دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / تفاوت بینی گوشتی و استخوانی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

جراحی بینی با توجه به نوع آن ممکن است نتیجه متفاوتی داشته باشد ، این تفاوت به گوشتی یا استخوانی بودن بینی بستگی دارد . در ادامه این مقاله دکتر ماریا مرادی در مورد تفاوت بینی گوشتی و استخوانی توضیح میدهند.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

ضخامت پوست در بینی هر فرد سبب تفاوت در ساختار بینی می باشد . بینی های استخوانی یا غضروفی پوست نازکی دارند و برعکس ، بینی های از نوع گوشتی دارای پوست ضخیم و کلفتی می باشند .

بینی های استخوانی به دلیل پوست نازکی که دارند ،تمام جزئیات ساختاری بینی در زیر پوست نمایان می باشد .

اگر فردی  جراحی بینی استخوانی داشته باشد در صورت شکستگی استخوان کاملا قابل لمس و مشاهده می باشد .

همینطور در نیمه پایینی بینی به علت قطر کم پوست ، عموما غضروف ها قوی تر و مستحکم ترند و پهن شدگی و افتادگی نوک بینی کمتر است . این در حالی است که در بینی های گوشتی ، به علت ضخامت پوست ، جزئیات استخوان و غضروف قابل رویت نیست . همچنین در ساختار اکثر این نوع بینی ها ، بافت های غضروفی نازک و ظریف تر می باشند.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

تشخیص بینی گوشتی از استخوانی

تشخیص بینی در اکثریت موارد توسط هر فردی به راحتی انجام می گیرد . البته گاهی افرادی که بینی با پوست ظریف و نازکی دارند ، ولی دارای غضروف های حجیم نیز میباشند ، حالت بینی در این نوع افراد پهن و افتاده شده و ممکن است با بینی گوشتی اشتباه گرفته شود.

در بینی های گوشتی به دلیل ضخیم بودن پوست بینی ،اگر با دو انگشت پوست بینی را فشار دهیم از منافذ پوست چربی به بیرون تراوش می کند .اما این حالت در بینی های استخوانی دیده نمی شود. .

تفاوت در نتیجه جراحی بینی های گوشتی و استخوانی

شاید بتوان گفت مهم ترین تفاوت بینی گوشتی و استخوانی ، تفاوت در روش جراحی و نتیجه آن است .

در بینی های استخوانی به دلیل پوست نازکی که دارند ،دست جراح بینی بیشتر باز است و می تواند با اعمال تغییرات بر ساختار و غضروف بینی شکلی ایده ال به بینی بیمار بدهد . در صورتی که در بینی های گوشتی به دلیل ضعیف بودن غضروف بینی ، جراح بینی نمی تواند تا حد زیادی طبق خواسته و سلیقه بیمار پیش رود .

جراحی بینی گوشتی

در گذشته اغلب بینی ها بر اساس یک روش مشترک به نام کوکی کات ، بدون در نظر گرفتن ویژگی های متفاوت در بینی های مختلف ، تحت جراحی قرار می گرفتند. در این روش ، بافت بینی کاهش داده می شد. به همین دلیل ، در بینی های گوشتی به علت ضعیف بودن ساختار غضروفی و ضخیم بودن پوست بینی و وزن سنگین پوست ، چارچوب اسکلتی بینی قادر به تامین پشتیبانی نبوده و در نتیجه ، افتادگی بینی و دفرمه شدن در آن اتفاق می افتاد.

امروزه ، پزشک در اولین قدم خود برای اقدام به جراحی بینی ، نوع بینی را شناسایی کرده و بعد از تشخیص ویژگی ها ی بینی، ضعف ها و قوت های آن ، با استفاده از تکنیک متناسب با نوع بینی ، جراحی را به مرحله اجرا در می آورد. قبل از جراحی حتما پزشک در مورد تفاوت بینی گوشتی و استخوانی و تفاوت در نتیجه جراحی این دو نوع بینی با بیمار صحبت میکند.

در بینی گوشتی با توجه به ضعیف بودن ساختار غضروفی ، تکنیک هایی برای تقویت این ساختار به مرحله اجرا در آورده می شود.

پوست ضخیم بینی ، با استفاده از تکنیک مناسب ، نازک می شود و نوک بینی که اغلب در بینی های گوشتی ، گوشتالو و پهن است ، با ایجاد تغییراتی در حجم بافت ، شکل داده می شود.

بمنظور تقویت چارچوب بینی در بینی های گوشتی ، گاهی از غضروف های نواحی دیگر بدن مانند غضروف گوش یا دنده استفاده می شود. به این ترتیب ، فرایند جراحی با هدف خلق یک چارچوب قوی و در عین حال ظریف ، پیش می رود. نهایتاً بیمار صاحب بینی زیبایی خواهد شد که شکل و عملکرد مطلوب خود را برای همیشه حفظ خواهد کرد.

 

جراحی بینی استخوانی

بینی استخوانی که مشخصه عمده آن وجود قوز بر روی پل بینی می باشد ، با روش باز یا بسته ، بر حسب دامنه تغییرات مورد نیاز در بینی ، تحت جراحی قرار می گیرد.

در طول فرایند ، پزشک با ایجاد برش هایی در بینی ، به ساختار داخلی دست پیدا می کند. در هنگام برداشتن قوز بینی ، اغلب از ابزاری به نام اوستئوتوم استفاده می شود. این ابزار ، ناهمواری روی پل بینی را رفع کرده و آن را به شکل دلخواه در می آورد.

دیگر تغییرات لازم در نوک ، پره ها ، سوراخ ها و سایر بخش های بینی نیز انجام می شود. بینی استخوانی به دلیل داشتن پوست نازک ، چالش های مخصوص به خود را برای پزشک به همراه دارد. پوست نازک ، حتی جزئی ترین تغییرات در چارچوب بینی را نشان می دهد. از این رو ، داشتن مهارت در اجرای فرایند جراحی ، به منظور خلق نتیجه ای مطلوب ، حرف اول را می زند.

عوارض جراحی بینی های گوشتی و استخوانی

صرفنظر از نوع جراحی ، گوشتی یا استخوانی ، فرایند رینوپلاستی ، عوارضی را به همراه دارد:

  • کبودی ، تورم و التهاب در ناحیه درمان ، که در طول روزهای آتی پس از درمان ، فروکش می کند. پزشک دستورالعمل هایی را در خصوص کمک به رفع سریع تر این عوارض در اختیار بیمار قرار می دهد.
  • احساس گرفتگی بینی در اثر تورم داخلی که با فروکش کردن تورم ، به مرور زمان ، رفع می شود.
  • ابتلا به عفونت در ناحیه درمان ، که در اثر بی توجهی در مصرف داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک و عدم رعایت بهداشت در ناحیه درمان ، احتمال وقوع آن وجود خواهد داشت.

چگونه برای جراحی بینی گوشتی یا استخوانی مان آماده شویم ؟

اولین قدم در مرحله آماده شدن برای عمل بینی ، یافتن یک جراح بینی خوب و شرکت در جلسه مشاوره با دکتر جراح می باشد. جلسه مشاوره بخش لاینفک فرایند جراحی می باشد چراکه در این بخش از فرایند ، بیمار ایده ها و خواسته های خود از عمل را ذکر کرده و دغدغه های خود را نسبت به بینی فعلی اش ، ذکر می نماید.

پزشک نیز با انجام بررسی های لازم بر روی بینی بیمار ، ویژگی های بینی او را با انتظاراتش تطابق داده و ضمن توضیح تفاوت بینی گوشتی و استخوانی ، در صورت اجرایی بودن آن انتظارات ، طرح درمان را بر اساس آن طراحی کرده و در صورت غیر منطقی بودن انتظارات بیمار، با روشن سازی مطالب ، بیمار را در اخذ یک تصمیم مبتنی بر منطق کمک می کند.

پزشک ، داروهایی را در طول این جلسه تجویز می کند که بیمار موظف به تهیه آنها ، جهت مصرف در پروسه جراحی خواهد بود.

انجام هماهنگی های لازم با یکی از دوستان یا نزدیکان جهت بر عهده گرفتن مسئولیت رانندگی در روز جراحی و بازگرداندن شما به منزل و بودن در کنار شما حداقل برای 24 ساعت اول بعد از جراحی ، یکی دیگر از اقدامات قبل از جراحی محسوب می شود.

آماده کردن بخشی از منزل بعنوان مکان سپری کردن دوره ریکاوری و تجهیز آن به هر آنچه فکر می کنید بتواند شما را در داشتن یک تجربه ریکاوری خوب کمک کند و مرخصی گرفتن برای دوره ریکاوری از محل کار از دیگر اقدامات قبل از جراحی بینی به شمار می آید.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
انواع مدل بینی

انواع مدل بینی

تنوع شکل های بینی در میان افراد مختلف، یک موضوع گسترده و جذاب می باشد. بنابراین، وقتی فردی برای قرار گرفتن تحت جراحی بینی یا رینوپلاستی تصمیم گیری می کند،...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − شش =