دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / جراحی بینی عروسکی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

جراحی بینی عروسکی

جراحی بینی عروسکی بعنوان یکی از انواع مدل های بینی در حوزه جراحی بینی یا رینوپلاستی، روندی است که هدف ایجاد هارمونی و خلق زوایایی خاص در بینی متناسب با خطوط کلی صورت از قبیل پیشانی، پل بینی و چانه و نهایتاً خلق یک بینی زیبا شبیه به بینی عروسک باربی که از هر زاویه، جذاب دیده می شود را دنبال می کند.

عمل بینی استخوانی

ویژگی های جراحی بینی عروسکی

در این روند جراحی زیبایی، با ایجاد برش هایی در داخل بینی، قسمت بالای پل بینی، صاف می شود. در قسمت بالای پل بینی، پروتز های مصنوعی برای خلق کانتوری که در کل صورت، کاملاً طبیعی به نظر می رسد، مورد استفاده قرار می گیرد.

در جراحی بینی فانتزی ، نوک بینی اندکی به سمت بالا هدایت می شود. در این روند، زاویه بین لب و بینی با در نظر گرفتن ویژگی های صورت هر بیمار، و به کار گیری تاثیرات استروسکوپیک، با محاسبات علمی، تعیین می گردد.

تیز بودن نوک بینی در این مدل جراحی، یکی از بارزترین نقاط تمایز آن در مقایسه با سایر مدل ها در جراحی رینوپلاستی می باشد. این زاویه، به شکلی طبیعی، نوک بینی را به پل بینی وصل کرده و یک بینی زنانه را خلق می نماید.

ایجاد پل صاف و در عین حال طبیعی، درست واقع در وسط پیشانی و مرکز کل صورت ، یکی از ویژگی های دیگر جراحی بینی عروسکی یا فانتزی می باشد.

این مشخصه، ویژگی کل صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. جراحی بینی عروسکی ، بینی طبیعی را در شما خلق می کند که طرح آن، با تمام ویژگی های صورت شما، دارای هارمونی و هماهنگی می باشد.

شاخصه های منحصر بفرد

شما با جراحی بینی عروسکی می توانید صاحب بینی نوک تیز و طبیعی شوید که هیچ کس متوجه قرار گرفتن آن تحت جراحی نخواهد شد. با داشتن این بینی، سطح اعتماد به نفس شما، افزایش خواهد یافت.

بینی که با مدل عروسکی، تغییر شکل داده شده است، جذاب بوده و نوک تیز آن، باعث می شود که چهره شما ظریف به نظر برسد.

علت طبیعی به نظر رسیدن چهره در جراحی بینی عروسکی این است که ایمپلنت های مورد استفاده برای پروتز این اندام، متناسب با بینی هر بیمار، به صورت سفارشی تهیه می شود.

مزایای جراحی بینی عروسکی

1 . جراحی سفارشی برای خلق خط طبیعی، متناسب با تعادل صورت

2 . تمرکز بر روی شکل دهی نوک بینی

3 . ریکاوری سریع و حداقل شکل گیری اسکار

روند مرحله به مرحله جراحی بینی عروسکی

1 . نخست پزشک، بینی، میزان پیش آمدگی پیشانی و نیز ارتفاع بینی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

2 . با استفاده از یک اسکنر سه بعدی، ایمپلنت های مورد نیاز، متناسب با ویژگی های منحصر به فرد صورت هر بیمار، ساخته می شود. در ساخت این ایمپلنت ها، قطعاً تناسب آن با صورت و طبیعی به نظر رسیدن آن، جزو مهم ترین فاکتورها، در الویت قرار داده می شود.

3 . پهنای کلوما و پایه آلار بینی مورد آزمایش قرار گرفته و تغییرات نوک بینی، متناسب با ویژگی های این دو بخش، طراحی می شود.

4 . برای خلق یک نمای طبیعی از بینی، غضروف گوش و سپتوم، آماده شده و برای پیوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

5 . پزشک از شما می خواهد تا بعنوان بخشی از روند جراحی بینی عروسکی، کلیه دستورالعمل های قبل و بعد از روند را با دقت دنبال کنید.

6 . در طول روند، ایمپلنت در ستونچه بینی و نوک بینی برای شکل دادن به آن، قرار داده می شود. ایمپلنت های مورد استفاده در ستونچه بینی، از جنس گورتکس یا سیلیکون می باشند.

7 . برای نوک بینی معمولاً از غضروف طبیعی تری استفاده می شود. این غضروف می تواند از سپتوم بینی یا گوش گرفته شود.

8 . در زمان آماده سازی ایمپلنت، تلاش می شود تا این طراحی به گونه ای باشد که بعد از قرار گرفتن ایمپلنت در ساختار بینی، شکل S مانندی در پل بینی خلق شده و مزیت نمای سه بعدی و داشتن شکلی زیبا از هر زاویه را در بینی خلق نماید.

9 . پس از تکمیل روند و انجام کلیه تغییرات و اصلاحات لازم، بر روی بینی آتل قرار داده می شود. بمنظور کاهش دادن میزان تورم در روزهای بعد از جراحی بینی فانتزی، استفاده از کمپرس یخ، به مدت پنج الی شش روز توصیه می شود. پس از این مدت جهت برداشته شدن آتل و کنترل بخیه ها، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

تغذیه بعد از جراحی بینی عروسکی

بدن، سیستم بسیار شگفت انگیزی می باشد. این سیستم از این قابلیت برخوردار است که بعد از وارد آمدن آسیب، خود را بهبود می بخشد. بعد از جراحی زیبایی بینی، می توانید با دنبال کردن یک رژیم غذایی صحیح، به بدن خود در سپری کردن یک دوره بهبود اثر بخش، کمک کنید. تنها چند تغییر کوچک در رژیم غذایی می تواند تفاوت چشمگیری را خلق نماید. در ادامه با ما باشید تا شما را با یک روند رژیمی مناسب در دوره بهبود بعد از جراحی بینی عروسکی، آشنا کنیم:

1 . غذاهای نرم بخورید. این غذاها شامل سوپ و ماست و غیره می باشد.

2 . دقت کنید که با توجه به تاثیر داروهای بیهوشی و کم تحرک شدن در دوره بعد از عمل ، احتمال بروز یبوست وجود دارد. شما می توانید با اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی تان، به سیستم گوارش در هضم بهتر غذا و پیشگیری از بروز یبوست کمک کنید.

3 . با توجه به احتمال بی حس بودن بخش های نزدیک به ناحیه درمان شده، خوردن غذاهای داغ می تواند باعث بروز سوختگی در دهان شود. بنابراین برای مدتی از میل کردن غذاهای داغ خودداری کنید.

4 . پس از جراحی، در طول دوره بهبود، حرکت هر چه محدود تر در ناحیه دهان و بینی می تواند به روند بهبود کمک کند. بنابراین از میل کردن غذاهایی که به جویدن زیاد نیاز دارند، اجتناب کنید.

5 . نوشیدن الکل و مصرف کافئین به دلیل تاثیرات رقیق کنندگی خون، و افزایش خطر خونریزی، و نیز بالا بردن سطح تروم و هماتوم، به مدت چند روز قبل و بعد از روند، توصیه نمی شود. کافئین نیز علاوه بر تاثیرات بر روی جریان خون، باعث افزایش فشار خون نیز می گردد.

6 . از خوردن غذاهای شور، به دلیل تاثیرات آن بر روی احتباس آب و تداوم تورم، خودداری کنید.

7 . غذاهای تند باعث کاهش التهاب می شوند، ولی در طول 24 ساعت اول بعد از بیهوشی، می تواند تاثیراتی از قبیل حالت تهوع را در فرد ایجاد نماید. بنابراین بهتر است در هفته اول بعد از عمل بینی فانتزی، از خوردن غذاهای تند خودداری کنید.

8 . استعمال سیگار باعث آسیب پذیر شدن ناحیه در حال بهبود می شود. بنابراین به مدت چند هفته قبل از جراحی بینی و چند هفته بعد از آن از استعمال سیگار اجتناب کنید.

فعالیت بعد از جراحی بینی عروسکی

جراح شما به صراحت به شما می گوید که در طول چند هفته اول بعد از جراحی، از رفتن به باشگاه و انجام فعالیت های ورزشی سنگین، از قبیل بلند کردن وزنه، ورزش های ایروبیک، دویدن، قدم زدنی که فشار زیادی به بدن وارد کند، حرکات فیزیکی شدید از قبیل کشیدن، خم شدن، هل دادن و فعالیت هایی از این دست، به مدت دو هفته اول بعد از جراحی، خودداری کنید. در آغاز هفته سوم، بیشتر بیماران، احساس بهتری برای از سر گیری فعالیت های ورزشی خواهند داشت. البته این فعالیت ها باید جداً تحت صلاحدید پزشک باشد. شنا کردن در طول 6 هفته اول بعد از عمل جراحی، ممنوع است. در طول مدتی که گچ بر روی بینی شما قرار دارد، باید آن را کاملاً خشک نگه دارید.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
اسپلینت بینی

اسپلینت بینی

اسپلینت بینی ، ابزاری هستند که برای کمک به بینی در حفظ شکل جدید خود، بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلینت های بینی، از حرکت و جابجا شدن...

بیشتر بخوانید
تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جراحی بینی تغییرات زیادی انجام می شود در نتیجه نیاز به مراقبت های ویژه ای در دوره ی نقاهت دارد....

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =