دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / جراحی انحراف بینی
مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

جراحی انحراف بینی

آیا به انحراف بینی دچار هستید ؟ شاید منحرف بودن سپتوم بینی باعث دشوار شدن تنفس شما شده است. پس در این شرایط می بایست به دنبال راه حل باشید. با توجه به نوع بافت تیغه میانی ، می توان گفت مداخلات غیر تهاجمی پزشکی نمی تواند به طور دائم مشکلات ناشی از انحراف آن را از بین ببرد ، به ویژه اگر انحراف سپتوم شدید باشد. پس بهتر است برای جراحی اقدام کنید. جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی با هدف اصلاح کج شدگی یا تغییر فرم تیغه میانی بینی جراحی بینی انجام می شود . انحراف بینی بنا بر دلایل متفاوتی به وقوع می پیوندد . تیغه میانی یا سپتوم مابین دو سوراخ بینی قرار دارد . در حالت عادی و شرایط معمول ، تیغه مذکور دقیقا در خط وسطی صورت جای دارد . چنانچه انحرافی در این تیغه پدید آید ، بیمار درگیر مسائل و عوارض متفاوت و گوناگونی می شود . عوارض شایع انحراف بینی عبارتند از : دفرمیته بینی ، نارسایی در عملکرد صحیح ، کم یا از دست رفتن حس بویایی ، تنفس ناقص ، عفونت سینوسی ، خر و پف در هنگام خواب ، تنفس صدادار و آزاردهنده و سردرد های پی در پی. پیش از آغاز مطالعه مطالب می توانید ویدیو زیر را که نشان دهنده نتیجه جراحی اتحراف بینی در تهران توسط دکتر ماریا مرادی است را مشاهده کنید.

جراحی انحراف بینی در چه زمانی به انجام می رسد؟

کج بودن تیغه بینی یکی از شایع ترین ایرادهای دماغ به حساب می آید؛ زمانی که انحراف آن شدید باشد ، منجر به انسداد یک سمت از بینی شده ، جریان هوا به راحتی عبور نمی کند و منجر به دشوار شدن عمل تنفس می شود. در این شرایط است که بیمار تحت جراحی انحراف بینی قرار می گیرد تا مشکل بوجود آمده را برطرف سازد.

درمان های خانگی می توانند جایگزین جراحی انحراف بینی شوند ؟

ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که پروسه های غیر جراحی را برای درمان مشکلات را ارجح تر بدانید. به طور کلی همه ما در وهله اول سعی میکنیم با راهکارهای خانگی به درمان و رفع مشکل بپردازیم. اما همیشه این تصمیم نمی تواند درست باشد.

در این بخش که مبحث اصلی ما انحراف تیغه میانی است ، باز هم صحبت هایی مبنی بر استفاده از درمان های خانگی به جای جراحی انحراف بینی به گوش میرسد. خوب است شما را از این امر آگاه کنیم که درمان های خانگی انحراف بینی ، در اصل به کنترل علائم ناشی از آن می پردازند و هیچگونه دخل و تصرفی در صاف شدن تیغه بینی نخواهند داشت. گاهی تیز انحراف تیغه به قدری شدید است که حتی راهکارهای خانگی قادر به کنترل علائم آن هم نیستند.

پس با تکیه بر گفته های فوق نمی توان این تکنیک ها را جایگزین عمل انحراف بینی کرد. اگر میخواهید به طور دائمی این نفص را برطرف کنید ، باید تحت سپتوپلاستی قرار بگیرید.

چگونه برای جراحی انحراف بینی آماده شویم ؟

به منظور آماده شدن برای عمل انحراف بینی ، بهتربن جراح بینی تهران نوبت ویزیت را تعیین نموده و از شما می خواهد در همان روز در مطب حاضر شوید. طی این جلسه پزشک در خصوص مزایای سپتوپلاستی و خطرات احتمالی توضیحات کاملی ارائه می دهد. همچنین مراحل زیر نیز به انجام می رسند :

  • بررسی کردن سوابق بیماری از سوی پزشک : جراح بینی باید از بیماری هایی که در گذشته مبتلا بوده اید یا در حال حاضر هستید ، پیش از عمل جراحی انحراف بینی، اطلاع پیدا کند.
  • انجام معاینه فیزیکی : برای شناسایی دقیق ایرادات و تشخیص میزان منحرف بودن سپتوم ، پزشک فیزیک بینی را معاینه می کند
  • گفتگو در مورد انتظارات بیمار : هر شخص باید نسبت به نتایج عمل دید واقع گرایانه داشته باشند. در همین راستا جراح از فرد می خواهد خواسته هایش را بیان دارد تا در صورت لازم او را در جهت درست راهنمایی کند.

درمان انحراف بینی با جراحی

اولین و بهترین راهکار درمانی برای اصلاح این انحراف ، جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی است که در طی آن بافت های اضافه غضروف و استخوان برداشته شده و در صورت نیاز به بخش های فاقد بافت غضروفی کافی ، گرافت اضافه می شود  حتی می توان با دستکاری و تغییر وضعیت بخش های غضروفی ، انحراف را برطرف نمود . به هر حال اتخاذ  تصمیم مناسب به عهده جراح بینی بوده و روش درمانی وابسته به صلاحدید ایشان و وضعیت بیمار است . برای انجام چنین جراحی پیچیده ای لازم است از بی هوشی عمومی استفاده شود پس از آن برش های کارآمد و به خصوصی بر روی نواحی خاصی از بینی اعمال شده تا جراح بتواند به راحتی به غضروف ها و ساختار زیرین دسترسی داشته باشد . در این خصوص گاه جراح بینی از تکه ای L شکل بر روی تیغه بهر می گیرد تا ساختار آن فیکس شود . در آخر ، پس از انجام تغییرات و درمان انحراف ، با کمک تیوب و وسایل مخصوص جراحی تیغه میانی یا سپتوم در جای خود محکم قرار گرفته و با بخیه ثابت خواهد شد .

جراحی انحراف بینی - دکتر ماریا مرادی

بعد از جراحی سپتوپلاستی :

  •  بروز تورم ، التهاب و تیرگی و کبودی پوست پس از جراحی انحراف بینی طبیعی است .
  •  بعد از سپری شدن چند روز از زمان جراحی ، تامپون ها ، آتل و بخیه ها به ترتیب خارج می شوند .
  •  توصیه می شود به منظور جلوگیری از بروز عفونت داروهای مخصوصی که پزشک تجویز نموده است را در زمان مقرر روزانه مصرف نمایید .
  •  رعایت نکات مراقبتی و اقدامات پس از جراحی بینی در این میان لازم بوده تا بهترین نتایج از جراحی حاصل شود .

چرا بینی من انحراف دارد؟

تعداد کمی از افراد (فقط حدود 20 درصد) از بینی کامل و بدون انحراف برخوردارند. بقیه افراد با درجه ای از کجی و اعواج در بینی خود روبرو هستند. البته بر حسب درجه و شدت ، انحراف بینی در برخی نامحسوس و در برخی دیگر قابل رویت می باشد. در اینجا تعدادی از المان هایی که باعث کجی بینی می شوند را مورد اشاره قرار می دهیم.

  • صدمات
  • نقایص مادرزادی
  • عفونت های شدید یا مزمن
  • جراحی بینی که به دلیل انجام ناصحیح ، آسیب هایی را به بینی وارد آورده و باعث انحراف آن شده است
  • تومورها

در بیشتر شرایط ، انحراف بینی فقط به ظاهر این اندام مربوط می شود و فرد از آنچه در ظاهر بینی خود در آینه می بینند بسیار ناخشنود و ناراضی است. به همین دلیل فرد با تصمیم گیری برای انجام جراحی انحراف بینی در صدد تغییر شکل بینی خود و رفع انحراف موجود در آن بر می آید.  اگرچه این روش زیبایی بسیار محبوب است ، اما به طور کلی امری الزامی محسوب نمی شود.

چگونه می توان تشخیص داد که انحراف بینی یک مشکل پزشکی بوده و به درمان نیاز دارد؟

هر چند بینی به دلیل استقرار آن در مرکز صورت و نقشی که در چهره شما ایفا می کند ، اندامی است که در نگاه اول ، بسیار مورد توجه قرار می گیرد ، اما وظیفه واقعی و اصلی آن را فراموش نکنید. این اندام وظیفه کمک به تنفس را بر عهده دارد. وقتی دچار سرماخوردگی می شوید ، گرفتگی بینی شما را کلافه می کند. حال ، تصور کنید که مجاری بینی برای همیشه مسدود شوند. چه حسی خواهید داشت. وقتی بینی شما دچار مشکلات ساختاری شده و تنفس عادی را برای شما سخت می کند ، این یک مشکل پزشکی محسوب می گردد. دچار شدن به انسداد بینی شدید ، در خواب ، ورزش و در هنگام صحبت کردن ، دشواری هایی را برای شما بوجود می آورد. همچنین گاهی علت اصلی خروپف شدید و آپنه خواب ، همین انسداد بینی می باشد. دکتر ماریا مرادی قادر است با انجام جراحی انحراف بینی به کاهش این علائم در شما کمک کند.

انحراف تیغه بینی

شایع ترین دلیل کج شدن بینی و انسداد متعاقب آن در این اندام ، انحراف تیغه بینی می باشد. سپتوم قطعه ای غضروفی است که حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می کند. اگر تیغه بینی کج یا نامتقارن باشد ، تیغه انحرافی نامیده می شود و پزشک با ایجاد برخی تنظیمات از طریق روشی به نام سپتوپلاستی به درمان آن می پردازد. او یک برش کوچک در داخل سوراخ بینی ایجاد می کند ، بنابراین هیچ گونه زخم قابل مشاهده ای بر جای نخواهد ماند و به طور کلی بهبود در طول یک هفته ، قابل انتظار خواهد بود. اگر به همراه رفع نقص عملکرد بینی به دنبال اصلاح ظاهر و شکل بینی تان هستید ، عمل ترکیبی سپتورینوپلاستی بر روی بینی تان انجام می شود. در این روند پس از جراحی بینی ، بر روی آن آتل بسته می شود تا به بینی در حفظ ساختار تازه شکل داده شده در طول دوره بهبود کمک کند. همچنین در صورت انجام عمل جراحی سپتورینوپلاستی ، دوره بهبودی اندکی طولانی تر خواهد بود.

انحراف بینی و داشتن قوز بر روی پل بینی

آیا می توان یکی از این دو را بدون اصلاح دیگری ترمیم نمود و چرا بهتر است هر دو مشکل به طور همزمان اصلاح شود؟ بیماران اغلب از پزشک خود می پرسند آیا درمان جراحی انحراف بینی همزمان با برداشتن قوز از روی پل بینی قابل اجرا می باشد ؟ پاسخ کوتاه و ساده این است : بله ، درمان انحراف بینی همزمان با برداشتن قوز یا برامدگی موجود بر روی پل بینی با انجام جراحی بینی کامل ، قابل انجام است.

در واقع ، به اعتقاد جراحان بینی هر زمان که قوز بینی برداشته می شود، رفع انحراف تیغه بینی نیز ضروری می باشد. برجستگی روی پل بینی از استخوان و غضروف ساخته شده است. قسمت بالای برجستگی سخت و محکم بوده و به دلیل برجسته شدن استخوان های بینی ، یا در اثر شکستگی قدیمی یا صرفاً به دلیل شکل طبیعی بینی ، ایجاد می شود. اگر بینی دارای انحراف بوده یا خارج از مرکز باشد ، علت آن انحراف تیغه بینی است. بینی همچنین می تواند به دلیل شکستگی استخوان ، شکستگی غضروف تیغه بینی ، انحراف تیغه بینی به طور مادرزادی یا ترکیبی از همه این موارد ، از مرکز خارج شود.

سوال دیگری که بیماران از بهترین جراح بینی تهران می پرسند این است که آیا انجام همزمان سپتوپلاستی با جراحی برای برداشتن قوز بینی باعث دشوارتر شدن جراحی می شود؟ پاسخ منفی است. هنگامی که قوز بینی با انجام جراحی بینی برداشته می شود ، برش هایی برای دسترسی به اناتومی داخل این اندام ایجاد می گردد. این ها همان برش هایی هستند که برای انجام سپتوپلاستی نیز استفاده می شوند. بنابراین درمان هر دو مشکل انحراف بینی و برداشتن قوز بینی ، در واقع طی یک روند مشابه انجام می پذیرد. تورم داخل بینی پس از برداشتن برجستگی و درمان انحراف بینی ، تقریباً مشابه است ، بنابراین روند بهبود نیز نسبتاً در هر دو یکسان می باشد.

در حقیقت ، هنگام برداشتن قوز و انجام جراحی رینوپلاستی، بینی اغلب کوچکتر می شود . این امر باعث کاهش قطر داخلی حفره بینی شده و راه مجاری عبور هوا در بینی را نسبتاً باریک تر می کند. بنابراین ، ضروری است که هر گونه انسداد بینی هم زمان با عمل رینوپلاستی اصلاح شود تا هوا به خوبی در این اندام  به جریان در آید.

جراحی بینی عملکردی یا فانکشنال در واقع در هم آمیخته با جراحی زیبایی بینی می باشد . به این ترتیب که جراح ، در زمان اجرای روند ، تلاش می کند تا به بهترین شکل ممکن عملکرد و ظاهر بینی را خلق نماید. اگر بیمار از سینوزیت مزمن و انسداد بینی رنج می برد و از طرفی نیز می خواهند بینی او زیبا تر به نظر برسد ، انجام عمل جراحی سینوس آندوسکوپی عملکردی ، سپتوپلاستی و عمل زیبایی بینی به طور همزمان قابل اجرا می باشد. عمل جراحی بینی ، اصلاح انحراف تیغه بینی و درمان سینوزیت مزمن ، به همراه برداشتن برجستگی روی پل بینی ، با روند جراحی بینی انجام می پذیرد. در طول روند بهبود در همه این روندها آتل یا اسپلینت  به مدت شش روز بر روی بینی قرار داده می شود. کبودی نیز​​در اطراف چشم ها و گونه ها بعنوان عارضه جانبی بعد از عمل ، قابل انتظار است.

بخیه های مورد استفاده بعد از جراحی انحراف بینی عموماً جذبی هستند. بیماران اغلب از درد قابل توجهی بعد از عمل گلایه نمی کنند بنابراین می توان عمل بینی را یک جراحی بدون درد تلقی نمود. شایع ترین گلایه ها در دوره بعد از جراحی ، شامل گرفتگی بینی ، می باشد . بافت بینی بعد از جراحی متورم می شود و همین اتفاق در داخل بینی نیز رخ می دهد. همچنین خون اغشته به  مخاط  خشک شده در بینی ایجاد می شود که شش روز بعد از جراحی با برداشتن آتل به آرامی رفع می گردد.

هنگامی که بیمار نتیجه عمل جراحی بینی خود را مشاهده می کند ، از دیدن یک بینی زیبا که فاقد هر گونه انحراف بوده و طبیعی به نظر می رسد ، خشنود می شود. قبل از عمل پزشک با انجام یک گفتگوی شفاف برای ارزیابی اهداف زیبایی و عملکردی ، یک طرح عمل خوب ، متفکرانه و دقیق را خلق می نماید

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
انواع مدل بینی

انواع مدل بینی

تنوع شکل های بینی در میان افراد مختلف، یک موضوع گسترده و جذاب می باشد. بنابراین، وقتی فردی برای قرار گرفتن تحت جراحی بینی یا رینوپلاستی تصمیم گیری می کند،...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =