دکتر ماریا مرادی / جراحی زیبایی صورت / مراقبت های بعد از اتوپلاستی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

مراقبت های بعد از اتوپلاستی

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش ، پروسه ای است که به منظور اصلاح سایز گوش ها و برجستگی آن ها به انجام می رسد. افراد از سن 5 سالگی به بعد می توانند تحت این جراحی قرار گیرند. برای آن که نتیجه بعد از عمل به خوبی نمایان گردد و فرد به عوارض جراحی دچار نشود ، لازم است که مراقبت های بعد از اتوپلاستی را به درستی به انجام رساند.

مراقبت-های-بعد-از-اتوپلاستی

مراقبت های بعد از اتوپلاستی

مراقبت های فرد بعد از هر عمل جراحی  می تواند عامل مهمی در داشتن یک نتیجه خوب و موفق باشد . بعد از جراحی اتوپلاستی بعد از گذشت چند ساعت بیمار از بیمارستان مرخص می شود . مراقبت صحیح از پانسمان ها و حفظ بهداشت از اهمیت ویژه ای برخودار می باشد . بعد از اتوپلاستی پانسمان ها به مدت یک هفته بیرون گوش زده می شوند در نتیجه فرد باید بهداشت پانسمان را در این یک هفته به خوبی رعایت کند .

معمولا بعد از جراحی اتوپلاستی بهترین جراح گوش تهران ، برای بیمار داروها و پانسمان هایی را تجویز می کند . پیروی از دستورات جراح بینی به درستی و دقیق می تواند در روند بهبودی جراحی نقش بسزایی داشته باشد .

جراح گوش خوب در تهران بعد از اتوپلاستی استفاده از هدبند را برای بیمار تا دو هفته تجویز می کند . استفاده از هدبند می تواند مانع از تحریک و اسیب گوش ها شود . بعد از گذشت دو هفته از جراحی بیمار باید از هدبند فقط در شب ها استفاده کند و دیگر لازم نمی باشد که در طول روز از این هدبند استفاده کرد .

بعد از هر جراحی عوارض همراه بیمار می شود که در مدت زمان کوتاهی از بین می رود . اتوپلاستی نیز همانند دیگر جراحی ها نیز با عوارضی همراه است . بیمار بعد از جراحی اتوپلاستی مقداری کبودی و تورم در اطراف گوش مشاهده می کند که جای نگرانی وجود ندارد به گذشت مدتی آثاری از این کبودی ها و تورم باقی نمی ماند .

بعد از جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی از تکان دادن شدید سر و وارد امدن ضربه به گوش ها خودداری کنید . تا یک هفته بعد از جراحی اتوپلاستی از ورزش های سنگین مثل والیبال و بسکتبال خودداری کنید . در صورت بروز هر گونه درد شدید حتما باید به بهترین جراح گوش تهران مراجعه کنید .

خوابیدن بعد از اتوپلاستی

یکی از مراقبت های بعد از اتوپلاستی که بیماران باید به آن بسیار توجه کنند نحوه خوابیدن بعد از این جراحی است. بیماران بعد از جراحی زیبایی گوش ، اندکی تورم را تجربه خواهند کرد که تا دو هفته ماندگار خواهد بود. پس از تکمیل روند جراحی، یک هدبند در اطراف گوش های شما قرار داده می شود. این هدبند باید تمام مدت حتی در زمان خواب، بر روی گوش های شما باشد. پزشک، این هدبند را در طول جلسه فالوآپ بر می دارد. بمنظور حفاظت از نتایج و محدود کردن درد یا تورم اضافی، بیمار باید دستورالعمل های زیر را در خصوص خوابیدن بعد از عمل جراحی دنبال کند.

  • بیمار باید به پشت بخوابد.

در هفته اول بعد از جراحی زیبایی گوش، بیمار در موقع خواب، حتماً باید به پشت بخوابد. خوابیدن به پهلو می تواند باعث وارد آمدن فشار به ناحیه درمان، بروز درد، افزایش تورم و کاسته شدن از کیفیت نهایی نتیجه درمان شود.

  • بیمار باید با قرار دادن چند بالش، سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهد.

بمنظور محافظت از گوش ها در طول دوره ریکاوری و بمنظور تضمین کسب نتایج بهینه، بهتر است با گذاشتن چند بالش، سر خود را بالا بیاورید. این کار، از چرخیدن در حین خواب در طول شب، جلوگیری می کند. این موقعیت خوابیدن، باعث کاهش درد، کبودی و تورم و در نتیجه سپری شدن سریع تر روند بهبود می شود.

  • بیمار بهتر است به حالت لم داده بخوابد.

بیمارانی که خوابیدن برای آنها در موقعیت توضیح داده شده در بالا، بر روی تخت، دشوار است، بهتر است به جای آن، خوابیدن در حالت لم داده بر روی صندلی های مخصوص را انتخاب کنند. این امر باعث می شود تا سر، در موقعیت بالاتر قرار گرفته و از حرکت کردن سر در طول شب، جلوگیری به عمل آید.

خارش و درد

در مراقبت های بعد از اتوپلاستی ، در خصوص کاهش خارش و درد بعد از عمل نیز توصیه هایی ارائه شده است. بعد ازعمل جراحی زیبایی گوش، این احتمال وجود دارد که بیمار اندکی درد و خارش را در ناحیه درمان، تجربه کند. خارش، یک عارضه جانبی می باشد که در اثر زدن بخیه، اتفاق می افتد. خشک شدن بخیه ها باعث بروز چنین تجربه ای می شود. بمنظور جلوگیری از لمس شدن گوش ها در بیماران کم سن تر، توصیه هایی در اختیار والدین قرار داده می شود. پزشک توصیه می کند که کودک را در منزل نگه داشته و او را تحت مراقبت قرار دهید. این کار باید تا یک هفته انجام شود. لمس کردن ناحیه درمان و بخیه ها می تواند نتیجه درمان را تحت تاثیر قرار داده و گاهی باعث بروز عفونت می شود. بنابراین، از لمس کردن ناحیه درمان حداقل به مدت یک هفته بعد از روند جراحی، باید جلوگیری به عمل آورید.

دوش گرفتن بعد از جراحی گوش

بعد از عمل گوش، محل جراحی تا چند روز پانسمان می شود. از آنجایی که جلوگیری از خیس شدن پانسمان در مراقبت های بعد از اتوپلاستی بسیار حائز اهمیت است، شما نمی توانید تا زمان برداشته شدن آن، موهای خود را بشویید. ولی حمام کردن، در عین مراقبت از پانسمان ها و جلوگیری از خیس شدن آنها، ممکن می باشد. وقتی پانسمان ها برداشته شد، می توانید طبق روال نرمال، موهای خود را بشویید. بمنظور جلوگیری از تجربه کردن درد در هنگام شستشوی موهای خود، بسیار مراقب باشید تا حتی المقدور گوش ها را لمس نکنید.

تمیز کردن گوش ها بعد از اتوپلاستی

چگونگی تمیز کردن گوش ها یکی از مهمترین مراقبت های بعد از اتوپلاستی محسوب می شود. با استفاده از یک گوش پاک کن، آغشته شده به پراکسید هیدروژن، به آرامی ناحیه درمان را پاک کنید. از فشار آوردن به ناحیه درمان در زمان تمیز کردن گوش خودداری کنید. به آرامی گوش پاک کن را بر روی ناحیه درمان، بگذارید و بردارید و از کشیدن گوش پاک کن بر روی ناحیه جراحی شده، خودداری کنید.

آیا می توان بعد از جراحی گوش ، از هدفون استفاده کرد؟

 بعد از جراحی گوش

در طول یک ماه اول بعد از عمل، در گوش خود هدفون نگذارید. هرگونه فشار به ناحیه درمان می تواند نتیجه روند جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. شما می توانید یک ماه بعد از جراحی، از هدفون استفاده کنید.

ناحیه سر و گوش هایتان را خشک و به دور از دما بسیار بالا یا پایین نگه دارید :

با توجه به اینکه گوش های بیمار تا چند روز اولیه با بانداژ پانسمان شده است ، به او توصیه می شود که حتما ان ناحیه را خشک و در دمای خنک نگه دارد . فرد به هیچ عنوان نباید در معرض گرمای شدید قرار بگیرد. سعی کنید تا زمانی که بهبودی نسبی حاصل می شود ، برای خشک کردن و حالت دادن موهایتان از سشوار و این دست از وسایل استفاده کنید. چرا که بعد از جراحی اتوپلاستی ممکن است تا مدتی گوش ها بی حس باشند ، بدین ترتیب در صورت آسیب دیدن آن ها ممکن است در همان ابتدا متوجه نشوید.

بعد از جراحی گوش چی بخوریم ؟

نحوه تغذیه هم یکی از مراقبت های بعد از اتوپلاستی است. بایستی بعد از عمل برای اینکه ریکاوری سریع تر پیش برود ، از غذاهای سالم استفاده کنید. در این راستا از شما خواسته می شود از ویتامین ها و غذاهای حاوی پروتئین استفاده نمایید تا ترمیم زخم های جراحی سریع تر پیش برود.

به گفته بهترین جراح اتوپلاستی تهران سعی کنید در روزهای ابتدایی غذاهایی را مصرف کنید که بافت نرمی داشته و نیازی نیست به میزان زیادی جویده شوند. با گذشت زمان و حاصل شدن بهبودی بیشتر ، می توانید رفته رفته غذاهای سفت تر به برنامه خود اضافه نمایید. آشامیدن آب و نوشیدنی های طبیعی باعث می شود که بدن تان هیدراته باقی بماند و همین امر در تسریع روند ترمیم زخم ها نیز موثر است.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی پلک

جراحی پلک

چشم های انسان بخش عمده ای از احساسات او را بیان کرده و جرئی ترین تغییرات در احساسات در این عضو از صورت پدیدار می شود. بنابراین، ماهیچه های اطراف چشم ها به...

بیشتر بخوانید
پروتز چانه

پروتز چانه

پروتز چانه یکی از روندهایی است که برای رفع دغدغه در افرادی که احساس می کنند صورت آنها نامتناسب و فاقد تقارن است مورد استفاده قرار می گیرد. البته گاهی اوقات...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. سلام وقتتون بخیر
    من دو هفته از عمل اتوپلاستیم میگذره یه ضربه ای به یکی از گوش هام وارد شده یعنی سر آبجیم خورد تو گوشم همون لحظه ی دردی گرفت ولی بعدش درد نداشتم یه کم فقط متورم شده خونریزی و اینا هم اصلا نداشت ، میخواستم بپرسم خطرناکه خیلی نگرانم ک نکنه بخیه هاش باز شده باشن ؟
    ممنون میشم جوابمو بدین

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 8 =