دکتر ماریا مرادی / جوانسازی پوست / مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

به منظور ارتقا دادن و حفظ نمودن تاثیرات به دست آمده از تزریق بوتاکس، دکتر ماریا مرادی ، دستورالعمل های دقیقی را در قالب مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس، در اختیار شما قرار می دهد. در طول دوره ریکاوری بعد از تزریق ، به شما توصیه می شود تا ورزش های ملایم صورت را در طول چند ساعت اولیه پس از دریافت درمان، انجام دهید. پزشک، این ورزش ها را به شما آموزش می دهد. انجام این اقدام می تواند در کاهش میزان کبودی بعد از تزریق، مفید واقع شود. علاوه بر ورزش های ملایم صورت، استفاده از کمپرس سرد نیز، گزینه ای است که در کاهش میزان کبودی، بسیار کارساز واقع می شود. پزشک از شما می خواهد تا بمنظور جلوگیری از انتقال یافتن محلول تزریق بوتاکس شده به سایر نواحی غیر از ناحیه هدف، از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. با اجرای دقیق دستورالعمل ها، می توانید گام بزرگی در دستیابی به بهترین نتیجه ممکن از وقت و هزینه صرف شده تان بردارید.

 بعد از تزریق بوتاکس

پس از درمان

در طول ساعت اولیه تزریق این ماده، مرحله ورزش ملایم عضلانی در نواحی درمان، آغاز می شود. موثرترین روش برای این کار، انجام حرکات نرمال صورت از قبیل اخم کردن، لبخند زدن، و بالا بردن ابروها، البته با ملایمت و به آرامی می باشد. این حرکات ورزشی در صورت، باعث می شود که سطح توزیع ماده تزریق شده در کل ماهیچه ای که تزریق به آن انجام گرفته است، ارتقا یابد.

نکته ای که باید در اینجا موکداً به آن اشاره کنیم این است که شما باید از مالش دادن یا ماساژ دادن ناحیه درمان، جداً خودداری کنید. همچنین، قرار گرفتن تحت درمان های پوستی دیگر، یکی از موارد دیگری است که باید در طول 24 ساعت اول پس از تزریق ، از آن اجتناب نمایید.

در طول سه ساعت اولیه بعد از تزریق ، از دراز کشیدن خودداری کنید. همچنین اجتناب از انجام فعالیت های سنگین و خم شدن برای مدت زمان طولانی نیز در طول این مدت، باید بعنوان یکی از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، مد نظر قرار داده شود. با رعایت نکردن نکات فوق الذکر، در طول این دوره، ممکن است بوتاکس به سایر بخش های صورت شما حرکت کرده و باعث بروز افتادگی یا تورم نامطلوب در نواحی از صورت شما شود.

همچنین، در زمان خوابیدن بلافاصله بعد از دریافت درمان بوتاکس، مراقب باشید تا به روی صورت، دراز نکشید. خوابیدن به پشت، از خطر حرکت کردن محلول به نواحی غیر هدف، می کاهد .

شما نباید پوست خود را در دوره ریکاوری بعد از تزريق بوتاکس، دستکاری کنید. بنابراین اقداماتی از قبیل میکرودرمابراسیون، لیزر برای از بین بردن موهای زائد، الکترولیز و سایر روندهای پوستی، باید حداقل به مدت یک هفته بعد از درمان زیبایی بوتاکس، مورد اجتناب قرار گیرد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس در برابر عوارض جانبی احتمالی

یکی دیگر از اقداماتی که در واقع، بخشی از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس محسوب می شود، مراقبت از پوست تحت درمان در برابر عوارض جانبی احتمالی می باشد. برخی بیماران، بعد از دریافت درمان، کبودی مختصری را در اطراف ناحیه تزریق، تجربه می کنند. کبودی جزئی نیز گاهی تا یک هفته بعد از تزریق ، ماندگار می باشد. البته، یکی از راهکار های مفیدی که در این خصوص برای حل مشکل، از سوی پزشک به شما توصیه می شود، استفاده از کمپرس یخ یا استعمال موضعی آرنیکا می باشد. این اقدامات می تواند فرایند بهبود را سرعت بخشد.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برخی از بیماران بعنوان عارضه جانبی بعد از تزریق در دوره بهبود خود تجربه کنند، سردرد جزئی می باشد. این عارضه جانبی، با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه، قابل مدیریت است.

چگونه نتایج به دست آمده از درمان را ارتقا دهیم؟

مشاهده نتایج حاصل از تزریق ، سه الی پنج روز پس از تزریق، قابل انتظار می باشد. توجه داشته باشید که ممکن است در طول این مدت، شاهد ناهمواری هایی در نواحی قرار گرفته تحت درمان، باشید. داروی تزریق شده با سرعت های مختلف، در نواحی تزریق شده در پوست شما جذب می شود. همچنین، سطح فروکش کردن و اصطلاحاً جا افتادن محلول تزریق شده در عضله نیز متفاوت است.

بیماران می توانند نتایج حاصل از تزریق را با سرمایه گذاری بر روی استعمال محصولات مراقبت از پوست در سطح و کیفیت درمانی، ارتقا دهند. این محصولات خصوصاً شامل مواردی می باشد که حاوی ویتامین C و ترتینوئین هستند. ویتامین C قادر است پوست را تقویت نموده و شل بودن بافت و پوست را بهبود بخشیده و آن را محکم تر کند. ترتینوئین نیز نقش موثری در بازسازی لایه فوقانی سلول های پوستی ( یا اپیدرم ) دارد.

با توجه به اینکه 98 درصد از آسیب دیدگی های پوستی در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه های ساطع شده از خورشید اتفاق می افتد، استفاده از کرم ضد آفتاب برای کمک به مراقبت از پوست، بر یک مبنای منظم، امری الزامی می باشد. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب را به یک عادت روزانه برای خودتان تبدیل کنید تا پوست تان را در برابر دشمن شماره یک، یعنی نور خورشید، در امان نگه دارید. کرم های ضد آفتاب با SPF45 توصیه می شود.

شما باید استعمال کرم ضد آفتاب بر روی پوست را در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هر 4 ساعت یک بار، تمدید کنید.

علاوه بر موارد فوق الذکر به عنوان مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس، جهت حفظ نتایج زیبای به دست آمده از درمان، اقدام دیگری نیز باید انجام شود. شما باید به طور منظم در زمان تعیین شده توسط پزشک، در جلسات فالوآپ نگهداری نتیجه درمان بوتاکس، شرکت کنید تا برای مدت طولانی تری از داشتن چهره زیبای خود لذت ببرید.

نگهداری

حتی بهترین نتایج به دست آمده از درمان نیز به نگهداری نیاز دارند. زمانی که بیمار برای اولین بار تحت روند زیبایی با این روش قرار می گیرد،  مدت ماندگاری این درمان، تقریباً سه ماه خواهد بود. پس از تمدید درمان، در جلسات بعدی، طول دوره ماندگاری، بیشتر و بیشتر می شود. انجام درمان های نگهداری ، یک روش فوق العاده برای حفظ چهره و پوستی دوست داشتنی، برای مدت زمان طولانی تر خواهد بود.

برخی نکات دیگر در خصوص مراقبت بعد از تزریق بوتاکس

در حالت ایده آل، نتیجه زیبایی تزریق این ماده ، 4 الی 5 روز بعد از درمان، بر روی چهره شما نمایان می شود. خطوط و چین و چروک های بارز، از بین رفته و حس جوانی را در چهره خود تجربه خواهید کرد. برای کمک به سرعت یافتن دسترسی به این لحظه هیجان انگیز، موارد زیر را نیز به مجموعه مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس خود، اضافه کنید:

بعد از تزریق ، می توانید آرایش کنید. ولی با توجه به اینکه اجتناب از وارد آوردن فشار یا مالش دادن پوست در موارد فوق، ذکر شد، بهتر است مدتی به پوست خود فرصت داده و از آرایش کردن اجتناب کنید.

در طول 24 ساعت بعد از تزریق ، از نوشیدن مشروبات الکلی، اجتناب کنید. مصرف مشروبات الکلی می تواند خطر بروز کبودی بعد از تزریق را افزایش دهد. دوره اجتناب از مصرف این محصول، 7 روز می باشد.

غذاهای حاوی سیر نخورید. خوردن سیر می تواند شدن کبودی را افزایش دهد.

از مصرف داروهای شد التهابی در طول هفته بعد از تزریق خودداری کنید. مصرف این داروهای در طول هفت روز بعد از تزریق، برای اجتناب از تشدید کبودی و بی رنگ شدن ناحیه درمان، توصیه می شود.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
تزریق ژل

تزریق ژل

تزریق ژل بعنوان یک درمان موثر برای از بین بردن خطوط و چین و چروک های سطحی و عمیق، مورد استفاده قرار می گیرد. این روند زیبایی، راهکاری موثر برای کمک به کاهش...

بیشتر بخوانید
تزریق فیلر

تزریق فیلر

در طول چند دهه گذشته ، گزینه های تزریق فیلر به میزان قابل توجهی پیشرفت یافته است. اکثریت فیلرهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند ، شکل هایی از...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 16 =