مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

انواع افتادگی پلک

افتادگی پلک چیست؟

یکی مشکلات زیبایی و بینایی افتادگی پلک می باشد. افتادگی پلک به صورت کلی به این معنا است که شکاف پلک از حد عادی پایین تر باشد که می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. گاها بسته بودن شکاف پلکی باعث اختلال میدان دید می شود و باعث اختلال عملکردی برای فرد می شود. این افتادگی به دو صورت مادرزادی و اکتسابی مشاهده می شود. این افتادگی بستگی به درجه آن دارد، یعنی گاهی افتادگی بسیار خفیف می باشد و درمان آن فقط جنبه زیبایی دارد. گاهی اوقات افراد با بالارفتن سن با مشکل افتادگی به پزشک مراجعه می کنند در حالی که مشکل اصلی آنها، افتادگی پلک نمی باشد بلکه مشکل اصلی پوست اضافه پلک می باشد که در اثر افزایش سن شل شده است و این به معنای افتادگی پلک نمی باشد. گاهی مراجعین خود متوجه نمی شوند و پزشک حین معاینه نوع افتادگی پلک را تشخیص می دهد. بنابراین فرم های خفیف مشکل زیادی را به جز ظاهر ایجاد نمی کند. در فرم هایی که شدیدتر هستند شرایط بسیار مشکل می شود.

برای انجام هرگونه کار زیبایی بهتر است به یک متخصص خوب مراجعه نمایید تا بهترین روش و بهترین کیفیت برای شما انجام شود در این صورت عوارض ناشی از تزریق برای شما بسیار کمتر خواهد بود . جهت دریافت مشاوره از دکتر ماریا مرادی جراح پلاستیک بینی و صورت می توانید با شماره 88783973 و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.

انواع افتادگی پلک

به طور کلی افتادگی پلک از نظر علت شناسی به دو گروه تقسیم می شود، دلیل آن تنگ شدن فاصله بین دو پلک می باشد که می تواند به صورت مادرزادی یا اکتسابی باشد.

فرم مادرزادی

این فرم از افتادگی بسیار شایع می باشد. در پلک عضله ای به نام عضله بالا برده وجود دارد . زمانی که این عضله به درست عمل نکند افتادگی پلک اتفاق می افتد و هیچ ارتباطی هم به میزان پوست پلک ندارد. در فرم مادرزادی این عضله به طور کامل تکامل پیدا نکرده است یعنی در قسمتی از عضله به جای اینکه بافت عضلانی باشد بافت چربی ایجاد شده است.

فرم اکتسابی

این فرم از افتادگی معمولا در سنین بالاتر و بیشتر به دلیل بیماری های عصبی عضلانی و آسیب هایی که به مرور به عضله وارد شده است، ایجاد می شود. در این حالت معمولا عضله عملکرد خوبی دارد و جراحی پلک می تواند با نتیجه خوب و مناسبی همراه باشد. به طور مثال افرادی که مرتبا از کانتکت لنز استفاده می کنند یا افرادی که در اثر حساسیت های چشمی چشم های خود را مالش می دهند به مرور این عضله می تواند از جای خود کنده شوند. گاهی در افراد مسن هم بر اساس افزایش سن این رشته های عضلات شل می شوند و از جای خود جدا می شوند. مجموعه این عوامل می تواند موجب افتادگی پلک اکتسابی شود.

انواع افتادگی پلک

انواع افتادگی پلک

افتادگی پلک در کودکان

گاهی افتادگی پلک در کودکان هم مشاهده می شود که خود می تواند دو مشکل عمده را ایجاد کند. کودکانی که افتادگی پلک دارند به مرور زمان چشمان آنها ضعیف تر می شود و گاهی این ضعیفی چشم بدون اینکه پدر و مادر متوجه شوند به مرور زمان منجر به تنبلی چشم در سنین بالا می شود که برگشت پذیر نخواهد بود . گاهی افتادگی پلک در اطفال به قدری زیاد می شود که می تواند محور بینایی را ببندد و این مسله باعث می شود چشم کودک دچار تنبلی شود و برای اینکه بتواند بهتر ببیند مجبور می شود سر خود را مرتبا بالا ببرد که همین مسله می تواند به مهره های گردن آسیب بزند. در این شرایط کودک باید هر چه زودتر تحت نظر چشم پزشک قرار گیرد و از نظر اختلالات انکساری و ضعیف بودن چشم معاینه شود و سپس راجع به عمل جراحی تصمیم گیری شود. عمل جراحی افتادگی پلک می تواند برای محافظت از چشم و جلوگیری از تنبلی چشم در سنین پایین حتی زیر یک سالگی انجام شود و در صورتی که صرفا نقش زیبایی داشته باشد می تواند تا سنین قبل از مدرسه یا تا زمان نوجوانی به تعویق بیفتد.

نتیجه جراحی پلک در اطفال

اینکه به چه میزانی عضله بالا برنده پلک کودک تکامل پیدا کرده باشد نتیجه جراحی پلک می تواند متفاوت باشد گاهی اوقات این عضله تکامل و عملکرد خوبی ندارد و قسمت اعظم عضله چربی است و پاسخ خوبی به عمل جراحی نمی دهد گاها عضله تکامل خوبی دارد و نتیجه خوبی از جراحی دریافت می شود.

دکتر علی بصام

دکتر ماریا مرادی

دکتر ماریا مرادی اتولارینگولوژیست و جراح زیبایی بینی و صورت هستند .ایشان با علـم و تجربه وافر و با انجام تعداد بیشماری عمل بینی و صورت ، جراحی پلک ، جراحی  پلاستیک و جراحی زیبایی از جمله پزشکان مسلط و شناخته شده در این مقوله می باشند.

مقالات مرتبط
جراحی پلک

جراحی پلک

چشم های انسان بخش عمده ای از احساسات او را بیان کرده و جرئی ترین تغییرات در احساسات در این عضو از صورت پدیدار می شود. بنابراین، ماهیچه های اطراف چشم ها به...

بیشتر بخوانید
پروتز چانه

پروتز چانه

پروتز چانه یکی از روندهایی است که برای رفع دغدغه در افرادی که احساس می کنند صورت آنها نامتناسب و فاقد تقارن است مورد استفاده قرار می گیرد. البته گاهی اوقات...

بیشتر بخوانید
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =