دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / رابطه جنسی بعد از جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

رابطه جنسی بعد از جراحی بینی

شاید این سوال شما هم باشد که رابطه جنسی بعد از جراحی بینی در چه زمانی ممکن است. دکتر ماریا مرادی ، بهترین جراح بینی در تهران ، تمامی توضیحالت لازم در این خصوص را توضیح داده اند که پیشنهاد می شود آن ها را از دست ندهید. جراحی بینی مثل سایر جراحی های دیگر از نظر فیزیکی و روانشناختی، یک موقعیت ظریف و حساس می باشد، چون پروسه آن تنها شامل رفتن به مرکز درمان و روی تخت جراحی دراز کشیدن و منتظر اجرای روند جراحی شدن نمی باشد. شما، شخصاً مسئولیت های متعددی بر عهده دارید که باید در دوره ریکاوری بعد از جراحی در قالب دستورالعمل های بعد از عمل، با دقت و حساسیت بالا، آنها را دنبال کنید تا اولاً نتیجه عمل را به مخاطره نیاندازید و ثانیاً بهترین نتیجه ممکن را از روند به دست آورید.

رابطه جنسی بعد از جراحی بینی

یکی از مواردی که به عنوان مراقبت های بعد از عمل رینوپلاستی، مکرر درباره آن سوال پرسیده می شود، رابطه جنسی بعد از جراحی بینی ، می باشد. شاید تصور کنید رابطه زناشویی، به صورت و بینی جراحی شده، ارتباطی ندارد، ولی باید بدانید بنا به دلایلی که در زیر به ذکر آنها خواهیم پرداخت،  تا مدتی لازم است از اقداماتی که در شرایط سلامت نرمال، طبیعی می باشند، ولی در شرایط خاص بعد از رینوپلاستی، فشار فیزیکی را به بدن شما وارد کرده و نقش قابل ملاحظه ای در بالا بردن فشار خون و ضربان قلب شما دارند، اجتناب کنید. به این نکته توجه داشته باشید وارد شدن به رابطه زناشویی در فاصله کوتاهی بعد از جراحی زیبایی بینی ، می تواند خطرناک باشد.

زمان مناسب برای از سر گیری رابطه جنسی بعد از جراحی بینی

پزشک اغلب به بیمار توصیه می کند بعد از 10 روز، می تواند نزدیکی با همسر خود را از سر بگیرد، ولی حتی در این زمان هم باید مراقب باشید که بدن خود را تحت فشار زیاد قرار ندهید. از قرار گرفتن در هر موقعیتی که باعث وارد آمدن ضربه اتفاقی به بینی شما شود، خودداری کنید. حتی در موقع داشتن رابطه زناشویی تحت صلاحدید و صدور اجازه از سوی بهترین جراح بینی تهران ، بدن خود را در موقعیتی قرار دهید که صورت شما، روبروی شریک جنسی تان باشد تا شریک جنسی شما، به طور تصادفی باعث وارد آمدن ضربه به بینی شما نشود. رابطه جنسی تان را آرام آرام از سر بگیرید و در صورتی که احساس کردید این رابطه باعث افزایش تورم در بینی شما شده است، باید آن را متوقف کرده یا از سطح شدت آن بکاهید.

استفاده از درد بعنوان یک راهنما هنگام رابطه جنسی بعد از جراحی بینی

حتی اگر آمادگی شما برای ورود و از سر گیری رابطه زناشویی از سوی پزشک تان تائید شده باشد، حتماً احساس درد را بعنوان یک راهنما و یک علامت و نشانه هشدار دهنده، مورد استفاده قرار دهید. منظور از این عبارت این است که وقتی در رابطه جنسی خود، احساس درد کردید، بدن تان به شما هشدار می دهد که اکنون آمادگی ادامه رابطه را نداشته و به زمان بیشتری برای بهبود یافتن و رسیدن به سطح آمادگی کامل برای ورود به رابطه جنسی نیاز دارد.

درد یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش یافتن فشار خون می باشد و تجربه کردن درد چیزی است که بعنوان بخش نرمال عوارض بعد از جراحی ، کاملاً طبیعی می باشد. هر چند تجربه کردن درد شدید، بعد از جراحی چندان رایج نمی باشد، ولی تجربه کردن فشار خون بالاتر در زمان قرار داشتن آستانه درد در سطح ملایم تا شدید، در مقایسه با شرایط بدون درد، امری طبیعی محسوب می شود. این ویژگی در افراد مختلف متفاوت بوده و گاهی برخی افراد با تجربه کمترین سطح درد نیز، دچار افزایش فشار خون می شوند.

دلیل توصیه مکرر پزشک در خصوص اجتناب از فعالیت های سنگین، همین تاثیر آنها بر روی بالا رفتن فشار خون می باشد. بالا رفتن فشار خون، رابطه مستقیمی با افزایش احتمال خونریزی، تورم و کبودی دارد. رابطه زناشویی بعد از جراحی بینی نیز جزو فعالیت هایی است که در حین آن، بالا رفتن فشار خون اتفاق می افتد. به همین دلیل، تا زمان بهبود کامل بینی، از آن اجتناب کنید.

رابطه جنسی بعد از جراحی بینی گوشتی و استخوانی

جراح بینی خوب در تهران به افرادی که دارای بینی گوشتی هستند توصیه می کند تا یک ماه بعد از عمل زیبایی بینی رابطه زناشویی نداشته باشند زیرا پوست این نوع بینی ضخیم بوده و با افزایش فشار خون میزان تورم بینی تشدید می شود و افرادی که بینی استخوانی دارند بهتر است تا 10 روز از رابطه جنسی خودداری کنند. همچنین بهتر است بدانید یکی از دلایل تورم صورت و تاثیر منفی در نوک بینی ، فعال شدن سیستم پاراسمپاتیک در حین نزدیکی است و هر چه رابطه و نزدیکی طولانی تر باشد عارضه تشدید می شود.

به طور کلی چه تحت جراحی بینی گوشتی قرار گرفته باشید ، چه بینی استخوانی یا حتی عمل ترمیمی بینی ، برای شروع رابطه جنسی پس از عمل ، بهتر است به جراح مراجعه کنید تا ایشان بعد از بررسی وضعیت بهبودی شما در خصوص زمان مناسب آغاز فعالیت های جنسی بعد از جراحی بینی ، تصمیم مناسب را اتخاذ کند.

بوسیدن بعد از جراحی بینی

در طول دو هفته اول بعد از جراحی ، غنچه کردن لب ها، برای بوسیدن باید مورد اجتناب قرار گیرد. به بینی تان فرصت بدهید تا بتواند دوره بهبود بهتری را سپری کند. از حرکاتی هر چند کوچک که ممکن است به استخوان های ظریف بینی شما که در حال بهبود یافتن هستند، فشار وارد کند، بپرهیزید، تا بتوانید شاهد نتیجه بهتری از روند جراحی خود باشید.

البته، بوسیدن بعد از عمل در مقایسه با داشتن رابطه جنسی بعد از جراحی بینی ( 10 روز بعد از عمل ) خطر کمتری را به همراه دارد. همان طور که توضیح داده شد رابطه جنسی باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه افزایش خطر احتمال خونریزی، تورم و کبودی می شود. بالا رفتن فشار خون، تنها خطری نیست که بینی تازه جراحی شده شما را تهدید می کند. عمل به سایر توصیه پزشک در طول دوره بهبود، خودداری از انجام فعالیت هایی که باعث وارد آمدن فشار به بدن و بینی تازه درمان شده می شود نیز باید در دستورالعمل های مراقبت های بعد از جراحی ، گنجانده شود. از اینرو، بوسیدن علیرغم به همراه نداشتن خطر بالا رفتن فشار خون، خطر وارد آمدن ضربه و آسیب به طور ناخواسته و تصادفی به بینی را به همراه دارد و این یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین، در زمان بوسیدن مراقب باشید آسیبی به بینی شما وارد نشود.

داشتن رابطه جنسی بعد از جراحی بینی در زمان نامناسب چه مشکلاتی را به همراه دارد ؟

همانطور که گفته شده اصلی ترین عاملی که مانع از پرداختن به فعالیت های جنسی پس از عمل بینی می شود ، بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون است. چرا که تمامی مشکلات از همین جا شروع می شود. وقتی خون با شدت بیشتری در بدن جریان پیدا می کند ، به محل زخم های بخیه شده که هنوز به طور کامل ترمیم نشده اند ، فشار وارد می گردد. در نتیجه این فشار خونریزی نمود پیدا می کند و احتمال دارد که بخیه ها نیز باز شود. همچنین بالا رفتن فشار خون ناشی از رابطه جنسی بعد از جراحی بینی ، مانع از بهبودی سریع کبودی و ورم های بوجود آمده می شوند. تکان و حرکات های زیاد در حین فعالت جنسی ، پیش از بهبودی و سازگاری کامل بینی با فرم جدید خود ، موجب می شود که بینی تحت فشار قرار گرفته و دچار تغییراتی در ظاهر خود شود. بنابراین آن نتیجه ای که منتظرش بودید ، پدید نخواهد آمد.

پیش از عمل بینی ، خود را برای دوری از رابطه جنسی  برای مدتی ، آماده کنید !

شاید یکی از موارد متداول که متاهلین در جلسه مشاوره راینوپلاستی از جراح خود می پرسند این است که رابطه جنسی بعد از جراحی بینی ممنوع است؟ پاسخ جراح به افراد مشخصا مثبت است. همانطور که می دانید و به دفعات در مقالات توضیح داده شد ، برای اینکه بینی عمل شده به یک حالت با ثباتی برسد ، به زمان نیاز دارد. در این بازه زمانی که به اصطلاح به آن دوره ریکاوری می گویند ، دستورالعملی در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی از سوی پزشک ارائه می شود. در این دستورالعمل ، اشاره می شود که فرد برای مدتی نباید بعد از عمل بینی ، فعالیت جنسی داشته باشد ؛ چرا که باعث فشار آمدن به بینی می شود. شما و شریک زندگی تان باید از این مطلب مطلع بوده و به لحاظ ذهنی آمادگی داشته باشید.

البته بازه امتناع از پرداختن به رابطه جنسی بعد از عمل بینی ، چندان طولانی نمی باشد که نگرانی جدی را برای شما به همراه داشته باشد یا حتی باعث مختل شدن زندگی تان شود. اما از انجایی که سبک و سیاق بیماران با همدیگر مختلف است ، جراح لازم میدانید تمام موارد را به درستی و به طور کامل در اختیار همگان قرار دهد.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است...

بیشتر بخوانید
اسپلینت بینی

اسپلینت بینی

اسپلینت بینی ، ابزاری هستند که برای کمک به بینی در حفظ شکل جدید خود، بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلینت های بینی، از حرکت و جابجا شدن...

بیشتر بخوانید
تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جراحی بینی تغییرات زیادی انجام می شود در نتیجه نیاز به مراقبت های ویژه ای در دوره ی نقاهت دارد....

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. سلام وقتتون بخیر ‌
    آیا مصرف قرص سیپروترون کامپاد قبل از عمل بینی خطر داره ؟
    کسی این قرص مصرف میکنه باید چند هفته قبل از عمل مصرف قرص قطع کنه ؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =