جراحی زیبایی گوش

طبق تحقیقات انجام شده، امروزه از هر 20 هزار نوزاد متولد شده حداقل یکی از آن ها دچار برآمدگی گوش می باشد. همچنین عوامل ژنتیکی و وراثتی در ایجاد این عارضه دخیل می باشد، و 60 درصد از افرادی که دارای گوش های برآمده می باشند دارای سابقه ی این برجستگی در پدر و یا مادر و یا در فامیل های درجه دوم خود، با درجات متفاوت هستند. برای رفع این مشکل می توان از جراحی زیبایی گوش استفاده نمود .

جراحی زیبایی گوش

علت جراحی اتوپلاستی یا همان جراحی زیبایی گوش

علت این جراحی برجسته بودن غضروف گوش می باشد که این امر سبب می شود شکل گوش دفرمه و نامطلوب شود. افرادی که درگیر این عارضه هستند ممکن است در جامعه دچار عدم اعتماد بنفس و مشکلات روحی و روانی در حیطه ی ارتباطات اجتماعی شوند. به دنبال رفع این عارضه ، جراحی ای که دردناک نمی باشد و فعالیت های روز مره ی فرد را تحت الشعاع قرار نمی دهد، صورت می پذیرد تا شکل گوش به حالت نرمال و طبیعی خود برگردد.

جراحی اتوپلاستی قدمتی طولانی دارد که از قرن 7 ام در میان هندویان باب بوده است. با پیشرفت روند جراحی زیبایی گوش در قرن 20 ام تکنیک های نوین و جدید در این حیطه ظهور کرد.  به دنبال پیشرفت و ترقی در تکنیک های بکار برده شده در جراحی زیبایی گوش ، بیمار دیگر عوارض نامطلوب و یا برگشت گوش به حالت قبل بعد از جراحی را ندارد و بعد از جراحی رضایت کافی را دارد.

از نظر بررسی بعد ژنتیکی برجسته شدن گوش ها باید به این نکته اشاره کرد که، هنگامی که گوش در جنین شکل می گیرد و غضروف های آن رشد می کنند، عوامل ارثی می توانند سبب برجسته شکل گرفتن گوش در جنین شوند.

علل متفاوتی در ایجاد برجستگی گوش وجود دارد که از میان آن ها به دو مورد زیر اشاره می کنیم:

عدم تشکیل چین آنتی هلیکس ( قسمت بالایی لاله ی گوش هلیکس نام دارد وچین های  آن را آنتی هلیکس می گویند.) اگر این قسمت از لاله ی گوش صاف باشد سبب  برجسته شدن گوش به سمت جلو می شوند.

در حالت طبیعی، غضروف کنک موجود در لاله ی گوش حاوی ضخامتی معین می باشد. اگر میزان این ضخامت زیاد باشد سبب می شود تا گوش برجسته دیده شود. (این نقطه از گوش محلی می باشد که به هنگام جراحی های متعدد و  پیوند غضروف، مورد استفاده قرار می گیرد و جز بانک های غضروفی طبیعی فرد به حساب می آید.)

دلایل نیاز به جراحی اتوپلاستی

یکی از دلایل که نیاز به جراحی زیبایی گوش می باشد ، برجسته بودن غضروف گوش است .

عوارض جراحی زیبایی گوش

جراحی لاله گوش یکی از جراحی های کم خطر می باشد . ولی مانند تمامی جراحی ها مقداری ریسک ممکن است داشته باشد .

همانوم یا جمع شدن خون زیر پوست در ناحیه لاله گوش یکی از عواض این جراحی می باشد . هنگامی که غضروف نیار به جراحی دارد ممکن است بعد از برش دادن آن زیر پوست خون جمع شود .  بهتر است هفته بعد از جراحی زیبایی گوش به پزشک برای انجام معاینات مراجعه شود . در این صورت اگر پزشک متوجه جمع شدن خون زیر پوست شود با سرنگ لخته های خون را خارج می کند . اگر مدت زمان بیشتری از جمع شدن خون بگذرد ، ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد .

یکی دیگر از مواردی که در تمامی جراحی ممکن است ایجاد شود عفونت می باشد . پزشک برای جلوگیری از این مشکل ممکن است به بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند و پاماد مخصوصی برای پشت گوش در صورت نیاز داده می شود . در صورت توجه به صحبت های دکتر احتمال ابتلا یه عفونت بسیار کاهش می یابد .

برای کاهش این عوارض بهتر است جراحی توسط متخصص که دارای تجربه و مهارت کافی می باشد انجام شود .

دکتر ماریا مرادی از بهترین جراح گوش در ایران می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر مرادی با شماره 88783973 تماس حاصل نمایید .
پیج اینستا گرام

سایر مقالات دکتر ماریا مرادی