دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / تورم مجاری بینی
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

تورم مجاری بینی

اگر در خصوص جراحی بینی مطالبی را خوانده باشید یا قبلاً خودتان تجربه این جراحی را داشته باشید، احتمالاً نام تورم مجاری بینی بعد از جراحی بینی را شنیده یا تجربه کرده اید. احتمالاً می دانید که بینی بعد از یک سال، بهبود پیدا می کند. روند بهبود رینوپلاستی از این جهت، یک روند منحصر به فرد به شمار می آید. در اینجا دکتر ماریا مرادی، بهترین جراح بینی ، این موضوع را با شما به بحث گذاشته و جنبه های مضاعفی از تورم مجاری بینی بعد از عمل و فرایند بهبودی را که در زمان تحقیق در خصوص عمل برایتان مفید واقع خواهد شد، مورد موشکافی قرار می دهد.

تورم مجاری بینی

علت تورم مجاری بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

تورم بعد از جراحی ، امری طبیعی می باشد، چون این واکنش طبیعی بدن به تشریحات جراحی محسوب می شود. در طول روند جراحی زیبایی بینی ، بافت ها به صورت فیزیکی از هم جدا شده و سپس دوباره بسته می شوند. البته، مایعات به این تمایل دارند که در هر فضای خلق شده در طول جراحی، تجمع پیدا کنند، و جذب مجدد این مایعات تشکیل شده توسط بدن، امری زمان بر خواهد بود. همچنین مولفه ای به نام التهاب وجود دارد که بعنوان یک تاثیر طبیعی ناشی از انجام جراحی، اتفاق می افتد. علل دیگر تورم در بینی و مجاری آن، که باید بلافاصله بعد از جراحی مورد درمان قرار گیرد، شامل عفونت یا هماتوم می باشد، که در آن لخته های بزرگ خون در زیر پوست تشکیل می شوند.

تورم چگونه بر روی بینی اثر می گذارد؟

نتیجه تورم این است که شکل بینی در مراحل اولیه بعد از جراحی بینی، نامشخص می شود.  معمولاً نوک بینی فاقد مقدار برجستگی مورد نظر و نهایی بوده و گاهی برآمدگی هایی به صورت گاه و بیگاه بر روی پل بینی مشاهده می شوند. در موارد بسیار نادرتر، تورم می تواند باعث ایجاد احساس گرفتگی یا انسداد در زمان تنفس از راه بینی شود.

جراحان عموماً به بیماران خود توصیه می کنند که در زمان مواجهه با مشکلات این چنینی بعد از جراحی، صبور باشند. به همین ترتیب، گاهی اوقات تورم برامدگی ها یا دیگر بی نظمی ها و ناهماهنگی های  موجود را پنهان می کند.

آیا میزان تورم در بینی و تورم مجاری بینی بعد از جراحی به یک اندازه است؟

هر چند همه بیماران عمل بینی، یک فرایند مشابه بعد از جراحی بینی را سپری می کنند، ولی تفاوت های طبیعی بین بیماران وجود دارد.

برخی بیماران به مدت زمان بیشتری برای فروکش شدن تورم نیاز دارند و در واقع از بین رفتن تورم در آنها بیشتر طول می کشد، در حالیکه برخی بینی ها به سرعت، بهبود یافته و تورم در آنها فروکش می کند. هر دوی این حالات، دارای مزایا یا معایبی می باشند و فروکش کردن سریع تورم در بینی و مجاری و کوچک شدن آن ، الزاماً یک امر مطلوب محسوب نمی شود. یکی از مشخصه های اصلی این امر، ضخامت پوست بینی می باشد. بیماران دارای پوست بینی ضخیم، در مقایسه با بیمارانی که پوست بینی نازکی دارند، دارای ریکاوری کند تری هستند، ولی ضخامت پوست معایب را به خوبی مخفی می نماید. بیماران دارای پوست نازک بینی، نتایج بینی خود را سریع تر مشاهده می کنند، ولی خطر مشاهده برآمدگی ها و ناهمواری های بیشتر و عدم تقارن ها در بینی، بیشتر است.

بعلاوه، تورم در بینی و مجاری آن، می تواند برای چندین ماه یا حتی چندین سال، بعد از جراحی نوسان داشته باشد. این معمولاً بر روی نتیجه جراحی اثر نمی گذارد، ولی در صورت نگاه کردن به آن، متوجه وجود این ناهمواری ها می شوید.

برای مدیریت کردن تورم مجاری بینی چه اقداماتی می توان انجام داد؟

حضور در جلسات فالوآپ یک عامل کلیدی در مشاهده و مدیریت کردن تورم بعد از جراحی بینی محسوب می شود. البته تورم تا حد بسیار زیادی، به مرور زمان از بین می رود و اوقاتی وجود دارد که در آن، مدیریت کردن تورم به شکلی فعالانه، بسیار مفید می باشد. برای مثال، دوز کوچکی از استروئیدهای تزریق شده در زیر پوست، می تواند در صورت شکل گیری بافت اسکار یا جای زخم، بسیار حائز اهمیت باشد. ماساژ دادن یا ورزش دادن نیز در صورت اجرای صحیح و درست، بعنوان یک ابزار موثر عمل می کند. جراح بینی می تواند به شما در تعیین این موضوع که آیا این معیارها نتیجه جراحی را بهبود خواهد بخشید یا خیر، کمک کند. البته این امر تنها در صورت شرکت منظم در جلسات فالوآپ، محقق می شود.

فاکتورهای دیگری که می تواند بر روی فرایند تورم در بینی و مجاری آن تاثیر گذار باشد، شامل رژیم غذایی، شرایط آب و هوایی و حتی نیروی جاذبه است. نمک نیز بدن را به سمت بازیابی و حفظ آب متمایل نموده و فروکش کردن تورم را کند می نماید. آب و هوای گرم نیز می تواند همین کار را انجام دهد. بهتر است از مصرف غذاهای شور اجتناب نموده و زمانی که هوا گرم است در منزل بمانید. در زمان خوابیدن، با قرار دادن دو بالش در زیر سر خود، سر خود را در موقعیت بالاتر نسبت به قفسه سینه قرار دهید تا به این ترتیب به کاهش یافتن تورم کمک کرده باشید.

تورم مجاری بینی چه زمان بهبود پیدا می کند؟

توصیه عمومی پزشکان این است که یک سال زمان برای بهبود بینی بعد از جراحی مورد نیاز می باشد. یک سال معمولاً یک مبنای مفید برای اکثر افراد می باشد، چون بعد از جراحی بینی، تغییرات نسبتاً آرام اتفاق می افتد. البته، فرایند بهبود برای چند سال ادامه پیدا می کند. برترین جراحان بینی که شرایط بیماران خود را به مدت 5، 10 یا 20 سال پیگیری کرده اند، متوجه این موضوع شده اند. تغییرات در این مدت زمان در صورتی می تواند قابل ملاحظه باشد که جراحی زیبایی بینی، در سطح نامطلوبی انجام شده باشد و در چنین مواردی، نتیجه جراحی گاهی می تواند در دوره های بعدی زندگی، باعث بروز مشکلاتی در خصوص تنفس از راه بینی نیز گردد.

به همین دلیل است که سپردن جراحی به دست یک جراح با تجربه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. دکتر ماریا مرادی امید بر این دارد که توضیحات ارائه شده در این پکیج اطلاعاتی، توانسته باشد سوالات شما را در خصوص تورم مجاری بینی و بهبود آن، پاسخ داده باشد.

آیا تورم باعث ایجاد ظاهری غیر یکدست در بینی می شود؟

این موضوع که اندکی بعد از عمل بینی، یک طرف بینی اندکی متفاوت با طرف دیگر آن به نظر برسد، امری بعید و دور از انتظار نمی باشد. در واقع، تورم غیر یکنواخت بعد از جراحی امری رایج می باشد. در بینی هایی که کج به نظر می رسند، پوست برای مدت زیادی در این موقعیت، به سمت بیرون کشیده شده بوده است و به حفظ شکل خود در موقعیت قبلی تمایل نشان می دهد. وقتی استخوان و غضروف زیر بینی صاف می شوند، مدتی طول می کشد تا پوست جمع شود و با موقعیت صاف شده جدید خود سازگار گردد. تورم می تواند باعث ایجاد شکل نامتقارن در بینی شود. اگر در موقع خواب به پهلو بخوابید، آن سمت بینی شما دچار تورم بیشتری خواهد شد.

چگونه تورم مجاری بینی بعد از جراحی را کاهش دهیم؟

بعد از عمل زیبایی بینی اقدامات زیادی وجود دار که می توانید برای کاهش تورم مجاری بینی انجام دهید. نسبت به انتظارات از جراحی بینی، منطقی رفتار کنید. به طور کلی، تورم بعد از رینوپلاستی کاملاً نرمال است ولی دنبال کردن نکات زیر می تواند به شما در داشتن یک فرایند بهبود سریع کمک کند.

  • به توصیه های جراح بینی خود گوش کنید

حتماً از پانسمان ها طبق دستور پزشک مراقبت کرده و از لمس کردن آن خودداری کنید. در صورت طولانی شدن تورم، پزشک تزریق در ناحیه فوقانی بینی را توصیه می کند.

  • مراقب خودتان باشید

از شنا کردن خودداری کرده و به جای دوش گرفتن بمنظور اجتناب از محیط حاوی بخار زیاد، حمام کنید. در زمان خوابیدن، سر را در موقعیت بالاتر از قفسه سینه قرار دهید. از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کرده و در صورت اجتناب ناپذیر بودن، از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. در نهایت از زدن عینک به منظور جلوگیری از وارد آمدن فشار به بینی خوددای کنید.

  • چسب زدن

چسب زدن بر روی پل بینی و ناحیه بالای نوک بینی به میزان قابل ملاحظا ای تورم بعد از جراحی را کاهش می دهد. فشار ملایم ناشی از زدن چسب می تواند به فرو کش شدن مایعات به دام افتاده در بافت ها و سازماندهی بهتر بافت اسکار کمک کند. همچنین پف بینی هم کنترل می شود.

همچنین می توانید از کمپرس سرد علاوه بر چسب زدن برای کنترل کبودی استفاده کنید. این روش موثرترین شیوه در طول چند ماه اول بعد از جراحی بینی می باشد.

  • سبک زندگی سالم

احتمالاً مهم ترین شیوه برای کاهش التهاب، اجتناب از سیگار کشیدن، کاهش مصرف الکل، و تقلا یا فعالیت زیاد می باشد. ورزش ملایم مثل پیاده روی می تواند به جریان بهتر خون و گردش اکسیژن در بدن و در نتیجه کاهش تورم کمک کند. ولی از فعالیت های سنگین در حین بهبود خودداری کنید. آبرسانی به بدن را با نوشیدن مقدار زیاد آب در هفته بعد از جراحی، به خوبی انجام دهید. آبرسانی به بدن را بعد از جراحی همچنان ادامه دهید. آب بهبود را ارتقا داده و تورم را کاهش می دهد.

  • مکمل ها

در خصوص مصرف مکمل ها با جراح خود گفتگو کنید. برخی محصولات گیاهی می تواند در فرایندهای جراحی اختلال ایجاد کرده و باعث افزایش تورم شود. حتماً مصرف داروهای بدون نسخه ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن و آسپرین را دو هفته قبل و بعد از جراحی متوقف کنید. آناناس حاوی ماده ای است که می تواند در تسریع روند بهبود مفید واقع شود. از پزشک خود در خصوص مکمل ها و افزایش مصرف آناناس تازه سوال کنید.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است...

بیشتر بخوانید
اسپلینت بینی

اسپلینت بینی

اسپلینت بینی ، ابزاری هستند که برای کمک به بینی در حفظ شکل جدید خود، بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلینت های بینی، از حرکت و جابجا شدن...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =