دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / گرفتگی بینی بعد از جراحی
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

گرفتگی بینی بعد از جراحی

گرفتگی بینی بعد از جراحی یکی از مشکلات شایع بین بیماران پس از عمل زیبایی بینی می باشد . اکثر افراد متقاضی جراحی بینی ، از مشکلات تنفسی بعد از جراحی کاملا آگاهی ندارند ، در نتیجه با بروز کوچکترین احساس گرفتگی در بینی نگران می شوند که شاید این موضوع دائمی باشد . جراح بینی با بیمار قبل از انجام رینوپلاستی به طور کامل مشاوره می کند و بیمار را از تکنیک مورد استفاده در عمل و عوارض آن به طور کامل آگاه می کند. با انجام این جلسات مشاوره بیمار می تواند از نتیجه جراحی خود رضایت بیشتری داشته باشد . در این مقاله با  دکتر ماریا مرادی ، بهترین جراحی بینی تهران همراه باشید تا نکات جالبی در مورد مشکل گرفتگی بینی پس از جراحی را توضیح دهند.

گرفتگی بینی بعد از جراحی

شاید شماری از متقاضیان نگران مسدود شد راه تنفسی شان بعد از عمل باشند ؛ اما این را بدانید که وقوع چنین امر غیر معمول و غیر طبیعی نیست. اما لازم به ذکر است که در این راستا دکتر خوب عمل بینی در تهران راهکارهای لازم در جهت رفع این موارد را به شما ارائه می دهد تا بتوانید دوره ریکاوری راحت تری را پشت سر بگذارید.

مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی کاملا طبیعی است اما با گذشت زمان رو به بهبودی می رود. صبر و حوصله بعد از جراحی یک اصل مهم در جراحی بینی می باشد . نتیجه موفقیت آمیز جراحی با گذشت زمان نمایان می شود . وجود لخته های خون و همچنین ترشحات در راه هوایی بینی می تواند زمینه ساز این مشکلات شود . البته تورم بافت داخلی بینی در این زمینه بی تاثیر نمی باشد که در طی 2 الی 3 ماه به طور کامل برطرف می شوند .

برای به حداقل رساندن این موارد که موجب گرفتگی بینی بعد ازجراحی می شوند باید دماغ خود را از لخته ها و ترشحات پاک کرد . اسپری بینی حاوی سالین ( آب نمک ) و  شستشو با سرم نمکی به وسیله سرنگ برای باز نگهداشتن راه تنفس استفاده می شود.با گذشت زمان تورم بافت های داخلی بینی هم کاهش می یابد و تنفس فرد از راه بینی بهبود می یابد . در مواردی که یک رینوپلاستی عملکردی برای بیمار انجام شده باشد که در آن سپتوم یا همان تیغه میانی بینی در حین عمل صاف گردیده باشد معمولا چهار تا شش هفته طول می کشد تا تنفس از راه بینی بهبود پیدا کند.

گرفتگی بینی بعد از عمل چقدر طول میکشد؟

همانطور که می دانید علت گرفتگی بینی بعد از جراحی ، تورم بافت بینی و مخاط جمع شده در حفره آن است. هر چه زمان بیشتر از دوره نقاهت می گذرد ، ورم بینی کاهش یافته و فرد می تواند مخاط را نیز از حفره تخلیه کند. البته رسیدن به این مرحله ممکن است 1 الی 3 هفته به طول بی انجامد. منتها نگران نباشید ؛ چرا که این امر به طور تدریجی بهبود پیدا می کند و قطعا شدت گرفتگی بینی ، 3 روز پس از عمل در قیاس با روز اول نقاهت ، کمتر خواهد بود. برای کاهش مدت زمان گرفتگی بینی بعد از عمل ، از سوی بهترین جراح بینی تهران توصیه هایی را دریافت خواهید کرد که در ادامه به مهم ترین آن ها پرداخته ایم.

توصیه های لازم برای بهبود گرفتگی بینی بعد از جراحی

  • هنگام خواب زیر سر خود را بلند کنید.
  • تا جای ممکن سر خود را خم نکنید و از بلند کردن اجسام سنگین خوددراری کنید .
  • با محلول های نمکی بینی خود را شستشو دهید .
  • خوردن نمک را به حداقل برسانید.
  • مراقبت های پس از عمل را به دقت رعایت کنید و اگر داروهایی برای کاهش تورم تجویز شده است آنها را مصرف کنید.
  • نوشیدن الکل و مصرف دخانیات را بعد از جراحی بینی قطع کنید .
  • اگر حساسیت و یا آلرژی دارید از تمامی عامل هایی که حساسیت شما را تحریک می کند دوری کنید.

شستشوی بینی برای رفع گرفتگی بینی بعد از جراحی

همانطور که قبلاً ذکر شد ، بعد از تکمیل فرایند جراحی ، بمنظور کمک به رفع گرفتگی بینی بعد از عمل و نیز پیشگیری از بروز عفونت و حفظ سلامت ناحیه درمان شده ، اقداماتی لازم الاجرا می باشد که یکی از آنها شستشوی بینی است. در اینجا توضیحات کامل در خصوص نحوه صحیح شستشوی بینی ارائه می شود.

  • 7 الی 10 روز بعد از جراحی زیبایی بینی زمانی که گچ بینی شما برداشته می شود ، می توانید شستشوی بینی را آغاز کنید. شستشوی داخل بینی را 2 الی 3 بار در روز انجام دهید.
  • از محلول سالین 0.9 درصد استفاده کنید.
  • نخست یک سرنگ بدون سوزن را پر از محلول سالین کنید.
  • سر خود را بر روی سینک پایین بیاورید و نوک سرنگ را به سوراخ بینی نزدیک کنید.
  • به آرامی سرنگ را فشار دهید تا محلول داخل آن در سوراخ بینی شما وارد شود.
  • به هیچ عنوان فین نکنید.
  • این کار را در سوراخ دیگر بینی نیز انجام دهید.

آیا می توان سرم شستشوی بینی را در منزل تهیه نمود؟

شما می توانید به جای خریداری نمودن سرم از داروخانه برای رفع گرفتگی بینی بعد ازجراحی ، آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده خنک شد به طور کامل حل کنید. سپس دستورالعملی را که در بالا جهت شستشوی بینی ارائه شد ، اجرا نمایید. بعد از اجرای فرایند شستشو به خوبی حس می کنید که می توانید راحت تر نفس بکشید و راه بینی شما باز شده است.

گرفتگی-بینی-بعد-ازجراحی-بینی

خنک نگه داشتن بدن برای کمک به کاهش گرفتگی بینی بعد از جراحی

دوش آب داغ ، یک کاسه سوپ داغ ، سونا همگی احساس خوبی به شما می دهند ، ولی برای تورم بینی اصلاً خوب نیستند. حرارت و گرما باعث می شود که بافت ها در بینی متورم شوند. این تورم باعث ایجاد حس گرفتگی بینی می شود. بهترین راهکار این است که رژیم خنک را دنبال کنید و در زمان دوش گرفتن ، با آب ولرم دوش بگیرید. همچنین از محیط های گرم مانند سونا ، دوری کنید. این اقدامات در طول هفته اول بعد از جراحی باید رعایت شود.

اجتناب از فعالیت های فیزیکی سنگین برای کمک به کاهش گرفتگی بینی بعد از جراحی

انجام فعالیت های فیزیکی سنگین از جمله فعالیت های ورزشی ، باعث بالا رفتن دمای بدن و در نتیجه افزایش سطح تورم می شود. همانطور که قبلاً ذکر شد ، تورم باعث ایجاد حس گرفتگی در بینی می شود. به این منظور تا زمان صلاحدید بهترین جراح بینی تهران از انجام فعالیت های فیزیکی که باعث بالا رفتن دمای بدن و تشدید تورم در بینی شما شود ، خودداری کنید.

فین کردن برای رفع گرفتگی بینی بعد از جراحی

اگر اخیراْ جراحی بینی انجام داده اید احساس گرفتگی بینی و آبریزش کاملاْ طبیعی است و در بخش های قبلی توصیه هایی در خصوص کمک به کاهش احساس گرفتگی بینی در اختیارتان قرار داده شد. بخشی از این گرفتگی در اثر ورم مخاط بینی اتفاق می افتد و به تدریج با کاهش یافتن ورم بهبود خواهد یافت. اما گاهی در طول این مدت برای خلاصی از گرفتگی بینی به سراغ فین کردن می روید. فین کردن در طول چند هفته اول بعد از عمل به دلیل حساس بودن بافت هایی که به تازگی تحت جراحی قرار گرفته اند خطرناک است. بنابراین باید تلاش کنید تا در طول این چند هفته از فین کردن اجتناب کنید چراکه این کار می تواند خطر خونریزی را به همراه داشته باشد. علاوه بر اجتناب از فین کردن در طول چند هفته بعد از عمل بینی بهتر است در زمان عطسه کردن نیز مراقب باشید و این کار را با احتیاط انجام دهید. زمانی که مجبور به عطسه کردن هستید دهان را باز کنید تا فشار هوا از راه دهان خارج شود و به بینی تان فشاری وارد نکند. این ملاحظات هر چند بسیار سطحی به نظر می رسند ولی کوتاهی در مد نظر قرار دادن و رعایت آنها می تواند آسیب های جدی به بینی که به تازگی جراحی شده و بسیار حساس است وارد کند.

تمیز کردن بینی با محلول پراکسید هیدرون

یکی از رایج ترین روش ها برای از بین بردن وخارج نمودن خون خشک شده در داخل بینی استفاده از محلول پراکسید هیدروژن می باشد که می تواند به باز شدن مجاری بینی و رفع احساس رفتگی در آن کمک کند. در اجرای این فرایند نخست نوک یک گوش پاک کن تمیز را به محلول آغشته کرده و به آرامی در سوراخ بینی وارد کنید. سپس نوک گوش پاک کن را به آرامی حرکت دهید تا خون خشک شده از بینی تان خارج شود. لازم به ذکر است که این محلول از بروز عفونت جلوگیری نکرده و نمی تواند در کشتن باکتری ها ایفای نقش کند. بعلاوه این روش تنها بعد از برداشته شدن تامپون و گچ بینی قابل اجراست. حتماْ قبل از اجرای این تکنیک با پزشک خود مشورت کنید.

صبور باشید!

در کنار تمام موارد فوق ، صبر یکی از فاکتورهای لازم در فرایند جراحی است. فروکش کردن تورم یک فرایند تدریجی است و رفع آن به زمان نیاز دارد. بنابراین صبور باشید و به بدن تان فرصت بدهید تا با سپری کردن دوره بهبود ، شما را به نتیجه نهایی بینی تان برساند و گرفتگی بینی بعد از جراحی به طور کامل برطرف شود.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

آیا جراحی بینی برای شما هم فرایندی جالب است و می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ همه ما برای یکبار هم که شده زمانی که جلوی آینه ایستاده و چهره خود را...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 11 =