دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / جراحی زیبایی بینی
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی یکی از پر طرفدارترین جراحی های پلاستیک، علی الخصوص در کشور ما، می باشد. امروزه تمام مردان و زنان برای رفع عیوب ظاهری دماغ و همچنین بهبود بخشیدن عملکرد آن، به انجام جراحی بینی روی می آورند. عمل زیبایی بینی، پروسه ای بسیار حساس و پیچیده محسوب می شود؛ از این رو لازم است تا تحت نظر یک جراح بینی متخصص و با تجربه انجام پذیرد. دکتر ماریا مرادی ، از بهترین جراحان زیبایی، با داشتن سابقه و تخصص لازم در این زمینه، می تواند بینی زیبایی برای شما به ارمغان بیاورد.

هدف از انجام جراحی زیبایی بینی

بینی با دو هدف زیبایی و عملکردی تحت تیغ جراحی قرار می گیرد. ظاهر دماغ برخی افراد به دلایل متعدد، از جمله صدمه دیدن و عوامل مادرزادی، دچار مشکل می شود. امکان دارد این عیوب بر عملکرد بینی نیز تأثیر بگذارند و عمل تنفس را تا حدودی دشوار سازند. به همین جهت شخص می تواند با هدف اصلاح فرم بینی و بهسازی عمل تنفس، برای جراحی اقدام نماید. لازم به ذکر است که مقصود او می تواند تنها زیبایی یا عملکردی یا هر دو آن ها باشد.

طی رینوپلاستی، اعمال هر یک از تغییرات زیر بر روی بینی، محتمل است:

  • تغییر در اندازه و زاویه دماغ
  • صاف و هموار کردن پل بینی
  • اصلاح فرم نوک بینی
  • باریک کردن سوراخ های دماغ

سن مناسب برای جراحی زیبایی بینی

در صورتی که هدف اصلی شما از انجام عمل بینی، بهبود بخشیدن ظاهر آن است، توصیه می شود پس از تکمیل دوره رشد استخوان بینی برای جراحی اقدام کنید. رشد دماغ دختران، حدوداً در سن 15 سالگی به پایان می رسد اما این روند برای پسران کمی طولانی تر است و تقریباً تا پایان 17 سالگی ادامه دارد. از طرفی اگر به منظور رفع نواقص موجود در عملکرد بینی به انجام عمل زیبایی بینی تمایل دارید، می توانید در سنین پایین تر نیز این کار را انجام دهید.

مدل های مختلف دماغ برای جراحی زیبایی بینی

اصولاً متقاضیان برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی، یکی از 3 مدل طبیعی، فانتزی و نیمه فانتزی را  انتخاب می نمایند. البته لازم است هنگام انتخاب، دیگر ویژگی های چهره نیز مد نظر قرار گرفته شود.

به طور معمول، بینی طبیعی قوس و انحنایی ندارد و نوک دماغ سربالا نمی باشد. اندازه و زاویه آن نیز مطابق با کل صورت، تنظیم می شود.

مدل فانتزی، کاملا برعکس نمونه طبیعی می باشد. بدین معنا که تغییرات بیش از حد نرمال اعمال می شوند. استخوان دماغ دارای قوس بسیاری بوده و نوک بینی تا آن جایی که امکان دارد، رو به بالا عمل می شود. سایز بینی نیز در مقایسه با دیگر اعضای صورت، بسیار کوچک می باشد. جراحی زیبایی دماغ به مدل فانتزی، باعث مصنوعی به نظر رسیدن چهره فرد می شود.

فرم نیمه فانتزی، در حقیقت حد وسط دو مدل دیگر در نظر گرفته شده است. بدین صورت که بینی قوس کمی دارد و میزان سر بالا بودن نوک آن نسبت به دماغ طبیعی، بیشتر می باشد. به طور کلی، بینی نیمه فانتزی در عین قوس دار و سر بالا بودن، مصنوعی به نظر نمی رسد.

جراحی زیبایی بینی گوشتی و استخوانی

بینی ها به طور کلی به دو گروه استخوانی و گوشتی تقسیم می شوند؛ از این رو مشخصه های هر یک با دیگری متفاوت بوده و ویژگی های آنان بر نحوه عمل، روند بهبودی و عوارض پس از جراحی نیز اثر گذار است.

بینی های استخوانی، همانطور که از اسمشان پیداست، عموماً از بافت های استخوانی و غضروفی محکمی تشکیل شده اند و نتیجه حاصل از جراحی این دسته از بینی ها بسیار خوشایند می باشد. دماغ های استخوانی به هر 3 مدل ذکر شده در فوق، می توانند عمل شوند.

از سوی دیگر بینی های گوشتی، عموماً از غضروف و میزان کمی بافت استخوان تشکیل شده اند و ساختار آن ها به نسبت ضعیف می باشد. مناسب ترین مدل برای بینی های گوشتی، فرم طبیعی است. نتیجه بدست آمده از جراحی بینی گوشتی به صورت فانتزی یا نیمه فانتزی مطلوب نخواهد بود. 

اقدامات لازم پیش از جراحی زیبایی بینی

همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد، انتخاب یک جراح متخصص اولین و مهم ترین قدم است. زیرا او می تواند درصد موفقیت آمیز بودن پروسه جراحی را افزایش دهد و نتیجه ای رضایت بخشی را حاصل کند.

پس از مراجعه به متخصص زیبایی، مراحل زیر به ترتیب انجام می شود:

مشاوره: در طول این جلسه، جراح پرونده پزشکی شما را به دقت بررسی می نماید تا نسبت به وضعیت سلامتی تان، آگاهی پیدا کند. همچنین لازم است که شما، پزشک را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید و هر نکته ای که ممکن است در سوابق پزشکی و بیماری شما قید نشده باشد را به اطلاع او برسانید. آگاهی کامل جراح از شرایط شما، در نحوه عمل، نتیجه حاصل و حتی بروز عارضه های احتمالی پس از آن تأثیر گذار است.  

معاینه: در گام بعدی، متخصص یک معاینه کامل از بینی شما به عمل می آورد. او تمام ابعاد دماغ و سایر اجزای چهره را مورد بررسی قرار داده و از شما می خواهد که یکسری تست های آزمایشگاهی را انجام دهید. با انجام معاینه فیزیکی، جراح بینی، می تواند تغییرات و اصلاحات مورد نیاز آن را شناسایی کند و نحوه عمل و تکنیک لازم را تعیین نماید. گاهی اوقات نیز برای مقایسه فرم بینی، پیش و پس از عمل، قبل از جراحی از زوایای مختلف آن عکسبرداری انجام می شود.

بیان خواسته ها: پیش از عمل، حتماً خواسته ها و اهداف خود از رینوپلاستی را مطرح کنید تا در صورت معقول نبودن تقاضای شما، جراح زیبایی بینی بتواند شما را راهنمایی کند. دکتر مرادی، با دانش بالای خود قادر است بهترین پیشنهادها را به شما ارائه دهد و  یک بینی با فرم مناسب چهره شما، برایتان خلق کند.

در ضمن بایستی قبل از عمل زیبایی بینی نکات زیر را نیز رعایت فرمایید:

مصرف داروهای حاوی آسپیرین یا ایبوپروفن را به مدت 2 هفته پیش از موعد مقرر برای رینوپلاستی، متوقف سازید. زیرا این دسته از داروها بر شدت خونریزی می افزایند. در این دوره تنها می توانید از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

اگر سیگار می کشید یا به استعمال دخانیات عادت دارید، توصیه می شود حداقل 4 هفته قبل از جراحی زیبایی بینی، این عمل را کنار بگذارید. زیرا نیکوتین موجود در این مواد، روند بهبودی را کند کرده و احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد.

جراحی زیبایی بینی به روش باز و بسته

برای عمل دماغ، جراح با توجه به تغییرات مورد نیاز، می تواند از دو تکنیک باز یا بسته استفاده کند.

طی روش باز، یک برش کوچک مانند حرف Z انگلیسی بر رو کلوملا (بافت جدا کننده سوراخ های بینی) ایجاد شده و از طریق آن جراح می تواند برتمام ساختار استخوانی وغضروفی و همچنین بافت های بینی تسلط کاملی داشته باشند. چنانچه دماغ به تغییرات زیاد و اساسی نیازمند باشد، جراح تکنیک باز را برای عمل آن بر می گزیند.

طی روش بسته، تمام برش ها درون بینی ایجاد می شوند و پس از پایان پروسه، عملاً شکاف و جراحتی بر روی آن قابل مشاهده نخواهد بود. چنین برش هایی، دسترسی محدودتری برای جراح فراهم می سازند. از این رو در صورتی که میزان تغییرات لازم، کم بوده و اصلاح نوک بینی از اهداف جراحی نباشد، متخصص می تواند از تکنیک بسته استفاده کند.

جراحی زیبایی بینی چگونه انجام می شود؟

در مرحله اول، فرد باید تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار گیرد. منظور از بیهوشی عمومی این است که شما در طول عمل به طور کامل به خواب فرو می روید؛ اما در بی حسی موضعی تنها ناحیه تحت عمل بی حس می شود و شما طی انجام پروسه هوشیار هستید اما دردی را احساس نمی کنید. نوع بیهوشی با صلاحدید جراح انتخاب می شود.

جراح بینی با بکارگیری تکنیک مناسب، برشی بر روی کلوملا یا درون بینی ایجاد کرده و از همان طریق، تغییرات لازم را بر ساختار درونی آن اعمال می کند. در صورت نیاز، او از گرافت استخوانی یا غضروفی نیز استفاده می نماید. پس از اتمام تغییرات،  برش ها توسط جراح، با نخ بخیه بسته می شوند. بسته به میزان مشکلات بینی و اصلاحات مورد نیاز، جراحی می توان حدود 1.5 تا 4 ساعت به طول بیانجامد.

دوره ریکاوری جراحی زیبایی بینی

بعد از عمل زیبایی بینی ، لازم است به میزان کافی استراحت نمایید و هنگام خواب زیر سر خود 2 بالش قرار دهید. این حالت به کاهش ورم و خونریزی بینی کمک می کند. در این مدت بینی به دلیل تورم و اسپلینت داخل آن، ممکن است دچار گرفتگی شود.

در اکثر افراد، پاسنمان های درون بینی، حدود 2 تا 7 روز باقی می مانند. همچنین جراح یک اسپلینت بر روی دماغ گذاشته که به مدت 1 هفته باید در همان محل قرار بگیرد.

خونریزی خفیف و ترشح مخاط در روزهای ابتدایی پس از عمل یا بعد از برداشتن پانسمان ها، امری طبیعی است. در این حالت جراح یک گاز استریل یا پد قطره ای شکل را زیر دماغ قرار داده تا تمام این ترشحات را به خود جذب کند. برای تعویض گاز استریل باید طبق دستور پزشک عمل کنید.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی

به منظور تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بروز اسکار و عفونت، لازم است نکات مراقبتی زیر را رعایت نمایید:

تا زمان شکل گیری و سازگاری بینی با ساختار جدید خود، باید از انجام هرگونه فعالیت سنگین و ورزش های پر تحرک دوری کنید.

تا زمانی که بر روی دماغ تان، بانداژ قرار دارد، هنگام استحمام به طور کامل زیر دوش آب قرار نگیرد. در صورت امکان می توانید در وان حمام کنید.

ماهیچه و عضلات چهره خود را بیش از حد تکان ندهید؛ زیرا به محل جراحی و بخیه ها فشار وارد می شود. در ضمن هنگام مسواک زدن دندان های خود، مسواک را بسیار آرام حرکت دهید.

حداقل به مدت 4 هفته از عینک طبی یا آفتابی استفاده نکنید، تا به استخوان و پل بینی فشاری وارد نشود.

بعد از جراحی بینی، پوست بینی بسیار حساس می شود؛ به همین منظور لازم است هنگام خروج از خانه، از کرم ضدآفتاب با SPF 30 استفاده کنید تا پوست آن ناحیه به تغییر رنگ یا آفتاب سوختگی دچار نشود.

بروز تورم و کبودی، بعد از عمل بینی، کاملاً طبیعی است. کبودی با گذشت 2 الی 3 هفته به مرور برطرف می شود. اما ورم بینی به زمان بیشتری نیاز دارد؛ به خصوص اگر بینی گوشتی باشد. جهت کاهش این اثرات توصیه می شود مصرف نمک خوراکی خود را کم کنید.  

نتیجه جراحی زیبایی بینی جراح بینی کارآزموده می تواند شما را به خواسته دلتان برساند و نتیجه خوشایندی را رقم بزند. ساختار جدید دماغ حدود یکسال بعد از عمل نمایان خواهد شد. در این مدت ورم ایجاد شده به تدریج از بین می رود و بینی با ساختار جدید خود سازگار می شود. در این بازه زمانی شما متوجه تغییرات تدریجی می شوید و اما برای دست یابی به فرم نهایی باید حدود یک سال صبر کنید.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
انواع مدل بینی

انواع مدل بینی

تنوع شکل های بینی در میان افراد مختلف، یک موضوع گسترده و جذاب می باشد. بنابراین، وقتی فردی برای قرار گرفتن تحت جراحی بینی یا رینوپلاستی تصمیم گیری می کند،...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =