دکتر ماریا مرادی / جراحی بینی / جراحی بینی بدون بیهوشی
مدت زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

جراحی بینی بدون بیهوشی

شاید شما هم به دنبال انجام جراحی بینی بدون بیهوشی هستید. این موضوع برای تمام متقاضیان عمل بینی امر جالبی است و تمایل دارند نسبت به آن آگاهی بیشتری پیدا کنند. امروزه با پیشرفت هایی که در عرصه پزشکی و نیز جراحی بینی شاهد آن می باشیم، انجام عمل بینی بدون بیهوشی امری امکان پذیر می باشد. این جراحی به مهارت و دقت بسیار بالا بخصوص در بخشی از بینی که به تنفس مربوط می شود، نیاز دارد. با جراحی بینی تحت بی حسی موضعی یا اصطلاحاً بدون بیهوشی، شما می توانید صداهای اطراف از قبیل صدای موزیک، گفتگو یا سایر صداها را بشنوید. همچنین چیزهایی را ( که الزاماً شامل درد نمی شود ولی وارد آوردن فشار، کشیدن یا پانسمان کردن را در بر می گیرد ) حس می کنید، ولی نمی توانید به آنها نظارت کامل داشته باشید. از آنجایی که کنترل خونریزی، ضربان قلب، تغییرات در واکنش های قلب در طول جراحی، و علائم حیاتی تنفس، مواردی هستند که نقش مهمی را در طول روند عمل بینی ایفا می کنند، بنابراین یک جراح با تجربه علاوه بر تبحر در راینوپلاستی، باید از مهارت کافی در کنترل و مدیریت کردن این موارد نیز برخوردار باشد.

 

جراحی بینی بدون بیهوشی

 

اگر بینی شما به اجرای روندهای جزئی نیاز داشته باشد، جراحی بینی بدون بیهوشی یا استفاده از بی حسی موضعی، گزینه فوق العاده ای محسوب می شود. ولی تجربه در این عرصه  ثابت کرده است که بسیاری از زیبا جویانی که به بهترین جراح بینی تهران مراجعه می کنند، تنها به روندهای جزئی نیاز نداشته و اغلب اصلاحات قابل ملاحظه ای در بینی آنها لازم الاجرا می باشد.

گاهی جراحی برای اصلاح برخی مشکلات جزئی، بعد از جراحی اولیه، در بینی مورد نیاز می باشد که در این شرایط، اجرای روند جراحی تحت بی حسی موضعی یا بدون بیهوشی، گزینه ای است که توسط پزشک پیشنهاد می شود. البته بسیاری از جراحان بینی ماهر و با تجربه، با توجه به مزایای رینوپلاستی بدون بیهوشی یا استفاده از بی حسی موضعی، این روند را حتی برای انجام جراحی های بینی پیچیده نیز بر می گزینند. رینوپلاستی یک جراحی جزئی نمی باشد. در این روند جراحی، مجاری تنفسی و ساختاری که دارای تعداد بسیاری عصب در خود می باشد، درگیر می شود. صورت دارای منبع عصبی بسیار غنی می باشد. با استفاده از بیهوشی موضعی، امکان تحت کنترل در آوردن مجاری تنفسی وجود دارد. این مجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. نکته مهم دیگر این است که، جراح می تواند بافت های تحت درمان را در جراحی بینی بدون بیهوشی، به طور کامل تحت کنترل خود قرار دهد.

تجربه عمل بینی با بی حسی

آیا شما هم مشتاق هستید بدانید که جراحی بینی بدون بیهوشی چه تجربه ای را به همراه دارد ؟ البته بسته به هر شخص این تجربه می تواند مثبت یا همراه با استرس و اضطراب باشد. مثلا ار فردی باشید که بیهوش شدن به طور کامل ترس دارید و ترجیح می دهید در حین عمل متوجه شوید که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است ، قطعا این فرایند با یک تجربه مثبت برای شما همراه خواهد بود.

گروهی از بیمارانی که برای عمل کردن بینی خود به دکتر مرادی مراجعه می کنند ، در این خصوص با ایشان به بحث و گفت و گو می پردازند در در نهایت یک تصمیم درست در رابطه جراحی بینی بدون بیهوشی گرفته شود. چون این تکنیک ، مشابه با هر تکنیک درمانی دیگر ، محدودیت هایی هر چند اندکی داشته و ممکن است با شرایط فرد سازگار نباشد.

طبق نظر کسانی که به دستان توانمند دکتر مرادی عمل بینی با بی حسی را انجام داده اند ، این پروسه کاملا بدون درد بوده ، هیچگونه احساس ناخوشایندی هنگام اعمال تغییرات و اصلاحات بر روی بینی به سراغشان نیامده و پس از ورود به اتاق ریکاوری در وضعیت نرمال قرار داشته اند. حتی یکی از بیماران ایشان متذکر شده اند که به قدری دکتر مرادی و تیم شان رفتار  حرفه ای داشته و خوش برخورد بوده اتسند که فضای کاملا آرامی را برای بیمار در اتاق عمل فراهم کرده اند. در ادامه می توانید نتیجه جراحی بنی بدون بیهوشی را که توسط دکتر مرادی انجام شده است ، مشاهده فرمایید.

 

 

منظور از بی حسی موضعی چیست ؟

بیهوشی به طور کلی این امکان را فراهم می آورد تا بتوان درد را سرکوب نموده، ماهیچه ها را حالت ریلکس قرار داده و بیمار را در موقعیتی قرار داد که امکان انجام روندهای جراحی تهاجمی بر روی او وجود داشته باشد. بیهوشی، به دو بخش گسترده تقسیم می شود. بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی.

در بیهوشی عمومی، شما در حالت ناخودآگاه قرار دارید و یک ونتیلاتور به دلیل سرکوب شدن تنفس در پی ریلکس شدن ماهیچه ها مورد استفاده قرار می گیرد و به شما در نفس کشیدن کمک می کند. نگران نباشید. در چنین شرایطی تنها نیستید. یک متخصص بیهوشی شما را تحت نظارت قرار می دهد تا اطمینان حاصل کند که بدن شما در حال دریافت اکسیژن کافی بوده و قلب شما به خوبی کار خود را انجام می دهد بیهوشی عمومی موثرترین روش برای پیشگیری از احساس درد می باشد. البته در اینجا ما عمدتاً بر روی بی حسی موضعی یا جراحی بدون بیهوشی تمرکز می کنیم چون این نوعی از بیهوشی است که در کلینیک ها بسیار مورد استقبال بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.

بی حسی موضعی یا اصطلاحاً جراحی بینی بدون بیهوشی ، تکنیکی است که بوسیله آن متخصص مراقبت از سلامت می تواند به صورت گزینشی و انتخابی، بخش ویژه ای از بدن را بی حس کند. این نوع بیهوشی عموماً در روندهای سرپایی یا سایر جراحی هایی که برش های عمیق در لایه های غیر سطحی ایجاد نمی شود و عموماً برش ها به لایه های سطحی پوست مربوز می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد که در پی آن، بیمار در همان روز جراحی، از محل درمان مرخص می شود. در بیشتر موارد، بی حسی موضعی، در جراحی هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن ناحیه جراحی، در بخش سطحی بدن قرار گرفته و برش های عمیق مورد نیاز نمی باشد.

اکنون که با انواع بیهوشی آشنا شدید، در ادامه با ما باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص کاربرد این فاکتورها در حوزه جراحی های زیبایی و درمانی بینی در اختیار شما قرار دهیم.

جراحی بینی بدون بیهوشی یا تحت بی حسی موضعی

یکی از دغدغه هایی که ذهن غالب بیماران علاقمند به انجام جراحی بینی را به خود مشغول می کند، ترسی است که از بیهوشی عمومی دارند. خوشبختانه به مدد پیشرفت های اتفاق افتاده در عرصه راینوپلاستی، امروزه برخی از جراحان بینی، بنا به تشخیص میزان پیچیدگی روند لازم الاجرا برای درمان مشکلات در این عضو از صورت، قادرند این جراحی را تحت بی حسی موضعی یا بدون بیهوشی انجام دهند. همانطور که قبلاً در بالا ذکر شد، جراحی که تحت این نوع بیهوشی انجام می شود یک روند سرپایی محسوب شده و در نتیجه شما می توانید در همان روز درمان بعد از تکمیل روند، مرکز درمان را به مقصد منزل خود ترک نموده و علاوه بر آن ، به دوره ریکاوری کوتاه تری برای از سر گیری فعالیت های نرمال زندگی خود نیاز دارید.

با توجه به اینکه صورت یکی از اندام هایی است که دارای رشته های عصبی فراوان می باشد، اجرای عملیات جراحی در این ناحیه از بدن، قطعاً توام با درد خواهد بود. در طول روند جراحی بدون بیهوشی، هر چند بیمار در حالت بیهوشی کامل قرار نداشته و می تواند اتفاقات اطراف خود را تا حدودی حس کند، ولی به دلیل بی حس شدن ناحیه درمان، دردی را در بینی خود که به دست جراح، در حال ترمیم و اصلاح می باشد، حس نکرده و جراحی در حالت آرامش کامل بیمار قابل اجرا می باشد.

مزایای جراحی بینی بدون بیهوشی

  • عدم بر جای ماندن آسیب های ناشی از مصرف داروهای بیهوشی
  • بی خطر و ایمن بودن جراحی
  • درک اتفاقات اطراف در طول روند جراحی و در عین حال عدم احساس کردن هر گونه درد
  • امکان دستیابی به بهترین نتایج از عمل کردن بینی و داشتن یک دوره ریکاوری کوتاه تر در مقایسه با بیهوشی عمومی

مراحل جراحی بینی بدون بیهوشی چگونه است؟

فرایند جراحی بینی تحت بی حسی موضعی تفاوت چندانی با انجام این عمل تحت بیهوشی عمومی ندارد. فرق عمده این دو روش این است که در جراحی بینی بدون بیهوشی از مواد بی حس کننده به طور موضعی تنها در ناحیه درمان استفاده شده و مواد آرامبخش نیز برای ایجاد شرایطی امن تر از نظر عدم تجربه درد توسط بیمار به او تزریق می شود. طبق روال معمول، با شرکت در جلسه مشاوره، آزمایشات فیزیکی بر روی بینی انجام شده و ایرادات آن شناسایی می شود. دغدغه های بیمار و اهداف او از جراحی مورد بحث قرار گرفته و بعد از تعیین داوطلبی بیمار برای بهره مند شدن از مزایای این روند جراحی، موعد جراحی مقرر می شود. بیمار بعد از اجرای دستورالعمل های مربوط به مراقبت های قبل از عمل بینی در روز جراحی در محل درمان حاضر شده و بعد از بی حسی موضعی، فرایند درمان آغاز می شود. در طول جراحی تمامی علائم حیاتی بیمار با دقت و حساسیت بالا تحت کنترل قرار می گیرد.

هزینه جراحی بینی بدون بیهوشی

هزینه جراحی تحت تاثیر فاکتورهای متعددی از قبیل دامنه پیچیدگی جراحی، محل جغرافیایی مرکز درمان، مهارت و شهرت جراح و برخی فاکتورهای تاثیر گذار دیگر، متغیر می باشد. یکی از علل اهمیت شرکت در جلسه مشاوره قبل از جراحی، گفتگو با پزشک در خصوص هزینه نهایی جراحی بعد از انجام ارزیابی های لازم توسط ایشان می باشد. بنابراین تنها منبع موثق برای آگاهی از هزینه نهایی برای رینوپلاستی، بهترین جراح بینی تهران می باشد که به تفصیل جزئیات را برای شما شرح خواهد داد.

 چه نوع بیهوشی برای جراحی بینی ترجیح داده می شود؟

هر چند نتایج فوق العاده ای از انجام جراحی تحت هر دو نوع بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی قابل حصول می باشد، ولی اگر اکثر جراحان با تجربه و ماهر، جراحی بینی بدون بیهوشی یا تحت بی حسی موضعی را ترجیح می دهند. البته برخی روند های جراحی به دلیل ماهیت روند، تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود جراحان بینی به سمت استفاده از جراحی بدون بیهوشی متمایل شوند. اولین گزینه که جراحان بینی را به جراحی بینی بدون بیهوشی ترغیب می کند، بی خطر تر بودن آن در مقایسه با بیهوشی عمومی می باشد. در این نوع روند، هیچ خطری مرتبط با استفاده از لوله های مخصوص قرار داده شده در دهان بیمار برای تنفس وجود ندارد.

صرفنظر از این موضوع، بسیاری از جراحان بینی بر این اتفاق نظر هستند که عمل بینی با بی حسی موضعی یا تحت بی حسی موضعی، باعث بروز خونریزی کمتر می شود و همچنین بیمار بعد از جراحی، از حالت تهوع رنج نمی برد. در حالیکه یکی از عوارض جانبی که زیبا جو بعد از جراحی بینی تحت بیهوشی عمومی با آن مواجه شده و ناچار است علاوه بر تحمل درد و سایر عوارض جانبی نرمال بعد از جراحی ، با آن نیز دست و پنجه نرم کند، حالت تهوع می باشد که خوشبختانه جراحی بدون بیهوشی، فاقد آن می باشد. به طور خلاصه، ریکاوری در جراحی بینی بدون بیهوشی، آسان تر است. حذف حالت تهوع از دوره ریکاوری بعد از جراحی به این معنی است که بیمار اغلب کبودی و تورم کمتری را نیز تجربه خواهد کرد.اینکه چه نوع بیهوشی  برای انجام رینوپلاستی شما تحت آن، انتخاب می شود، به نوع رینوپلاستی و نیز آنچه شما و بهترین دکتر عمل بینی تهران با آن احساس راحتی بیشتری می کنید و در خصوص آن به توافق می رسید، بستگی دارد.

چرا بعضی از متقاضیان عمل بینی ، از بیهوشی می ترسند ؟

معمولا افراد وقتی که می خواهند تحت عمل جراحی قرار بگیرند یکی از ابتدایی ترین مواردی که در ذهن شان شکل می گیرد بیهوشی و خطرات احتمالی آن است. یکی از عمده مواردی که باعث می شود داوطلبان برای جراحی بینی بدون بیهوشی اقدام کنند  ترس از هوشیار نشدن پس از اتمام عمل است.

شایان ذکر است که چنین مسئله ای بسیار به ندرت پیش می آید. به عبارتی در صورتی که فرد مشکل زمینه ای داشته و در جلسه مشاوره این مورد را به پزشک نگفته باشد یا این که در انتخاب جراح به درستی تصمیم گیری نکرده باشد ، بیهوشی می تواند خطرناک شود. برخی از افراد هم دوست ندارند حس و حال بعد از بیهوشی را تجربه کنند. اصولا افراد حتی پس از به هوش آمدن ، تا زمانی که اثرات دارو از بدن خارج شود حالت تهوع داشته و گیج و خواب آلود هستند.

جراحی بینی بدون بیهوشی برای چه افرادی مناسب است؟

  • جراحی بینی با بی حسی موضعی اغلب برای آندسته از بیمارانی توصیه می شود که به دلیل وجود برخی شرایط خاص، اجرای فرایند جراحی تحت بیهوشی عمومی برای آنها امکان پذیر نمی باشد.
  • برخی افراد نسبت به بیهوشی عمومی ترس شدید داشته و عوارض بعد از آن از قبیل حالت تهوع و استفراغ در آنها مشکلات جدی را ایجاد می کند.
  • بینی برخی بیماران نیز به تغییرات و اصلاحات جزئی نیاز دارد که اجرای آن اصلاحات با بی حسی موضعی نیز امکان پذیر می باشد.
  • برخی افراد به بیماری هایی مبتلا هستند که قرار گرفتن آنها تحت بیهوشی عمومی نا ممکن و خطرناک است.
  • به طور کلی، پزشک بعد از انجام ارزیابی های کامل و جامع، با در نظر گرفتن ملاحظات از جنبه های مختلف، طرح درمانی را برای بیمار ترسیم می کند که نهایتاً فرایند جراحی تحت یک شرایط امن و بی خطر برای بیمار اجرا شده و نتیجه دلچسب و چشم نوازی به دست آید.

انواع عمل بینی تحت بی حسی موضعی انجام پذیر است ؟

شاید سوال شما هم این باشد که می توانیم هر نوع عمل رینوپلاستی را بدون بیهوشی انجام دهیم ؟ باید گفت که تفاوتی ندارد شما متقاضی جراحی بینی استخوانی هستید یا جراحی بینی گوشتی ؛ در صورتی که شرایط جسمانی شما مورد تایید جراح باشد ، می توانید برای عمل تحت بی حسی آماده شوید. اجازه دهید جراح بینی در این خصوص تصمیم گیری کند.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

آیا با عوارض عمل بینی آشنایی دارید ؟ اگر پاسخ تان منفی است پس این مقاله را تا آخر بخوانید. بینی علاوه بر اینکه مسیری برای عبور هوا و تنفس می باشد مسیری است...

بیشتر بخوانید
اسپلینت بینی

اسپلینت بینی

اسپلینت بینی ، ابزاری هستند که برای کمک به بینی در حفظ شکل جدید خود، بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلینت های بینی، از حرکت و جابجا شدن...

بیشتر بخوانید
تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جراحی بینی تغییرات زیادی انجام می شود در نتیجه نیاز به مراقبت های ویژه ای در دوره ی نقاهت دارد....

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =