دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / جراحی بینی کج | علائم ، تشخیص و چگونگی عمل بینی کج
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

جراحی بینی کج | علائم ، تشخیص و چگونگی عمل بینی کج

بینی در چهره افراد نقش بسیار مهمی دارد و نامتناسب و کج بودن آن باعث می شود فرد زیبایی خود را از دست بدهد ، همین امر سب کاهش اعتماد به نفس در شخص می گردد .یکی از مشکلات عمده ای که در بیتشر افردای که تصمیم به جراحی بینی میگیرند ، دیده میشود ، کجی بینی است. از مهم ترین مشکلات کجی بینی اختلال در تنفس است که می‌تواند منجر به خشکی دهان، ناراحتی‌ مجاری تحتانی تنفسی، سردرد، خونریزی، خرخر شبانه و یا سینوزیت شود.جراحی بینی کج می تواند به راحتی این مشکل را حل کند و بینی شما را به یک بینی متناسب با چهره تان تبدیل کند.در این مقاله دکتر مرادی نکات مهمی در مورد عمل بینی کج ارائه میدهند.

جراحی بینی کج + دکتر ماریا مرادی

 

تشخیص کجی بینی

برای تشخیص اینکه بینی شما کج می باشد یا نه ، یک خط  فرضی بر روی صورتتان از بالا به پایین کشیده می شود، اگر خط کشیده شده بر روی بینی شما دارای زاویه باشد ، این بینی کج و پیچ خورده به شمار می آید. گاهی بر اثرضربه ، بینی شما کج  و دچار انحراف می شود یا ممکن است بینی کج شود اما انحرافی نداشته باشد.همچنین اگر بینی شما در اندازه تناسب نداشته باشد و یک طرف از طرف دیگر کوچکتر به نظر آید این نوع بینی هم کج به حساب می آید. در اکثر موارد تشخیص به سادگی‌ امکان پذیر است ولی‌ گاهی نیاز به گرفتن رادیوگرافی یا سی تی اسکن است.  در معاینات حتما ‌ باید توجه ویژه‌ای به داخل بینی و اشکالاتی همچون انحراف تیغه میانی و سینوزیت داشته باشیم. به‌علاوه ترکیب کلی‌ صورت و ناهنجاری‌ها و عدم تقارن آن باید مد نظر قرار گیرد. هدف از جراحی در این بیماران بهبود بخشیدن تنفس و ظاهر بینی‌ است. جراح باتجربه ابتدا آنالیز دقیقی‌ از اوضاع خارج و داخل بینی‌ بدست می‌آورد و سپس طرحی را برای اصلاح و ترمیم ضایعات آن برمی‌گزیند و در نهایت با جراحی بینی کج تمام مشکلات فوق را رفع نموده و همچنین ظاهر زیبایی برای بینی شما به ارمغان آورد.

جراحی چگونه می تواند بینی کج را درمان کند؟

در جراحی بینی کج ، کلیه مشکلات آناتومیکی که باعث کج شدن بینی و انحراف آن از خط میانی شده است، درمان می شود. این عمل جراحی، شامل قرار دادن استخوان ها و سپتوم بینی در موقعیت مرکزی تر می باشد. اگر استخوان های بینی به دلیل آسیب دیدگی دچار انحراف شده و به دلیل درمان نشدن، فرصت بهبود در موقعیت کج را پیدا کرده باشند، باید از طریق شکستگی های کنترل شده، تحت درمان قرار گرفته و در موقعیت صاف قرار داده شوند.

این کار از طریق ایجاد برش هایی در استخوان که تحت عنوان استئوتومی نامیده می شود، انجام پذیرفته و به این ترتیب، استخوان های کج بینی در یک موقعیت صاف قرار گرفته و در نتیجه، شکل ظاهری بینی نیز صاف می شود. ایمپلنت ها و گرافت های کوچک نیز برای خلق بینی صاف تر و متقارن تر مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، یک گرافت اسپریدر که یک گرافت غضروفی است، برای خلق یک شکل ظاهری صاف تر و هموارتر در بینی مورد استفاده واقع می شود.

ریکاوری بعد از جراحی بینی کج

بعد از عمل بینی کج ، بیماران اندکی درد و تورم را تجربه خواهند کرد. درد با داروهای مسکن تجویز شده توسط بهترین جراح بینی تهران ، کنترل می شود.  همچنین استفاده از کمپرس سرد نیز به کنترل و کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی کج ، کمک می کند. در حین سپری شدن دوره ریکاوری بعد از جراحی ، تورم و کبودی نیز فروکش کرده و درد کاهش می یابد. ریکاوری کامل بعد از رینوپلاستی بینی کج، تقریباً به چند هفته زمان نیاز دارد. بیمار باید حداقل یک هفته از محل کار خود مرخصی گرفته و از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین، اجتناب کند. آشکار شدن نتیجه نهایی درمان، اغلب به یک سال زمان نیاز دارد. البته بسیاری از بیماران تغییرات قابل ملاحظه ای را در طول چند هفته اول بعد از جراحی بینی کج ، یعنی بعد از فروکش کردن کبودی و بخش عمده ای از تورم، مشاهده خواهند کرد.

داوطلبین جراحی بینی کج

این عمل بینی می تواند شکل ظاهری بینی کج را از طریق قرار دادن استخوان ها و غضروف بینی در موقعیت مناسب، اصلاح کند. هر فردی که از شکل یا موقعیت بینی خود ناراضی بوده و نیز انحراف بینی، مشکلات تنفسی را برای او بوجود آورده است، داوطلب بالقوه جراحی بینی کج محسوب می شود.

روند جراحی بینی کج چگونه است؟

عمل بینی کج بعنوان یک پروسیجر سرپایی و معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از تاثیر گذاری بیهوشی بر روی بیمار، پزشک ، برش های کوچکی را جهت دستیابی به استخوان و غضروف های داخلی بینی، ایجاد می کند. جراح، بنا به تشخیص خود و متناسب با سطح گستردگی فرایند جراحی، از یکی از دو رویکرد جراحی بسته یا باز استفاده می کند.در جراحی با رویکرد بسته، هیچ گونه برشی در خارج از بینی ایجاد نشده و تمامی برش ها در داخل بینی، ایجاد می شوند.

البته، در صورتی که دامنه تغییرات و اصلاحات لازم در بینی، گسترده باشد، بهترین جرح بینی تهران این فرایند را با رویکرد باز اجرا کرده و در کنار برش های ایجاد شده در داخل بینی، با ایجاد یک برش ظریف و کوچک به صورت عرضی بر روی ستونچه بین دو سوراخ بینی، پوست بینی را کنار زده و دامنه دید خود را در چارچوب داخلی بینی، افزایش می دهد. پس از تکمیل فرایند، پوست بینی مجدداً بر روی چارچوب تازه شکل داده شده بینی برگرانده می شود و برش زیر ستونچه بینی با بخیه های ظریف بسته می شوند. قرار داشتن برش خارجی در یک موقعیت استراتژیک باعث می شود که بعد از سپری شدن دوره بهبود هیچگونه اثری از جای زخم بر جای نماند.

جراحی بینی کج

انواع تکنیک ها برای جراحی بینی کج

دستاوردهای مختلفی برای رینوپلاستی بینی کج وجود دارد. نوع جراحی انتخاب شده تا حد زیادی به علت کجی بینی و تاثیرات بر جای مانده از آن، وابسته است. برخی پروسیجرهای رایج برای جراحی بینی کج عبارتند از:

  • سپتوپلاستی

سپتوپلاستی یک دستاورد رایج در زمانی است که کج بودن بینی به علت انحراف سپتوم اتفاق افتاده است.این پروسیجر، بینی را صاف کرده و انسداد در یک یا هر دو مجرای بینی را رفع می نماید. در طول این فرایند، خود سپتوم کج نیز صاف می شود. سپتوم، فضایی است که سوراخ های بینی شما را به دو قسمت تقسیم می کند. بنابراین، وقتی سپتوم کج باشد، می تواند به طور جدی، مسیر تنفس را مسدود نماید. جراح پلاستیک شما، سپتوپلاستی را با هدف صاف کردن استخوان و غضروف انجام داده و در نهایت، علاوه بر اصلاح شکل ظاهری بینی، مجاری عبور هوا در این اندام نیز، باز می شوند.

  • رینوپلاستی زیبایی

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی، یکی دیگر از فرایندهایی است که قادر است شکل بینی شما را درمان کند. این جراحی که عمدتاً بر روی جنبه زیبایی متمرکز است، برای درمان کجی بینی، گزینه کارسازی محسوب می شود. رینوپلاستی زیبایی می تواند شامل تغییر دادن غضروف و استخوان بینی و نیز اضافه کردن به بافت، باشد. یک جراح خوب با حس زیبایی شناسی و درک تقارن، می تواند با استفاده از این روند، بینی کج شما را درمان نماید. این جراحی، اغلب برای اهدافی از قبیل باریک یا کوچک کردن بینی و نیز تنظیم زاویه و شکل دهی موقعیت و تغییر دادن اندازه سوراخ های بینی، انجام می شود.

 

چرا بعد از عمل بینی کج می شود؟

عمل بینی یکی از متداول ‌ترین عمل‌ های جراحی زیبایی است که انجام می ‌شود، اما باید توجه داشت که پس از انجام هر نوع جراحی، امکان داشتن عوارض یا مشکلاتی وجود دارد، که این موضوع برای جراحی بینی کج نیز صدق می‌ کند. این مشکلات ممکن است شامل ابتلا به عفونت، تورم، خونریزی، تغییرات در حساسیت نسبت به نور و یا رنگ پوست، و حتی تغییرات در شکل و اندازه بینی باشد.

به طور خاص در مورد بینی، اگر جراحی به درستی انجام نشود یا تکنیک‌ های مناسبی برای ترمیم بافت‌ ها و استحکام ساختار بینی استفاده نشود، ممکن است پس از پروسه، بینی کج شود یا شکل آن به نحوی غیرطبیعی تغییر کند. عوامل دیگری مانند تورم بعد از جراحی نیز می ‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکلات شوند.

در هر صورت، برای اطمینان از اینکه عمل به درستی انجام شود و برای جلوگیری از احتمال وقوع مشکلات پس از جراحی، مهم است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و به تمامی توصیه‌ های پس از جراحی او، عمل کنید.

 

جراحی-بینی-کج

 

ماساژ بینی کج بعد از عمل

ماساژ بینی پس از عمل ممکن است به عنوان یکی از روش‌ های کمک به بهبود و آرامش پس از جراحی مورد استفاده قرار گیرد. این ماساژ معمولاً توسط پزشک یا متخصص تنظیم شده و به عنوان بخشی از برنامه‌ درمانی پس از جراحی تعیین می‌ شود.

مزایای ماساژ بینی می‌ تواند شامل کمک به کاهش تورم، افزایش جریان خون در منطقه عمل شده، کمک به کاهش حساسیت و درد، و حتی کمک به شکل‌ دهی بهتر بینی در فرآیند بهبود بافت باشد.

گاهی اوقات تورم یک طرفه باعث می شود تصور کنید که بینی بعد از عمل کج شده است. در چنین شرایطی می توانید با ماساژ دادن این تورم را از بین برده و به نتیجه بهتری دست پیدا کنید. توجه داشته باشید به این دلیل است که توصیه می شود تا یک سال بعد از جراحی بینی کج و برطرف شدن کامل ورم صبر کنید و بعد اقدام به ترمیم بینی خود نمایید.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 7 =