دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / جراحی بینی سه بعدی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

جراحی بینی سه بعدی

امروزه بسیاری از جراحان بینی ضمن مشاوره قبل از عمل ، با طراحی کامپیوتری و ویرایش عکس های قبل از عمل، نتیجه جراحی بینی را شبیه سازی می نمایند.در سالهای اخیر تولید نرم افزارهای مختلف كامپیوتری زندگی را دچار تحول چشمگیری كرده است . خوشبختانه علم پزشكی نیز در زمینه های مختلف از این پیشرفت بهره فراوانی برده است . طراحی كامپیوتری بینی كه قبل از عمل صورت می  گیرد نمونه گویایی از این امر است . این طراحی برای بیماران این فرصت را فراهم می كند تا تصویری واقع بینانه از بینی خود بعد از عمل داشته باشند و از طرف دیگر این امكان را در اختیار پزشك قرار می دهد تا با خواسته های بیمار آشنایی بیشتری پیدا کرده و در مورد امكان رسیدن ویا نرسیدن به آن خواسته ها با وی گفتگو نماید . در واقع در جراحی بینی سه بعدی از روش های متنوعی برای جراحی استفاده می شود . افراد با هدف های متفاوت برای زیبایی بینی خود اقدام می کنند. قبل از جراحی بینی باید بر روی آناتومی صورت و بینی بررسی شود تا بینی با صورت تناسب داشته و نتیجه جراحی رضایت بخش باشد.در این مقاله دکتر ماریا مرادی توضیحاتی در این مورد ارائه میدهند.

جراحی بینی سه بعدی

تاثیر جراحی بینی سه بعدی

جراحی زیبایی بینی با تصویر سازی سه بعدی این تاثیر را به همراه دارد که می توان نسبت به نتیجه بعد از جراحی ، اطمینان بیشتری داشت. در واقع این فرایند از نظر روحی نیز تاثیرات مثبتی را به همراه دارد ، چون به این ترتیب از سطح اضطراب و دغدغه بیمار از نتیجه بعد از جراحی کاسته می شود. یکی دیگر از تاثیرات مثبت جراحی بینی سه بعدی این است که پزشک در حین طراحی ، سایر ویژگی های صورت را نیز لحاظ می کند. گاهی بعضی بخش های دیگر صورت نیز برای دستیابی به یک نتیجه فوق العاده نیاز به قرار گرفتن تحت درمان دارند. یکی از این بخش ها ، چانه است. اگر پزشک در طول طراحی سه بعدی ، تشخیص دهد که چانه نیز معایبی داشته و باید این عیوب برای خلق نتیجه ای بهتر ، تحت درمان قرار گیرد ، به بیمار خود جراحی چانه را نیز پیشنهاد می کند.

مزیت جراحی بینی سه بعدی برای جراح

جراحی بینی با استفاده از تکنولوژی طراحی سه بعدی این مزیت را برای جراح به همراه دارد که می تواند ارزیابی های دقیق در خصوص تغییرات در نواحی مختلف بینی از قبیل تغییرات لازم در نوک بینی ، میزان بالا رفتگی آن ، میزان قوس روی پل یا بریج بینی ، میزان باریک سازی بینی و مهم تر از همه تناسب آن با سایر بخش های صورت را انجام داده و یک طرح درمان کامل تری را ترسیم کند.

مزیت طراحی سه بعدی برای بیمار

جراحی پلاستیک بینی با طراحی سه بعدی این مزیت را برای بیمار به همراه دارد که بیمار می تواند با استفاده از این طرح مهندسی، شکل تقریبی بینی خود را قبل از عمل مشاهده کرده و آن را با انتظارات خود از نتیجه جراحی، مقایسه کند. گاهی انتظارات بیمار به گونه ای است که تکنیک های جراحی قادر به اعمال آنها در حین عمل نمی باشد. در چنین شرایطی جراح می تواند با تشریح موضوع، بیمار را متوجه این امر کند که توقعات او منطقی نبوده و خارج از یک چارچوب واقع بینانه است.

همچنین بیمار باید به این نکته نیز توجه داشته باشد که بینی بعد از عمل متورم می شود و همین تورم باعث می شود که شکل به تصویر کشیده در طرح سه بعدی اندکی با نتیجه به دست آمده روی بافت طبیعی بینی متفاوت باشد. بهترین زمان قضاوت درباره تشابه نتیجه واقعی با تصویر طراحی شده، زمان دادن به بینی برای سپری کردن دوره بهبود و فروکش کردن ورم است.

هزینه جراحی سه بعدی بینی یا عمل بینی با قالب کنترلی

هزینه این بخش از فرایند ، جزئی بوده و معمولاً تغییر قابل ملاحظه ای را در هزینه نهایی درمان ، ایجاد نمی کند. عواملی از قبیل تکنولوژی مورد استفاده ، دامنه تغییرات مورد نیاز ، مرکز اجرای فرایند و برخی فاکتورهای دیگر ، می تواند به عنوان عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه نهایی جراحی سه بعدی بینی ، مورد اشاره قرار گیرد.

آیا بعد از تکمیل فرایند جراحی ، بینی  بیمار دقیقاً شبیه نمونه طراحی شده در سیستم سه بعدی خواهد بود؟

در اغب موارد ، بینی بیمار بعد از تکمیل پروسیجر جراحی ، شبیه نمونه ای است که قبل از فرایند جراحی با استفاده از تکنولوژی طراحی سه بعدی ، ترسیم شده بود. البته ، در برخی موارد ، تفاوت های جزئی نیز مشاهده می شود. در واقع هدف از اجرای این تکنولوژی ، ارائه یک نمونه پیش فرض از نتیجه جراحی می باشد و انجام آن به این معنی نیست که بینی شما دقیقاً شبیه نسخه طراحی شده خواهد بود.

فرایند جراحی سه بعدی بینی چگونه است؟

در این فرایند نخست از چهره فرد با یک دستگاه اسکنر قوی ، تصویر سه بعدی گرفته می شود. سپس پزشک با استفاده از اپلیکیشن های فانکشنال ، تغییرات مورد نظر را در بینی ایجاد می نماید. تصویر خلق شده بر روی صفحه نمایشگر قابل رویت می باشد. به این ترتیب می توان قبل از جراحی ، شکل پیش فرض بینی را مشاهده کرده و در صورت نیاز ، برای خلق نتیجه ای جذاب تر ، فرایند عمل جراحی را با پروسیجرهای زیبایی دیگر در صورت ترکیب نمود. نكته آخر اینكه حتی با وجود فراهم بودن شرایط فوق باز هم نمی توان گفت كه بینی بعد از عمل عینا مشابه طراحی خواهد بود ولی با اطمینان می توان گفت كه شباهت آنها بسیار زیاد خواهد بود.

طراحی سه بعدی چه قابلیت هایی دارد؟

این تکنولوژی پیشرفته، نوعی شبیه سازی از نتیجه جراحی است که با مجسم نمودن چهره، تغییراتی که قرار است در حین جراحی روی بینی ایجاد شود را به تصویر می کشد. این تکنولوژی تنها به عمل بینی محدود نبوده و در سایر جراحی های زیبایی نیز خدمات رسانی می کند. از عمده مزایای آن این است که جراح و بیمار می توانند قبل از اینکه روی بافت طبیعی بینی تغییری ایجاد شود، پیش فرضی از تغییرات روی این اندام را مشاهده کنند تا تغییرات لازم به شکلی واضح تر و قابل درک تر توضیح داده شود.

همچنین بیمار با مشاهده نتیجه پیش فرض جراحی، آرامش بیشتری به دست می اورد چراکه می بیند که بینی او بعد از عمل تقریباً به چه شکلی در خواهد امد و چهره او چگونه تغییر خواهد کرد. همچنین گاهی پزشک تشخیص می دهد که مثلاً علاوه بر عمل بینی، جراحی های زیبایی دیگری از قبیل جراحی چانه برای دستیابی به نتیجه ای بهتر و چهره ای متقارن تر مورد نیاز است. تشریح این موضوع برای بیمار بر روی تصویری که این قابلیت را دارد که تغییرات را به شکلی طبیعی تر نشان دهد بسیار کارساز تر می باشد.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =