مدت زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

تزریق ژل لب

یکی از مهم ترین و جذاب ترین عضو صورت، لب ها هستند. لب ها در اثر بالا رفتن سن از حجم آنها کاسته می شود اما برخی از افراد دارای لب های کم حجم و کوچکی هستند.  هر دو دسته این افراد کاندیدای انجام تزریق ژل لب هستند. تزریق ژل لب یکی از عمل های زیبایی در بین خانم ها می باشد که به منظور حجیم سازی و برجسته کردن و ایجاد تقارن در هر یک از لب های بالا و پایین استفاده می شود. در این مقاله از سایت دکتر ماریا مرادی، جراح بینی به موضوع تزریق لب می پردازیم:

یکی از اقدامات زیبایی محبوب برای صورت، عمل تزریق ژل لب است. لب های برجسته و خوش فرم بر روی زیبایی صورت تاثیر زیادی دارند. یکی از نگرانی هایی که افراد متقاضی این کار، در ذهن خود دارند، چگونگی فرآیند تزریق ژل لب است؛ در طول تزریق ژل لب چه اتفاقی می افتد و چگونه ژل را به لب تزریق می کنند.

 

 

 
 
 
 
 

مزایا

تزریق ژل لب برای حجم دهی و تصحیح غیر قزینگی لب که معمولا در بسیاری از افراد انجام می شود.

 یکی از مزایای خوب این کار این است که در افرادی که بافت و حجم لب آنها زیاد نیست استفاده از این روش به حجم دهی مناسب آنها کمک زیادی می شود. اگر از بهترین نوع ژل ها استفاده شود حجم لب ها به صورت طبیعی هم افزایش پیدا می کند.

سایر مزایای تزریق ژل به لب ها عبارتند از:

  • پزشک متخصص در این روش می تواند میزان حجم لب را به دلخواه خود کنترل کند تا بتواند به نتیجه دلخواه برسد.
  • همانطور که گفته شد تزریق ژل به لب ها تاثیر موقتی دارد و در نهایت تا 6 ماه باقی می ماند. با این حال در این مدت فرد از فرم جدید لب های خود رضایت خواهد داشت.
  • تزریق ژل لب عوارض خیلی کمتری دارد، تورم و میزان کبودی که در اثر تزریق ژل به لب ایجاد می شود خیلی کم است.
 

عوارض

خوشبختانه بروز عوارض بعد از تزریق به صورت کاملا موقتی و زودگذر می باشد که پس از چند بعد از تزریق به تدریج از میزان آنها کاسته می شود؛ بی حسی، تورم، سوزش، قرمزی و خون مردگی در محل تزریق و از دست دادن حالت طبیعی لب ها و …از عوارض تزریق ژل به لب محسوب می شود. البته چنانچه پزشک از مهارت و تجربه بیشتری برخوردار باشد احتمال ظاهر شدن عوارض و پیامدهای آن به حداقل می رسد.

 

 
 
 

انواع مدل های تزریق ژل لب

تزریق ژل لب موجب بهبودی شکل و فرم ظاهری لب ها می شود و با تغییر طرح کلی لب ها موجب زیبایی چهره فرد می شود. بسته به شکل طبیعی لب ها مدل مناسب تزریق ژل لب انتخاب می شود. در ادامه هر یک از انواع مدل های تزریق ژل لب بیان می شود:

  • مدل ژل لب طبیعی

برخی از افراد با اینکه از شکل لب های خود ناراضی هستند ولی تمایل دارند تزریق ژل به لب های آنها تنها شکل طبیعی ببخشد و دوست ندارند لب ها از شکل و فرم قبلی خود خارج شوند.

  • مدل ژل لب فانتزی

در مدل ژل لب فانتزی، لب های بالا و پایین هر دو، بیش از حالت طبیعی، حجیم می شوند و از فرم طبیعی و عادی خود خارج می شوند.

  • مدل ژل لب عروسکی

در روش مدل ژل لب عروسکی، تزریق لب به گونه ای است لب های پایینی نیبت به لب های بالایی حجیم تر خواهد بود و در مجموع شکل لب ها به صورت عروسکی شکل است.

  • مدل ژل لب چاک دار

در روش مدل ژل لب چاک دار، در قسمت میانی لب پایینی چاک یا خط ایجاد می شود تا حجم دو طرف لب پایین بیشتر دیده شود. مزیت تزریق ژل لب در مدل لب چاک دار، داشتن لبخند های زیبا می توان ذکر کرد؛ زیرا وجود خط میانی در لب پایین حالت زیبایی را به لب ها می دهد.

مدل ژل لب چاک دار
  • مدل ژل لب هالیوودی

مدل ژل لب هالیوودی از ستاره های سینمای خارجی الهام گرفته است؛  این روش فقط بر روی برجسته سازی و حجیم سازی لب ها تاکید دارد. هر دو لب بالا و پایین به یک اندازه حجیم می شوند.

 ژل لب هالیوودی
  • مدل ژل لب قلبی

مدل قلبی از تکنیک های پرطرفدار ژل لب می باشد که به لب ها فرم و حال زنانه و جذابی داده می شود. در مدل ژل لب قلبی تزریق ژل کاری دقیق و ظریف محسوب می شود و در مقایسه با سایر روش ها کار حرفه ای تر به حساب می آید. این مدل برای زنانی که فرم لب های آنها به شکل بیضی است مناسب است زیرا با تزریق ژل به روش قلبی فرم بسیار زیبا و طبیعی به لب های خود می دهند.

مدل ژل لب قلبی
  • مدل ژل لب روسی

در مدل ژل لب روسی، تنها بر روی حجیم سازی لب های بالایی تمرکز دارد و سایر قسمت های لب به میزان کمتری حجیم می شوند. مدل روسی از مدل های محبوبی است که در مقایسه یا لب های مدل قلبی، لب ها حجم کمتری دارند و طبیعی تر هستند.

 مدل ژل لب روسی

 

 
 
 

نکات مهم قبل از تزریق

  • معمولا 2 هفته قبل از تزریق باید از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپرین و انواع داروهای رقیق کننده خون و مصرف ویتامین هایی مانند ویتامین E پرهیز شود زیرا موجب خونریزی و کبودی در ناحیه تزریقی می شود.
  • عمل تزریق ژل لب برای برخی از افراد ممنوع است، زنان باردار، اشخاصی که آلرژی دارند، بیماران قلبی، افراد مبتلا به دیابت یا آسم هستند، اشخاصی که سابقه سکته مغزی یا قلبی دارند به طور کلی بدون مشورت با پزشک متخصص نمی توانند اقدام به این کار کنند.
  • بعد از تزریق وجود توده در لب و عدم تقارن لب ها طبیعی می باشد و طی یک تا دو هفته برطرف خواهد شد.
  •  تا چند روز بعد از تزریق ژل از دستکاری و لمس کردن محل تزریق خودداری کنید.
  •  احتمال دارد بعد از تزریق ژل برخی از واکنش های موقتی مانند قرمزی،درد و یا تورم دیده شودکه معمولا در طی یک هفته اول بعد از تزریق از بین خواهند رفت.برای تسریع بهبود این علائم می توانید از کیسه یخ استفاده نمایید.
  • از باکیفیت بودن ژلی که مصرف می کنید،مطمئن شوید.ژل های بی کیفیت ممکن است گلوله شوند و از جای خود حرکت کنند و ظاهر بدی را بوجود آورند،و از طرفی بسیاری از این ژل ها به علت موادی که در ترکیب خود دارند، باعث واکنش سیستم ایمنی فرد شده و باعث ایجاد گرانولوما می شود،که ماه ها و حتی سال ها طول می کشد درمان شود.پس در انتخاب پزشک نیست باید دقت لازم را داشته باشید.
  • برخی از افراد نگران این موضوع می باشند که بعد از پایان دوام ژل، فرم لب ها به هم بخورد.تحقیقات نشان داده که ژل های هیالورونیک اسید،در محل تزریق باعث تولید کلاژن نوع یک میشوند،به همین دلیل بعد از جذب شدن خود ژل، لب ها به حالت قبلی برمی گردند یا فرم بهتر از قبل از تزریق دارند. بهترین ژل تزریقی صورت که مصرف آن امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا طرفداران زیادی هم دارد ژل های هیالورونیک اسید می باشد. بافت این ژل ها به دلیل اینکه به نوع بافت بدن نزدیک تر می باشد عوارضی برای بدن ایجاد نمی کنند. مدت زمان ماندگاری این ژل ها 6 ماه تا یک سال می باشد که بعد از این مدت به دلیل جذب تدریجی این ماده در بدن تزریق تمدید شود.
  • مهارت پزشک تزریق کننده بسیار مهم می باشد. بهترین راه اطمینان از مهارت پزشک دیدن نتیجه در افرادی است که قبلا به وی مراجعه کرده اند.
  • اگر به لیدوکائین حساسیت دارید حتما به پزشک خود بگویید، تزریق ژل حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می کشد،در مورد لب ها این عمل پس از تزریق بی حسی موضعی انجام می شود.
  •  نتیجه تزریق ژل های هیالورونیک بلافاصله بعد از تزریق مشاهده می شود،البته برای رسیدن به فرم ایده آل ، یک تا دو هفته زمان نیاز است.
  •  قبل از هرگونه تزریقی باید لب معاینه شود، تا اگر اختلال عملکردی وجود دارد مورد توجه قرار گیرد.
  • ژل هیالورونیک اسید برای عمل برجسته کردن لب ها در افراد جوان توصیه می شود؛ زیرا در افرادی که سن کمتری دارند و جوان هستند هیالورونیک اسید طبیعی موجود در بدن باعث می گردد جذب آب بیشتری در بدن اتفاق بیفتد و لب ها برجسته تر شوند.
تزریق ژل به لب
 
 
 

مراقبت های بعد از تزریق

  • از خاراندن، ماساژ دادن یا دستکاری کردن لب ها خودداری کنید.
  • اگر پزشک برای درمان عوارض تزریق ژل به لب ها داروهای خاصی را تجویز کرد، حتما سر وقت مصرف کنید.
  • برای رفع خونریزی یا کبودی در محل تزریق ژل، از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • بلافاصله پس از تزریق به آرایش یا اصلاح صورت نپردازید.
  • محل تزریق ژل لب رابه منظور جلوگیری از بروز عفونت حتما خشک و تمیز نگه دارید.
  • به هنگام استراحت مراقب باشید بر روی صورت نخوابید.
  • از انجام ورزش و فعالیت های سنگین پس از تزریق به مدت 2 هفته خودداری کنید.
  • بعد از تزریق ژل لب، از گرم کردن محل تزریق خودداری کنید؛ بدین منظور از قرار گرفتن در آفتاب، سونا، حمام و سولاریوم و …پرهیز کنید.

آنچه بعد از تزریق ژل لب باید از آن اجتناب کنید:

در اینجا نکاتی است که پزشک شما را به اجتناب کردن از آن ها بعد از روند تزریق ژل لب، توصیه می کند.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد، بنابراین ترک سیگار بلافاصله بعد از دریافت ژل لب، بسیار حائز اهمیت است. شما همچنین باید از نزدیک شدن به محیط هایی که افراد دیگر در آن در حال استعمال سیگار بوده و فضا پر از دود سیگار است، خودداری کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید.

الکل نقش رقیق کننده خون را دارد و باید بعد از تزریق ژل لب، به مدت حداقل 24 ساعت از نوشیدن آن خودداری شود. الکل می تواند باعث بروز التهاب شده و احتمال کبودی و بدتر شدن وضعیت تورم را افزایش دهد. همچنین اجتناب از مصرف الکل چند روز قبل از تزریق ژل لب نیز ایده خوبی می باشد.

از سفر هوایی اجتناب کنید.

پزشک شما احتمالاً توصیه می کند که حداقل یک هفته بعد از روند تزریق ژل لب، از سوار شدن به هواپیما به علت تغییر فشار هوا و تاثیر آن بر تشدید کبودی و تورم خودداری کنید.

چه مدت بعد از تزریق ژل لب می توان خوردن را از سر گرفت؟

هیچگونه محدودیتی در خصوص خوردن بعد از تزریق ژل لب وجود ندارد. تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید، این است که بیشتر فیلرها حاوی داروی بی حسی برای خلق شرایطی راحت تر برای اجرای روند می باشند. بیماران باید تا زمان رفع اثر عامل بی حسی قبل از غذا خوردن صبر کنند. همچنین توصیه می شود که برای 24 ساعت اول، از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند، خودداری کنید. برای کسب نتایج بهینه، بیماران باید با لب های خود به ملایمت رفتار کرده و از بوسیدن، لمس کردن یا ماساژ دادن لب ها خودداری کنند.

غذاهای شور و شیرین – این غذاها باعث می شود که لیس زدن لب ها افزایش پیدا کند. همین امر حساسیت را افزایش داده و می تواند منجر به بروز عفونت شود.

نوشیدنی های داغ و سرد- این نوشیدنی ها باعث تاول زدن یا حتی سوختگی لب ها به دلیل بالا بودن سطح حساسیت آنها بعد از تزریق ژل لب می شود.

چگونه نتیجه تزریق ژل لب را مدیریت کنیم؟

ژل لب دارای ماندگاری از 6 تا 18 ماه می باشد. البته برای اینکه شکاف و فاصله ای بین تداوم و ماندگاری نتیجه ایجاد نشود، پزشک دنبال کردن جلسات فالوآپ را توصیه می کند. در حالت نرمال باید هر 3 تا 6 ماه یکبار در این جلسه حضور یابید.

چگونه از لب های خود مراقبت کنیم؟

چگونه از لب های خود مراقبت کنیم؟

نکات و ترفندهایی وجود دارد که به حفظ لب ها در بهترین شکل ممکن، کمک می کند. این نکات عبارتند از:

  • از کرم ضد آفتاب به صورت روزانه استفاده کنید.
  • از اسکراب لب برای لایه بردای ملایم و درخشان و نرم نگه داشتن لب ها استفاده کنید.
  • مرطوب کننده را برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن ، بر روی لب ها بمالید.
  • به همراه مراقبت روزانه از پوست خود، از لب هایتان نیز مراقبت کنید.

چگونه تورم بعد از تزریق ژل لب را کاهش دهیم؟

مهم ترین نکات برای دستیابی به یک نتیجه شگفت انگیز از تزریق ژل لب، شامل موارد زیر می باشد:

1 . از ورزش سنگین حداقل به مدت 24 ساعت بعد از درمان، خودداری کنید.

2 . بر روی لب ها کمپرس یخ قرار دهید.

3 . مقدار زیادی آب بنوشید.

3 . از مصرف نمک به دلیل تاثیرات دهیدراته شدن به مدت 24 ساعت خودداری کنید.

نکروز بعد از تزریق ژل لب چیست؟

نکروز تحت عنوان مرگ بخش عمده ای از سلول های یک اندام یا بافت به دلیل بیماری، آسیب دیدگی یا نقص در تامین خون، تعریف می شود. نکروز در تزریق ژل لب، خوشبختانه بسیار نادر بوده و در هر 100000 نفر، یک نفر به آن دچار می شود. این مشکل اغلب به دلایل زیر اتفاق می افتد:

1 . انسداد رگ تامین کننده خون از طریق تزریق بیش از حد ژل یا ایجاد تورم زیاد در نزدیکی رگ. این انسداد می تواند باعث نکروز لب شود، چون بافت نرم نمی تواند جریان خون مورد نیاز خود را به دست آورد.

2 . به دلیل آسیب دیگی مستقیم در اثر استفاده از تکنیک تزریق نامناسب.

در صورت بروز نکروز لب، باید درمان بلافاصله متوقف شده، ناحیه، ماساژ داده شده و لب ها گرم شوند.

سپس آسپرین باید تجویز شود. اگر نکروز متوقف نشد، آنتی بیوتیک برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر، مورد نیاز می باشد.

یافتن یک پزشک خوب برای تزریق ژل لب

متخصصان زیادی هستند که می توانند تزریق ژل لب را انجام دهند، اما مهم ترین نکته در یافتن یک پزشک خوب، که واجد شرایط بوده و از تجربه کافی برای تزریق برخوردار باشد و بتوانید به او اعتماد کرده و درمان را به دست او بسپارید، بسیار حائز اهمیت است.

تزریق ژل لب در صورت انجام به دست یک فرد بی تجربه، می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. وقتی در خصوص انتخاب پزشک مناسب برای تزریق ژل لب فکر می کنید، در خصوص دوره های آموزشی و دانش او در این زمینه سوال کنید. همچنین اطلاعاتی را در خصوص تعداد دفعاتی که پزشک این روند را انجام داده است، به دست آورید.

از او بخواهید تا گالری عکس های قبل و بعد سایر بیماران خود را که به دست او درمان شده اند، به شما نشان دهد. آیا از نتایج راضی هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، گزینه های بعدی را بررسی کنید.

 

نتیجه گیری

اگرچه تزریق ژل لب نوعی روش کم عارضه ای در ایجاد زیبایی صورت می باشد اما قبل از انجام آن باید دقت های لازم در انتخاب بهترین پزشک را به عمل آورد تا احتمال بروز عوارض آن را به صورت چشگیری کاهش داد.

 

راه های ارتباطی با دکتر ماریا مرادی:

info@drmariamoradi.com

88783973 – 021

پیج اینستاگرام

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی پلک

جراحی پلک

چشم های انسان بخش عمده ای از احساسات او را بیان کرده و جرئی ترین تغییرات در احساسات در این عضو از صورت پدیدار می شود. بنابراین، ماهیچه های اطراف چشم ها به...

بیشتر بخوانید
پروتز چانه

پروتز چانه

پروتز چانه یکی از روندهایی است که برای رفع دغدغه در افرادی که احساس می کنند صورت آنها نامتناسب و فاقد تقارن است مورد استفاده قرار می گیرد. البته گاهی اوقات...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =