دکتر ماریا مرادی / جوانسازی پوست / مراقبت های بعد از تزریق ژل
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

مراقبت های بعد از تزریق ژل

مراقبت های بعد از تزریق ژل، از جمله فاکتورهای کلیدی محسوب می شود که دنبال کردن آنها پس از قرار گرفتن تحت روند تزریق ژل ، از اهمیت بسیار زیادی بر خوردار بوده و دستیابی به نتیجه ای مطلوب از درمان، تا حدی به این بخش وابسته است. همانطور که می دانید، بسیاری از آثار و علائم پیری در پی از دست رفتن حجم ایجاد می شود. وقتی بافت صورت نازک می شود، خطوط در اطراف دهان، چشم ها و پیشانی، شروع به ظاهر شدن کرده و فرو رفتگی هایی در گونه ها، شقیقه ها و سایر نواحی صورت نمایان می شود. در ادامه با مقاله دکتر ماریا مرادی همراه باشید.

 

مراقبت های بعد از تزریق ژل

ژل ها می توانند این حجم از دست رفته را جبران نموده و به صاف شدن چین و چروک ها، برجسته شدن لب ها و بازیابی چهره ای جوان تر کمک کند. بمنظور برخورداری از اطلاعات دقیق در این زمینه، لطفاً با ما همراه باشید تا از دستورالعمل های ارائه شده توسط یکی از به نام ترین پزشکان، دکتر مارای مرادی در خصوص مراقبت های بعد از تزریق ژل بهره مند شوید.

مراقبت های بعد از تزریق ژل

بلافاصله بعد از درمان با فیلرهای پوستی، متوجه مواردی از جمله موارد زیر می شویم:

  • تورم
  • کبودی
  • آثار قرمزی ناشی از فرو بردن سوزن در نواحی درمان
  • عدم تقارن
  • حساس شدن
  • احساس خارش در ناحیه درمان

موارد فوق در مراقبت های بعد از تزریق ژل، عمومیت داشته و باید در طول چند روز تا هفته های بعد از تزریق ژل، فروکش کند. نتیجه نهایی حدوداً 4 هفته بعد از درمان نمایان می شود و شما می توانید بررسی های لازم برای نیاز به درمان های مورد نیاز جهت دستیابی به نتایج طراحی شده را در این مرحله انجام دهید.

بلافاصله بعد از تزریق ژل، صورت شما تمیز می شود. شما نباید صورت خود را به مدت 6 ساعت لمس کنید. پس از آن می توانید پوست صورت خود را با آب و یک تمیز کننده ملایم، پاک کنید. اگر بعد از سپری شدن 6 ساعت، به آرایش کردن نیاز پیدا کردید، از برند های لوازم آرایشی استفاده کنید که برای این هدف تولید شده اند. در حالت ایده آل، بهتر است از آرایش کردن در طول روز بعد از تزریق ژل خودداری کنید.

آنچه باید بعد از تزریق ژل از آن خودداری کنید:

  • ناحیه درمان شده را در معرض حرارت و گرمای شدید قرار ندهید ( سولاریم یا سونا )
  • از وارد آوردن فشار در طول چند شب اول بعد از اجرای روند تزریق ژل خودداری کنید. بنابراین بهتر است در هنگام خوابیدن تا حد امکان سعی کنید به پشت بخوابید تا بر روی ناحیه درمان شده در صورت شما فشاری وارد نشود
  • از انجام فعالیت های سنگبن به مدت 24 ساعت بعد از تزریق ژل خودداری کنید
  • از مصرف الکل تا 24 ساعت بعد از تزریق ژل خودداری کنید
  • از AHA، رتینول ها ، درمان با ویتامین C، یا استفاده از لوازم آرایشی که دارای پایه روغنی می باشند در طول 24 ساعت اول بعد از تزریق ژل خودداری کنید.
  • از انجام اقداماتی از قبیل وکس کردن، پیلینگ های AHA یا گلیکولیک،ر IPL یا درمان های بر پایه انرژی یا میکرودرمابراسیون تا دو هفته بعد از درمان خودداری کنید.

لطفاً قبل از قرار گرفتن تحت هر یک از این درمان های صورت در دوره زمانی فوق الذکر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای مسکن بعد از تزریق ژل

درد تجربه شده در طول دوره بعد از تزریق ژل، معمولاٌ ملایم می باشد. نواحی در صورت وجود دارند که زیباجو ممکن است پس از دریافت تزریق ژل، بیشترین درد را در آن ناحیه تجربه کند. این نواحی شامل چانه و لب ها می باشد. مصرف داروهای مکسن از قبیل پاراستامول، طبق تجویز پزشک، می تواند به تسکین درد کمک قابل ملاحظه ای نماید.

تسکین تورم بعد از تزریق ژل

بعد از تزریق ژل ، همچون هر پروسه زیبایی ، مثل جراحی بینی ، شاهد میزانی ورم خواهید بود. استفاده از کمپرس سرد به مدت 10 دقیقه در هر ساعت در روز درمان می تواند کمک به سزایی در فروکش کردن تورم ایفا نماید. از به کار گیری کمپرس سرد به طور مستقیم بر روی پوست خودداری کنید.

استفاده از کمپرس سرد به طور منظم، در طول 24 ساعت اول بعد از تزریق ژل، می تواند به کاهش مقدار تورم کمک کند. برخی بیماران قبل و بعد از درمان، از آرنیکا استفاده می کنند تا به این ترتیب بتواند میزان تورم تجربه شده در طول دوره بعد از تزریق را کاهش دهند.

مراقبت و تسکین کبودی بعد از تزریق ژل

زیباجویایی که از آسپرین، روغن ماهی، یا دیگر داروهای مرتبط با افزایش احتمال کبودی استفاده می کنند، بعد از تزریق ژل، کبودی بیشتری را در ناحیه درمان، تجربه می کنند. این افراد در معرض خطر بیشتر تجربه کردن کبودی در ناحیه درمان بعد از تزریق قرار دارند. برای درمان کبودی، برخی داروهای بدون نسخه وجود دارند که بدون نسخه می توانید آنها را از داروخانه ها تهیه کنید. این داروها شامل برودرم و هیرودوئید می باشند.

لیزر وسکولار نیز گزینه دیگری است که برای درمان کبودی ایجاد شده در ناحیه درمان بعد از تزریق ژل، می توان مد نظر قرار داد. برخی بیماران از بروملائین به عنوان یک عامل پیشگیری کبودی، استفاده می کنند.

ماساژ دادن بعد از تزریق ژل

ماساژ دادن نواحی که تزریق فیلر یا ژل در آنها انجام گرفته است، گاهی توسط برخی پزشکان توصیه می شود. البته برخی پزشکان نیز این روش را توصیه نمی کنند. اگر پزشک شما ماساژ دادن بعد از تزریق ژل را به شما توصیه کرد، آن را بعد از فروکش کردن درد و حساس بودن ناحیه درمان، به آرامی و با ملایمت انجام دهید.

تب خال و فیلرهای پوستی

احتمال اینکه تزریق ژل باعث ایجاد تب خال در زیبا جویان دارای سابقه ابتلا به تب خال شود، کم است. برخی زیبا جویان از لیزین یا داورهای آنتی ویرال ( ضد ویروسی ) برای کمک به کاهش دادن خطر ایجاد تب خال بعد از تزریق ژل، استفاده می کنند. اگر بعد از درمان تزریق ژل، دچار تب خال شدید، باید حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید.

بررسی نتیجه زیبایی به دست آمده از تزریق ژل

بررسی نتیجه به دست آمده از تزریق ژل باید در طول 4 هفته بعد از درمان انجام پذیرد ( جز در موارد اضطراری از قبیل ابتلا به عفونت یا انسداد و گرفتگی رگی که باید بلافاصله مورد بررسی و توجه قرار گیرد ). بررسی نتیجه حاصل از تزریق ژل قبل از 4 هفته نمی تواند اقدام مفیدی محسوب شود، چون در این دوره، اغلب اندکی از تورم هنوز بر جای مانده و تورم به طور کامل فروکش نکرده است. بنابراین تا زمان فروکش کردن کامل تورم، نمی توان نتیجه را به طور کامل مورد قضاوت قرار داد. این موضوع خصوصاً با در نظر گرفتن موضوع تقارن، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. تقارن فاکتوری است که به هیچ وجه نمی توان قبل از سپری شدن دوره 4 هفته ای از زمان دریافت درمان تزریق ژل، درباره آن قضاوت نمود.

درمان مجدد

درمان مجدد یا در واقع نگهداری نتیجه حاصله از درمان تزریق ژل، در هر زمانی بین 1 تا 6 ماه بعد از دریافت اولین درمان، قابل اجرا می باشد. وقتی فیلر در اولین دوره درمان دریافت شد و پس از آن زیباجو وارد فاز نگهداری نتیجه درمان گردید، درمان باید سالی یکبار، تمدید شود.

مشکلات تزریق ژل

  • مشکلات زیبایی ناشی از تزریق ژل شامل انسداد وسکولار و عفونت می باشد. انسداد وسکولار یا رگی عموماً ممکن است در زمانی که شما هنوز بر روی صندلی دریافت درمان در طول اجرای تزریق ژل دراز کشیده اید، اتفاق  افتد و پزشک می تواند وقوع آن را مشاهده کرده و آن را درمان کند.
  • ناحیه قرار گرفته در معرض انسداد رگی، سفید می شود. گاهی هم پوست ناحیه ای که دچار انسداد رگی شده به شکل تور ماهیگیری در می آید و پوست نواحی دورتر که تزریق در آنها انجام نپذیرفته است، تغییر رنگ می دهند.
  • بعد از انسداد، ممکن است در ناحیه محدودی بر روی پوست، تاول شکل گیرد. اگر پزشک تشخیص دهد که این موضوع نگران کننده است، باید بازگشت مویرگی در پوست را مورد کنترل قرار دهد.
  • در صورتی که زیبا جو یکی از این موارد را در پوست خود مشاهده کرد، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرد.
  • عفونت های زود هنگام گاهی چند روز بعد از درمان اتفاق می افتد. زیبا جو متوجه افزایش قرمزی، حساسیت ، درد، حرارت ، گره ها یا چرک  می شود. در این شرایط باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

مراقبت های بعد از تزریق ژل لب

مراقبت های بعد از تزریق ژل لب، به ملاحظات ویژه ای نیاز دارد. وقتی تزریق در ناحیه لب ها انجام می شود، لب بالایی در مقایسه با لب پایین، بیشتر متورم می شود و زیبا جو تصور می کند که تزریق در لب بالایی در مقایسه با لب پایین، بیشتر انجام شده است. وقتی تورم فروکش می کند، زیبا جو متوجه می شود که تصورش اشتباه بوده است. نسبت رایجی که اغلب زیبا جویان برای متناسب شدن برجسته سازی لب های خود با استفاده از ژل انتخاب می کنند، 40 درصد در لب بالا و 60 درصد در لب پایین می باشد. بنابراین معمولاً لب بالا در مقایسه با لب پایین، بعد از فروکش کردن تورم، کوچک تر خواهد بود، مگر اینکه زیاجو خود این درخواست را داشته باشد که لب بالای او برجسته تر از لب پایین باشد، که البته در این شرایط انتخاب، نتیجه نهایی درمان، چندان طبیعی به نظر نخواهد رسید.

فیلرهای شقیقه : سردرد بعد از تزریق محرک های زیست پذیر شقیقه، امری طبیعی می باشد. پانادول باید در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. رگ ها اغلب بعد از تزریق ژل ها، به صورت موقتی برجسته شده و بیشتر قابل رویت می شوند.

فیلرهای فک : اغلب زمانی که در ناحیه فک از درمان تزریق فیلر استفاده می کنید، این ناحیه از صورت دچار برآمدگی می شود. البته این حالت در طول دو هفته بعد از دریافت درمان، زمانی که فیل با پوست تلفیق شد، از بین رفته و فروکش می کند.

فیلرهای پیشانی : برجسته شدن و ایجاد برآمدگی بعد از تزریق ژل در پیشانی، امری طبیعی محسوب می شود. برای درمان در ناحیه پیشانی، باید تزریق ژل به دفعات در این ناحیه انجام پذیرد.

دغدغه های بعد از تزریق ژل : اگر نگران روند های بعد از تزریق ژل هستید، با پزشک خود قبل از دریافت درمان، مشورت کنید. مشاوره با پزشک و کسب اطلاعات جامع و تشریحی از روند درمان، می تواند شما را به قدم گذاشتن با نگاهی آگاهانه تر در این مسیر کمک کند.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
تزریق ژل

تزریق ژل

تزریق ژل بعنوان یک درمان موثر برای از بین بردن خطوط و چین و چروک های سطحی و عمیق، مورد استفاده قرار می گیرد. این روند زیبایی، راهکاری موثر برای کمک به کاهش...

بیشتر بخوانید
تزریق فیلر

تزریق فیلر

در طول چند دهه گذشته ، گزینه های تزریق فیلر به میزان قابل توجهی پیشرفت یافته است. اکثریت فیلرهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند ، شکل هایی از...

بیشتر بخوانید
بهترین مارک تزریق بوتاکس

بهترین مارک تزریق بوتاکس

درمان های زیبایی اندکی وجود دارند که میزان گستردگی، شهرت و وسعت استفاده از آنها به اندازه تزریق بوتاکس باشد. بوتاکس اولین تزریق نرومدولاتور ( تنظیم کننده...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دوازده =