مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

درمان افتادگی پلک

به طور کلی، درمان افتادگی پلک که در حوزه پزشکی تحت عنوان پتوز نیز شناخته می شود، با جراحی پلک قابل درمان است. در جراحی پتوز، که بلفاروپلاستی نیز نامیده می شود، ماهیچه های مسئول لیفت پلک بالایی بمنظور بازیابی پزشک و قرار دادن آن در یک موقعیت طبیعی تر ( بالاتر ) در موقعیت جدید قرار داده می شوند. برداشتن پوست و چربی اضافی از پلک بالایی و بافت اطراف آن در طی روند، اجرا می شود. در این جا برخی حقایق درباره درمان های جراحی و غیر جراحی پتوز از زبان دکتر ماریا مرادی به شما ارائه می شود:

جراحی افتادگی پلک

جراحی پلک اغلب بهترین درمان افتادگی پلک یا پتوز در بیماران در تمامی رده های سنی، محسوب می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، در طول جراحی افتادگی پلک، جراح، ماهیچه ها را در پلک بالایی با هدف بالا کشیدن پلک، در موقعیت جدید قرار می دهد. بنابراین شکل ظاهری پلک و نیز بینایی فرد تحت درمان، بهبود پیدا می کند.

در برخی موارد حاد تر، یا در زمانی که ماهیچه های بالا کشنده یا لواتور در سطح قابل ملاحظه ای ضعیف باشند، یک روند ویژه و خاص انجام می پذیرد. هدف از انجام این روند خاص، قادر نمودن ماهیچه های پیشانی برای کمک در بالا کشیدن پلک می باشد.

تزریق های دارویی

تزریق های دارویی از قبیل بوتاکس نیز می تواند گاهی اوقات برای درمان آن دسته از افرادی که دچار موارد ملایم پتوز یا افتادگی پلک هستند، مورد استفاده قرار گیرد. البته، بوتاکس و سایر تزریق ها، تنها می توانند نتایجی موقتی را به دست دهند و بر خلاف جراحی، نتیجه حاصل از آنها دائمی نخواهد بود.

افتادگی پلک، یک موقعیت یا مشکل پزشکی است که بر روی کیفیت بینایی فرد اثر گذاشته و علیرغم استفاده از روند های غیر جراحی برای بهبود موقتی آن، نهایتاً به جراحی برای بهبود دائمی نیاز خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که تزریق بوتاکس برای افتادگی پلک تنها به میزان جزئی شکل ظاهری پلک را از نظر زیبایی بهبود می بخشد. همچنین سپردن انجام روند تزریق بوتاکس به دست یک متخصص مراقبت های چشم با تجربه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

عینک زدن برای درمان افتادگی پلک

استفاده از عینک یا گذاشتن لنز گاهی می تواند به وضوح دید و بینایی در بیماران دارای افتادگی پلک کمک کند، ولی این ابزار، الزاماً روش های درمان اصلی برای خود موقعیت محسوب نمی شوند.

دو شاخه پتوز که یک میله کوچک است که بر روی لبه داخلی عینک قرار داده میشود، گاهی اوقات برای کمک به پشتیبانی از افتادگی پلک بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

این میله در جایی قرار می گیرد که در آن تاخوردگی مداری باید در چشم فاقد پتوز، در آن موقعیت قرار گیرد و تا خوردگی را در بالای  چشم به منظور قرار دادن پلک در موقعیتی بالاتر، خلق نماید.

درمان های طبیعی و خانگی افتادگی پلک

بدانید که درمان های طبیعی و خانگی برای افتادگی پلک، از نظر پزشکی مورد تائید و اثبات قرار نگرفته و در نتیجه کارساز نخواهند بود.

برخی درمان های طبیعی از قبیل قرار دادن کیسه های چای بابونه یا تکه خیار بر روی چشم ها می تواند به کاهش پف کردگی کمک کرده و تا حدی، شکل ظاهری پتوز یا افتادگی پلک را بهبود بخشد. البته، مهم است بدانید که این درمان ها موقتی بوده و تنها بر روی جنبه زیبایی و ظاهری پلک های افتاده تاثیر می گذارند. این روش ها یک درمان موثر برای رفع افتادگی چشم محسوب نمی شوند.

ورزش های چشمی

مثل درمان های طبیعی و خانگی، ورزش های چشمی نیز برای افتادگی پلک، باید با احتیاط انجام گرفته و به عنوان یک درمان اصلی برای رفع مشکل، قابل اعتماد نمی باشند.

برخی منابع بیان نموده اند که ورزش پلک های افتاده می تواند ماهیچه های پلک را تحریک نموده و شکل ظاهری و احساس افتادگی در پلک ها را بهبود بخشد. البته، انجام چنین غیر صحیح این ورزش ها می تواند به جای موثر واقع شدن، باعث آسیب دیدگی بیشتر شود. همچنین لازم به ذکر است که هیچ منبع علمی و پزشکی مفید بودن آنها را مورد تائید قرار نداده است.

بهترین درمان افتادگی پلک چیست؟

قبل از عمل به هر اقدامی برای درمان افتادگی پلک خود، شناسایی نوع افتادگی پلکی که به آن دچار هستید از اهمیت اولیه برخوردار است. همچنین شناسایی علت افتادگی پلک در وهله اول، حائز اهمیت می باشد.

افتادگی پلک مادر زادی باید هر چه سریع تر درمان شود، چون در صورت عدم درمان زود هنگام، رشد و پیشرفت بینایی به شکل صحیح اتفاق نخواهد افتاد. یک متخصص چشم بهترین درمان را برای کودکانی که به این مشکل دچار هستند توصیه می نماید.

اگر افتادگی پلک در اثر یک مشکل یا موقعیت پایه از قبیل بیماری، آسیب دیدگی یا یک موقعیت یا مشکل ثانویه اتفاق افتاده باشد، باید تحت درمان اصلی قرار گیرد.

بوتاکس و دیگر ریلکس کننده های ماهیچه قابل تزریق بعنوان یک درمان موقتی برای افتادگی پلک های ناشی از پیر شدن چشم ها یا افتادگی پلک مرتبط با سن، توصیه می شود.

در صورت عدم درمان افتادگی پلک ، چه اتفاقی می افتد؟

اگر افتادگی پلک به موقع درمان نشود، می تواند باعث بروز مشکلات بینایی از قبیل تنبلی چشم شود. کودکانی که با افتادگی پلک ملایم یا حاد متولد می شوند، برای تضمین رشد صحیح بینایی، به روند جراحی نیاز دارند.

از آنجایی که افتادگی پلک می تواند در سنین بالاتر گسترش پیدا کند، انجام آزمایشات سالیانه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر علائمی از افتادگی پلک را در خود مشاهده می کنید، مراجعه به پزشک برای تعیین نیاز به انجام روند درمان افتادگی پلک، امری ضروری محسوب می شود.

جراحی پلک

جراحی برای بالا کشیدن پلک، می تواند این مشکل را در بیشتر افراد درمان کند. پزشکان، در صورتی که افتادگی پلک به میزان زیادی توانایی برای دیدن را تحت تاثیر قرار دهد، یا اگر شکل ظاهری افتادگی پلک، زیبایی چشمان شما را تحت تاثیر قرار داده باشد، جراحی را توصیه می کنند.

جراحان دستاوردهای سرپایی درمانی متعددی را توصیه می کنند که هر یک از آنها حدوداً به یک ساعت زمان نیاز دارند.

متخصص شما، نوع جراحی مورد نیاز را که می تواند بیشترین تاثیر را بر اساس نتایج تست های انجام شده بر جای گذاشته و قدرت ماهیچه لواتور را بیشتر افزایش دهد، مشخص می کند.

دستاورد بیرونی

دستاورد بیرونی یا بهبود لواتور، یک جراحی رایج برای درمان افتادگی پلک است. این روش برای افرادی که دارای عملکرد قوی ماهیچه لواتور هستند، توصیه می شود.

در دستاورد بیرونی، جراح برشی را در پوست پلک ایجاد می کند. سپس با استفاده از بخیه زدن به بافت همبند پلک، این ماهیچه را بالا می کشد.

این روند با استفاده از تزریق درون وریدی برای کمک به احساس آرامش انجام می شود. جراح در طول روند از شما می خواهد تا حرکات چشمی را انجام دهید. این کار می تواند به پزشک در تعیین دامنه باز شدن پلک کمک کند.

دستاورد داخلی

 در این دستاورد جراح داخل پلک را به بیرون بر می گرداند و ماهیچه پلک را از داخل، کوتاه می کند. ماهیچه لواتور یا ماهیچه مولر که نقش مهمی در لیفت پلک ایفا می کنند نیز کوتاه می شوند.

وقتی تنها برداشتن بخش کوچکی از پلک در شما مورد نیاز باشد، جراح معمولاً ماهیچه مولر را کوتاه می کند. ماهیچه لواتور اغلب زمانی کوتاه می شود که لیفت پلک بیشتری مورد نیاز باشد.

این فرایند اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پزشک به شما در تعیین بهترین گزینه کمک می کند.

تثبیت اسلینگ فرانت تیل

اگر به افتادگی پلک دچار هستید و عملکرد ماهیچه شما ضعیف است، جراح انجام تثبیت اسلینگ فرانت تیل را انتخاب می کند. عملکرد ضعیف ماهیچه اغلب در اثر پتوز مادرزادی و گاهی در اثر پتوز نوروژنیک یا میوژنیک به وجود می آید.

در این روند، جراح پلک بالایی را به ماهیچه فرانت تیل، ماهیچه ای که دقیقاً در بالای ابرو قرار گرفته است متصل می نماید. در این روند، اغلب از یک سیلیکون کوچک استفاده می شود که در پلک عبور داده شده و در زیر پوست قرار می گیرد. اتصال پلک به ماهیچه فرانت تیل، با استفاده از این میله به ماهیچه های پیشانی این امکان را می دهد تا پلک را به سمت بالا بکشند.

بعد از درمان افتادگی پلک با جراحی چه انتظاری دارید؟

بعد از هر نوع جراحی برای افتادگی پلک، پزشک به شما توصیه می کند تا فعالیت های خود را تا یک هفته در حین روند بهبود پلک، محدود کنید.

پزشک همچنین به شما توصیه می کند تا از مالش دادن چشم یا انجام هر فعالیت دیگری که بتواند به طور بالقوه باعث ایجاد حساسیت در چشمان شما شود، خودداری کنید. پانسمان چشم مورد نیاز نمی باشد.

از آنجایی که جراحی پتوز باعث بالا کشیده شدن پلک می شود، سطح وسیع تری از چشم تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث آسیب پذیر شدن آن در برابر خشکی می شود.  بعلاوه گاهی چشم ها بعد از جراحی ملتهب می شوند و شما نمی توانید به طور کامل آنها ررا ببندید.

به همین دلیل در طول چند هفته اول بعد از جراحی علائم سندروم چشم خشک تشدید می شود. جراح داروهایی را برای روان سازی چشم ها تجویز می نماید.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی پلک

جراحی پلک

چشم های انسان بخش عمده ای از احساسات او را بیان کرده و جرئی ترین تغییرات در احساسات در این عضو از صورت پدیدار می شود. بنابراین، ماهیچه های اطراف چشم ها به...

بیشتر بخوانید
پروتز چانه

پروتز چانه

پروتز چانه یکی از روندهایی است که برای رفع دغدغه در افرادی که احساس می کنند صورت آنها نامتناسب و فاقد تقارن است مورد استفاده قرار می گیرد. البته گاهی اوقات...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یک =