهد

سوراخ های بینی شما را با یک اسپکولوم باز می کند

از ابزار خاصی برای کمک به جا انداختن استخوان های شکسته و غضروف آسیب دیده استفاده می کند

وی همچنین در بینی شما از پکینگ استفاده کرده و بیرون آن را پانسمان می کند. گاهی اوقات، یک اسپلینت داخلی نیز برای یک مدت کوتاه مورد نیاز می باشد. پکینگ معمولاً باید به مدت یک هفته در بینی باقی بماند. نسخه ای حاوی انتی بیوتیک ها برای پیشگیری از بروز عفونت باکتریایی و بهبود نرمال بینی، تجویز می شود.

جراحی

در طول شدید بودن شکستگی، بروز چندین شکستگی یا درمان نشدن شکستگی ها در دوره 14 روزه بعد از بروز آسیب دیدگی، درمان بینی به صورت دستی غیر ممکن خواهد بود. در این شرایط، جراح استخوان ها و غضروف بینی شما را طی روندهای جراحی ویژه تنظیم کرده و بینی شکسته شما را درمان می کند، در برخی از مواقع افراد جراحی شکستگی بینی را همراه با جراحی زیبایی بینی انجام می دهند.

انتظار شما از روند

ترمیم شکستگی بینی یک روند سرپایی می باشد که معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. اگر تنها سپتوم بینی دچار شکستگی شده باشد، جراحی ترمیمی شامل یک تکنیک جراحی بینی بسته می باشد که در آن، یک برش در داخل بینی ایجاد می شود.

در مواردی که بیمار ظرف چهارده روز بعد از بروز حادثه و آسیب دیدگی بینی، به جراح مراجعه نکرده باشد، استراتژی های پیچیده تری از قبیل پیوند زدن غضروف بمنظور تقویت پشتیبانی ضعیف شده بینی، مورد نیاز خواهد بود.

گاهی اوقات غضروف نوک بینی نیز در طول وارد آمدن آسیب دیدگی، دچار شکستگی می شود. در این شرایط، پزشک انجام تیپ پلاستی را یا جراحی برای شکل دهی مجدد و درمان نوک بینی را بعنوان گزینه مناسب بر می گزیند.

در موقعیت هایی که درآن، مدتی از بروز شکستگی سپری شده است، انجام یک روند جراحی باز برای ترمیم بینی مورد نیاز می باشد. در این روند جراحی، استخوان های ظریف بینی با استفاده از چکش های مخصوص و اوستئوم، تحت شکستگی های کنترل شده قرار می گیرند و پس از شکل دهی مورد نظر در این اندام آسیب دیده و ایجاد اصلاحات و ترمیم های لازم، استخوان ها مجدداً در محل مناسب خود قرار داده می شوند.

ریکاوری بعد از جراحی شکستگی بینی

تورم، درد، و کبودی همگی بعد از جراحی ترمیم شکستگی بینی، متداول می باشد. البته داروهای مسکن توسط جراح شما برایتان تجویز می شود که می توانید برای مدیریت درد، طبق دستور پزشک به مصرف انها بردازید. همچنین استفاده از کمپرس های سرد به همراه درمان های گیاهی از قبیل آرنیکا، در پکیج توصیه های پزشک برای سپری کردن بهتر دوره ریکاوری، گنجانده می شود.

این واکنش ها معمولاً ظرف چند هفته فروکش می کنند. در این دوران، بهتر است سر با قرار دادن چند بالش، در زمان استراحت، در موقعیت بالاتر از بدن قرار داشته  بیمار باید از انجام فعابیت های ورزشی سنگین یا کارهای فیزیکی دشوار، خودداری کند. از آنجایی که گرفتگی بینی یکی از موارد رایج در زمان آسیب دیدگی بینی و دوره ریکاوری بعد از جراحی می باشد، موکداً از فین کردن خودداری کنید. این کار باعث مختل شدن روند بهبود و ایجاد عفونت در بینی شما می شود. بعنوان آخرین مطلب در خصوص دوره ریکاوری به بیماران عزیز، متذکر می شویم که در طول حداقل 21 روز اول بعد از جراحی، از زدن عینک های طبی و آفتابی خودداری نمایید.

اقدامات قبل از جراحی بینی شکسته

زمانی که نیاز به انجام جراحی بینی بر روی بینی شکسته شما از سوی جراح تشخیص داده می شود، باید اقداماتی را جهت آماده شدن برای روند انجام دهید. این اقدامات عبارتند از:

  • از مصرف برخی داروها و مکمل های خاص از قبیل ایبوپروفن یا ناپروکشن، اسپرین، وارفارین و ویتامین E  که باعث رقیق شدن خون می شوند، خودداری کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک در جلسه مشاوره اولیه برای کنترل درد و عفونت در دوره بعد از جراحی را تهیه نموده و در منزل قرار دهید.
  • با یکی از دوستان، نزدیکان یا اعضای خانواده هماهنگی های لازم را جهت بازگرداندن شما به منزل بعد از تکمیل روند، و مراقبت از شما حداقل در طول 24 ساعت اول بعد از جراحی، به عمل آورید.
  • پس از نیمه شب قبل از روز جراحی بینی شکسته تان، چیزی نخورید و ننوشید.

مشکلات و عوارض جانبی جراحی شکستگی بینی

عوارض جانبی که احتمالاً بعد از جراحی شکستگی بینی برای بازیابی عملکرد و شکل ظاهری نرمال بینی شما، اتفاق می افتد به شرح زیر می باشد:

خونریزی

خونریزی شدید، بعد از جراحی شکستگی بینی، جزو موارد بسیار نادر می باشد. البته بیمار خونریزی جزئی را از سوراخ های بینی یا پشت گلو در طول چند روز اول بعد از جراحی، تجربه می کند که امری کاملاً نرمال محسوب می شود. برای کاهش دادن خطر خونریزی، بینی شما پانسمان می شود.

عفونت

وقوع عفونت نیز به مانند خونریزی شدید، جزو موارد بسیار نادر بوده و با مصرف دقیق داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک و همچنین استفاده از آنتی بیوتیک به صورت خوراکی یا تزریق درون وریدی قبل از جراحی، به راحتی قابل پیشگیری می باشد.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است...

بیشتر بخوانید
اسپلینت بینی

اسپلینت بینی

اسپلینت بینی ، ابزاری هستند که برای کمک به بینی در حفظ شکل جدید خود، بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلینت های بینی، از حرکت و جابجا شدن...

بیشتر بخوانید
تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جراحی بینی تغییرات زیادی انجام می شود در نتیجه نیاز به مراقبت های ویژه ای در دوره ی نقاهت دارد....

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =